IKT Pedagógusoknak – Interaktív, Kreatív Tanítási módszertan

Unicum a borvidéken

Neumann Verseny 2017


LEDmátrix - az egyik versenyző munkájaAz egzakt módon nem állapítható meg, hogy a tizenhármas valóban szerencsés szám-e, az viszont egész biztos, hogy a 13. Neumann János Nemzetközi Tehetséggondozó Programtermék Verseny idén is profi szervezéssel és sikeresen zajlott le Szekszárdon.

A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság kiemelt szakmai támogatásával zajló megmérettetést az I. Béla Gimnázium tanárai és diákönkormányzata vezényelték le március utolsó napjaiban, Hajós Éva igazgatónő és Péter Miklós tanár úr áldozatos – és az előkészületeket is beleszámítva több hónapos - munkájával.

A verseny az 1984 óta megrendezett Garay Verseny jogutódja, ezzel az egyik legrégebbi informatikai verseny hazánkban. Nemcsak régi, de különleges is, mert a versenymunkák elbírálói nemcsak a diákok informatikai tudására, szakmai munkájára kíváncsiak, de az egyéniségükre is: arra, hogyan tudják "eladni", termékként bemutatni alkotásaikat.

Mind a Garaynak, mind a Neumann Versenynek haláláig Kovács Győző volt az alapító zsűrielnöke, a versenyt azóta is minden évben az ő szellemében rendezik meg, emlékének ajánlják. Az ünnepélyes megnyitón elhangzott előadások is Kovács Győző – és a névadó, Neumann János emlékét idézték meg. Ács Rezső, Szekszárd város polgármestere, valamint Gerzsei Péter, a tankerület vezetője és Dr. Ugodi Andrea, a Szekszárd Járási Kormányhivatal hivatalvezetője is köszöntötte az egybegyűlteket.

A hagyományoknak megfelelő módon a számítógépes grafika kategória versenyzőinek munkáit idén is kamarakiállítás formájában tekinthették meg a zsűri tagjai, a további kategória döntősei pedig tíz-tíz percet kaptak rá, hogy pályamunkáikat bemutassák.

A versenyen idén is Magyarország mellett a Felvidékről és Vajdaságból is érkeztek versenyzők, vajdasági magyar mellett szerb anyanyelvű tanulók is.

Bocz Mária Lana díjat vesz át Alföldi Istvántól A számítógépes grafika kategóriában az általános iskolások között Stefan Gojkovic nagy szerb tudósokat bemutató plakátsorozata kapta a legtöbb pontot, míg középiskolás korcsoportban a szekszárdi, de jelenleg Budapesten, a Budai Középiskolában tanuló Bocz Mária Lana grafikái végeztek az élen. Bocz Mária Lana nem először indult, versenyélményeiről múlt évben honlapunkon is beszámolt. Idén a számítógépes grafika mellett további két kategóriában is figyelemre méltó eredményt ért el, a számítógépes animációk között második lett, a számítógépes játékok között pedig különleges hangulatú labirintusjátékával harmadikként végzett.

A középiskolások számítógépes animációi közül Szecsődi Bálint és Lengyel Anna Óbecsét és környékét bemutató videója nyerte el leginkább a zsűri tetszését, míg az általános iskolások között Jovanovic Pavle Tesla által ihletett animációi.

A számítógépes zene kategóriájában is szerbiai jelölt, Marko Ludajic nyert, ahogy az általános iskolás játékprogramok mezőnyében is, a múlt évben is felnőtteket megszégyenítően profi előadást tartó Andrej Mihajlov.

A vajdasági versenyzők sikerszériája itt nem ért véget: az alkalmazói programok kategóriájában kiemelkedő, 93.33-as pontszámmal nyert Bencsik Blanka, a Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium tanulója. Gépjárművezetés biztonságnövelése képfeldolgozás alkalmazásával című pályamunkája már az önvezető autók korának előszobáját jelenti, csakúgy, mint Ivan Sevic a megépített automaták között induló parkolási rendszere.

A számítógéppel támogatott tervezést általános iskolások között Horváth Ervin és Szűcs Lili nyerte a Vajdaságból, Lakóház és lakberendezés tervezés Room Arranger program segítségével című pályamunkájával, míg a középiskolások között Hejberger Konrád aratott csónakmotorjával. Hejberger Konrád meg sem várta a péntek délutáni díjátadót, már sietett tovább Budapestre, ahol a Solid Edge versenyt is megnyerte. Oktatója, Tóth Béla tanár úr és a Beszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközpont "versenyistállója" évek óta sikert sikerre halmoz az informatikai versenyeken.

A WEB kategóriában a Baka István Általános Iskola tanulója, Bacsó Bence Az év állatait bemutató, a téma szeretetéről árulkodó kis honlapja nyert, az oktatóprogramok között a budapesti Fazekas Gimnáziumban tanuló Bálint Martin Voltage Drop című alkalmazása győzte meg leginkább a zsűrit.

A középiskolás játékprogramok között volt érezhető leginkább az áttörés a korábbi évekhez képest: egy új készülékkategória megjelenése. Persze mindig hálás dolog egy új és egyelőre szokatlan eszközre fejleszteni, ez a recept a Verseghy Ferenc Gimnázium diákjainak is bevált: Szabó Zsombor és Jeremias Baur VR Dungeonja az első, míg Gál Patrik VR Escape Roomja a második lett, mindkettő a virtuális valóság szemüvegek nyújtotta élményt aknázta ki. Természetesen az eszköz megválasztásán kívül az ötletes, igényes programfejlesztést is értékelte a zsűri.

Arduinóval vezérelt mini üvegházMint minden évben, idén is a verseny egyik legizgalmasabb része volt a megépített automata berendezések és vezérlésük értékelése. Niethammer Tamás és Csatlós Vencel (Kiss Bálint Református Általános Iskola) Arduinóval vezérelt mini üvegháza nyerte el leginkább a zsűri tetszését, a díjjal az életkorához képest nagyon érett és talpraesett előadót is értékelték. Ebben a kategóriában jutott a legtöbb versenyző a döntőbe, tíz pályamunkát láthattunk, az intelligens fűtési rendszertől a harangozást vezérlő alkalmazáson át (játékos címe: papApp) a LED-mátrix kijelzőig, a lézeres hangszerig és a LEGO-robot által irányított plotterig.

Jó ennyi csillogó tekintetet látni – mondta Alföldi István, a zsűri elnöke a díjak átadásakor. Nagyszerű, hogy közös hangot tudtunk találni - és a diákok egymást is inspiráló közösségé kovácsolódnak egy-egy Neumann Verseny végére.

Alföldi István aAlföldi István, a zsűri elnöke beszédében megköszönte a szervezők munkáját és a szponzorok támogatását – és főleg a versenyzőkhöz szólt.

Egy rendkívül izgalmas időszakban válnak felnőtté, ma, amikor az IKT-eszközök fejlődése exponenciális ütemű - fogalmazott. Azok a megoldások és fejlesztések, amelyek már a pályamunkáikban is megjelentek, a virtuális valóságtól az intelligens otthonig, néhány év múlva teljesen átalakítják életünket. Ez felelősséggel is jár, s ez már a mai versenyzőkből felelőssége, ennek a felelősségnek pedig már ma is tudatában kell lenniük – hangsúlyozta a zsűrielnök.

Alföldi István külön köszöntötte a versenyen induló lányokat, akik közül többen is kiemelkedő eredményt értek el. Az informatikus szakmában még mindig nem egyenlő a férfiak és nők aránya, kevesebb nő kap szerepet, de ez a verseny is bizonyította rátermettségüket.

Hitet adni a diákoknak és a kísérőtanároknak is – Alföldi István ebben látja a Neumann Verseny küldetését. Az NJSZT a kísérőtanárokat díszvacsorán látta vendégül, ahol Alföldi István külön megköszönte a pedagógusok munkáját, akik évről évre felkészítik diákjaikat a nemcsak Szekszárd, de az egész régió számára fontos, rendhagyó diákversenyre, amely Kovács Győző szellemiségét őrizve egy igazi unikum a versenyek sorában.


Képes Gábor


A verseny honlapja: http://www.ibela.hu/neumann/ (teljes fotógaléria innen letölthető!)

A verseny eredményei: http://www.ibela.hu/neumann/files/u1/Vegeredmeny.pdf