Gyerekjáték felnőtt fejjel

A történet valahol ott kezdődött, hogy tíz éve öt magyar informatikus doktorandusz mesterséges intelligenciával foglalkozva programot fejlesztett az amerikai légierő számára. A sikeren felbuzdulva, a megszerzett tudás birtokában, másokat is bevonva „a gyermeki fejlődés és tudás széles körű monitorozására és számítógépes segítésére” többek által (Amerikai Légierő, NJSZT, TÁMOP/KMOP) támogatott komplex projektet hoztak létre. A munka eredményeiről konferencián számoltak be a Műegyetemen 2012. március 22-én.
 
Dr.Kozma László, az ELTE Informatikai Kar dékánja vállalta a moderátor hálátlan szerepét, mert mindegyik téma nagyobb, bővebb, mint a rendelkezésre álló idő.
 
Alföldi István (NJSZT)  – bevezetőjében kiemelte, hogy a közeljövő változásai, technikai újításai hamarosan mindenki számára elérhetőek lesznek. A tudományos fantasztikumba való fejlesztések segíthetnek a hátrányos és halmozottan hátrányos személyek életének jobbításában. A program kitalálásában és megvalósításában komoly szerepet vállalt az NJSZT és megnyugtató látni, hogy az eltelt tíz év igazán eredményes volt. 
 
Csapó Benő (SzTE) – a játékos tanulás számítógéppel lehetővé teszi, hogy szórakozva tanuljunk (úgy nem olyan fárasztó, és jóval hatékonyabb), hogy a képességeinknek megfelelő ütemben haladjunk, és hogy az elágazásokon keresztül pótoljuk a hiányosságokat. Meg kell találni a középutat az egyszerű és unalmas, valamint a nehéz és frusztráló feladatok között.
 
Dr.Kálmán Zsófia (Bliss Alapítvány) – speciális nevelésű gyermekek esetében (fokozottan hátrányos helyzetű mozgáskorlátozottak) web-kamerával figyelt fejmozgás és arcmimika alapján egérfunkciókat érvényesítenek játék és tanulóprogramokban. Ez által út nyílik az életminőséget javító tevékenységekre, a kreativitás rejtett csatornáinak megnyitására.
 
Palotai Zsolt (Colleyeder Kft.) – létrehoznak még az idén egy olyan közösségi portált (pl. a robotsebészet tárgykörében), ahol mindig valódi, friss adatokat találhatnak a keresők. Három szintet alakítanak ki: a felső szintre csak a téma szakértő tudósai tehetnek fel információkat, a középső szint a wiki, az alsó szintre gépi úton gyűjtik a hozzászólásokból levonható következtetéseket. Milánó, Verona, Barcelona, Karlsruhe, Bréma, Harvard és az ELTE részvételével EU FP7-es projekt.
 
Pintér Balázs (ELTE) – Humán annotált adatbázisok használatával pontosabbá tehetők a szakszövegek fordításai. Az adatbázisban a szavak szövegkörnyezetére utalás is tárolódik.
 
Gyerekjáték felnőtt fejjel konferencia illusztrációSzolgay Dániel (Realeyes Ltd.) – Reklámok, tananyagok hatásosságának mérésére a felhasználó web-kamerájának a képéből az emóciók (mosoly, feszült figyelem, ellazultság, stb.) és a tekintet irányai kerülnek feldolgozásra.
 
Umenhoffer Tamás (BME) – ha egy számítógépes tanítás (e-learning) záró fázisnál (a vizsgán) csak a kérdőív válaszait rögzítjük, akkor csak azt tudjuk meg, hogy az helyes vagy helytelen. Ha a megoldás folyamatát követve rögzítjük a web-kamera képét és ezt feldolgozzuk, megérthetjük, mit takarnak a válaszok.
 
Szabó Zoltán (ELTE) – jobban hallgatunk egy ismerős tanácsára, mint egy vadidegenére. A barátok ott vannak a szociális hálón. Az ajánló rendszerek matematikája ezeket dolgozza fel pl. mozifilmkölcsönzés esetében.
 
Misztai Réthey Brigitta (ELTE) – a gyermek gyermek marad a számítógép előtt is: az ujjain „hagyományos módon” kiszámolja az eredményt és nem marad ujja, hogy beüsse az eredményt.
 
dr.Lőrincz András (ELTE) – A tananyag ne függjön a tanár tudásától. Leghatásosabb, ha játszva, egyéni ütemben tanulnak. A tehetséget, illetve az esetleges fogyatékot minél korábban diagnosztizálni kell (diszlexia, diszkalkulia). A zenetanulás csökkenti a diszlexiát, de számos más jó módszer is van erre. Gyorsítani kell a tanulás folyamatát, mert az érettségire a középkor tudományát sajátítják el csak a diákok. Eszközként az okos telefon is alkalmas eszköz a monitorozott tanuláshoz. A fejlesztő játékok ingyen hozzáférhetők a sulineten, és két éves előnyre tehetnek szert általa a vele tanulók.
 
Gyerekjáték felnőtt fejjel konferencia illusztrációBorzási Tamás – fejmozgással vezérelhető számítógépes bemutatót tartott.
 
Egy hozzászóló megemlítette a korai fejlesztést, a Doman-módszert. Glenn Doman 1955-ben sérült gyermekek rehabilitálására fejlesztette ki a módszert, ami az ép emberek fejlesztésére is alkalmas, kihasználva a természetes kíváncsiságot. Játékosan tanítja a csecsemőket az agyfejlődés korai szakaszában akár olvasni vagy számolni 6-20 hónapos korban.
 
gyulai