IT Biztonság letölthető tankönyv

A Webszerkesztés modul születése

A legutóbbi becslések szerint 152 millió blog található az interneten és a felhasználók 77%-a olvas rendszeresen blogokat. Ez rengeteg olvasót és még több olyan tartalmat jelent, amelyet bloggerek készítenek.

Vajon a 152 millió blogger közül hányan értik, hogyan is működik a blogjuk?

Vajon tudják-e a választ arra, hogyan lehet űrlapot létrehozni a blogjukon, vagy módosítani a CSS-t, esetleg optimalizálni a blogjukat úgy, hogy nagyobb valószínűséggel találjanak rá a keresőmotorok?
Valószínűleg az önjelölt bloggerek többsége nem tudja ezen kérdésekre a választ…

Blogolni egyszerű, mint az 1x1

Az elmúlt években egyre könnyebbé vált bárki számára blogot készíteni, köszönhetően a WordPress vagy Blogger motornak. Milliók használják ki, hogy szinte pár kattintás elkészíteni egy-egy új blogot. Azonban azt már nem tudják, hogy a blogjaik mögött HTML és CSS működik.

Anastasia Gavana, az ECDL Hellas (Görögország) tartalomfejlesztési menedzsere arra hívja fel a figyelmet, hogy a hiányos, vagy nem megfelelő tudásnak akár súlyos következményei is lehetnek. Példaként hozza fel, hogy amióta ilyen könnyű az interneten tartalmakat létrehozni, a bloggerek nincsenek tisztában azzal sem, milyen veszélyek – például a hackerek -  leselkednek a blogjaikra. Az ECDL Webszerkesztés modul többek között ezt a problémát hivatott kezelni, a biztonságos blogoláshoz szükséges ismereteket nyújtja.  

Egy új modul születik

Valamikor 2005 körül az ECDL Alapítvány szakértői szembesültek az egyre növekvő igényekkel a vizsgázók részéről is, mondja Anastasia:

 „Akkoriban már az kezdő számítógép-használók részéről is megmutatkozott az igény, hogy megértsék a weblapok szerkesztésének alapjait, és képesek legyenek saját weboldalt is létrehozni.”

A web által kínált egyre egyszerűbb szolgáltatások elérhetők lettek olyanok számára is, akik nem rendelkeztek programozási ismeretekkel.

Anastasia szerint: „Az elérhető online és asztali alkalmazások révén, felhasználó-barát szövegszerkesztő-szerű eszközökkel az átlagos felhasználó is létre tudott hozni személyes weblapot, így egyre jobban igényelték azt is, hogy saját maguk alakítsák ki a weblapjuk designját is.”

A modul első verzióját 2006-ban jelentette meg az ECDL Alapítvány Webkezdő néven. Amikor elkészült, hamar meghódította a felhasználókat, mert tartalmazta a legfontosabb aktuális tudnivalókat. 2009-ben a modul követelményrendszere frissült és az elnevezése is megváltozott; Webszerkesztés lett az új név.

Az igényeket a munkaerő-piacon tapasztalható trendek is befolyásolták, mivel egyre fontosabbá vált a HTML és az alapvető webszerkesztési lehetőségek ismerete. Ez különösen igaznak bizonyult a pályakezdők számára.

Webszerkesztés a munkhelyen

2013 májusában – mikor a végzős egyetemisták épp diplomájuk megszerzése előtt álltak – a Mashable közölt egy számos megosztást megélt cikket a 10 digitális képesség-ről, amelyek elengedhetetlenül fontosak egy végzős számára. A listán szerepel többek között a HMTL, az alapvető kódolási ismeretek, weblap létrehozása, valamint a domain-regisztráció ismerete is.

Nem meglepő, hogy manapság a fenti készségeket elvárják a végzősöktől. Azonban az talán igen, hogy erre egy cikk hívja fel a figyelmet. 2013 végzősei tulajdonképpen digitális bennszülöttek – olyan technológiákkal körülvéve nőnek fel, mint amiket a fenti cikk is említ. Biztosan nem kell felhívni a figyelmüket ezek fontosságára…Vagy mégis?

Nos, tulajdonképpen igen. „Azért, mert valaki sokat internetezik, az még  nem jelenti azt, hogy sokat is tud a témáról - figyelmeztet Anastasia.  „Éppen ellenkezőleg, egyre több ember fér hozzá könnyebben az interneten található online szolgáltatásokhoz, miközben a felhasználók kevéssé ismerik, hogy valójában hogyan is működik az internet és mi is az valójában. Soha nem volt még ekkora az igény az iránt, hogy a megfelelő képzés és tudásanyag birtokában az internet adta lehetőségeket a lehető leghatékonyabb módon, a termelékenységet is növelve tudják használni az emberek.”

A webszerkesztés modul

A modul célja, hogy a hallgatók az alapvető webes ismeretek, a HTML alapelvei, valamint űrlapok létrehozása mellett a webszerkesztő programok alapvető használatát is megtanulhassák.

Egyértelműen elmondható, hogy a leghasznosabb téma a modulban a CSS (stíluslapok) használatára vonatkozó tudnivalók. Susan Gunelius marketing szakember, a díjnyertes Women on Business blog létrehozója szerint, számos jó oka van, amiért a bloggereknek meg kellene tanulniuk a CSS használatát:
„Azok a bloggerek, akik veszik a fáradságot és megtanulják a HTML és CSS használatát, szinte ingyen tehetik blogjukat még vonzóbbá.”

Kétség esetén elég felkeresni a CSS Zen Garden nevű weboldalt, ahol hihetetlen mennyiségű hasznos tartalommal találkozhat az érdeklődő.

A modul egyik legérdekesebb újdonsága a szerzői jogra vonatkozó rész. Az igazság az, hogy egy átlagos blogger nem sokat törődik azzal, hogy egy adott tartalmat ki állított elő, ki a szerzője. Anastasia Gavana figyelmeztet: „A szerzői jog országonként más és más, és még ha nem is vagyunk tisztában a saját országunk szerzői jogi rendelkezéseivel, az nem jelenti azt, hogy megszeghetjük azokat.”

Ezt a leckét a The Content Factory elnevezésű oldal is megtanulta, ahogy az angolul elolvasható a „The $8.000 Mistake That All Bloggers Should Beware” című írásukban. A következtésük: „Ha jogvédett képeket használsz a weboldaladon, az előbb-utóbb kiderül.”

A fentiekből jó látszik, hogy a blogolás mégsem olyan egyszerű, mint az 1x1. Bloggerek, végzősök, vagy bárki, aki szeretne többet tudni a HTML-ről és a CSS használatáról – amelyeknek köszönhetően élvezetesebbé tehető a webes böngészés élménye –, azok számára jó hírünk van: az ECDL Webszerkesztés modul bárki számára karnyújtásnyira van: hazánkban közel 300 akkreditált vizsgaközpont bármelyikében lehetőség van vizsgázni. Magyarországon 2006 óta közel 30 ezren tettek sikeres ECDL Webszerkesztés-vizsgát.

Új ECDL