XXI. ECDL fórum – 21. századi kihívásokról

Vadonatúj modul a közösségi médiáról; díjazott vizsgaközpontok; szakképzés és digitális jólét
részletes beszámoló, letölthető előadásokkal (a cikk végén).

 

A fővárosiaknak sem mindegyike jár gyakran Pesterzsébeten – talán Önök sem gondolnák, hogy egy fantasztikusan szépen berendezett, modern felsőoktatási intézmény található a Török Flóris utca 227-229-ben: az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Budapesti Campusa. Ez az intézmény adott helyet az ECDL vizsgaközpontok XXI. országos fórumának, ahol valóban 21. századi kérdésekről volt szó. Egész pontosan már a 2020-as évekre készülünk: amikor az ország digitalizációja már végképp elképzelhetetlen digitális kompetenciák nélkül.

Libor Józsefné rektor asszony köszöntőjében kiemelte, hogy örömmel adnak helyet a tanácskozásnak, melyre az ország minden részéről jöttek el a 223 jelenlegi vizsgaközpont munkatársai, köztük informatikatanárok, iskolaigazgatók és informatikai oktató cégek képviselői.

XXI. ECDL fórum

Dr. Beck György, az NJSZT múlt novemberben megválasztott elnöke a Társaság megújulásáról és az ECDL szerepéről szólt köszöntőjében. Felidézte az elmúlt hónapok legnagyobb sajtóérdeklődést kiváltó híreit. A múlt évben 10.000-rel gyarapodott a hazai ECDL-ezők immár a félmilliót is átlépő tábora. Az ECDL-ezők között értelemszerűen egyre több a „digitális bennszülött” – az alap modulokban jól teljesítünk, de az irodai és más, emelt szintű alkalmazásokhoz nem elég a gépek világába „beleszületni. Magyarország egyébként az ECDL/ICDL közösség 158 országot számláló mezőnyében is kiválóan teljesít: stabilan benne vagyunk a TOP10-ben.

XXI. ECDL fórum

Beck György utalt rá, hogy az ECDL kulcselem az NJSZT küldetésébenGPS-ként segíteni a tájékozódást a digitális világban – és érzékeljük azt a pozitív hatást, hogy egyre nő az igény a munkahelyi digitális alaptudásra. Új, speciális modulokat kínálunk – és erős kommunikációval hívjuk fel a figyelmet az ECDL-re.

Az elnöktől Alföldi István ügyvezető igazgató vette át a szót, ő részletesebben is bemutatta a 2018-as évet, egyben utalt a 2019-es év újdonságaira. Kiemelte a szigorú minőségbiztosítást: a minőségellenőrzés jegyében 100 vizsgaközpontot kerestek fel munkatársaink a múlt évben: ezek közül 87 teljes mértékben megfelelt az elvárásoknak.

XXI. ECDL fórum

Megtörtént a Syllabus nemzetközi elvárásrendszerbe illeszkedő, tartalmi korszerűsítése, a frissített anyagok idén februártól érhetőek el. 2019-ben új modulokkal jelentkezünk a közösségi médiáról – ez már túlesett a pilot fázison – és Robotikáról mindenkinek, illetve Mesterséges intelligenciáról mindenkinek címmel. Ebben segít az is, hogy az NJSZT részt vesz az EDLRIS nemzetközi projektben (európai digitális jogosítvány fejlesztés robotok és intelligens rendszerek kezeléséhez) és a Microsofttal is együttműködünk a felsőoktatásban hasznos MI-ismereteket oktató program kialakításában és terjesztésében.

Az, hogy az ECDL patinás, 1997 óta jelen van a hazai piacon, nem jelenti azt, hogy elavult lenne.

Folyamatosan megújul mind modulválasztékát mind moduljainak tartalmát illetően. A digitális kompetenciák legaktuálisabb, az EU DigComp 2018 keretrendszerrel teljesen kompatibilis biztosítása alapján nem csoda, hogy számos munkahely és oktatási intézmény is ajánlott vagy kötelező feltételként írja elő az ECDL ismereteket.

Folyamatosan biztosítjuk az átlépést a GINOP 6.1.2-ből és olyan tudást kínálunk és igazolunk, amely az okos otthonok, okos városok, megváltozó munkakörök világában is versenyképes.

A Digitális Kompetencia Keretrendszer bevezetésének lépéseiről Jobbágy László ügyvezető tartott előadást a Digitális Jólét Nonprofit Kft. részéről. A 2016 óta végrehajtott Digitális Oktatási Stratégia kapcsán elmondta: hamarosan kormányhatározat részévé válik a DigComp. Az ECDL maximálisan megfelel az Európai Unió digitális keretrendszerének – ez hatalmas helyzeti előnyt jelent az ECDL-ezőknek. Ugyanakkor az egyéb képzéseket is egységes referenciakeretbe fogja foglalni a kormányzat.

XXI. ECDL fórum

A munkaerőpiacon egyre fontosabb lesz a digitális kompetenciáknak való megfelelés, melyet a DigComp különböző szintjei igazolnak. Tehát minden hazai képzés egységes rendszerbe lesz foglalva – és értelemszerűen az ECDL az első fecske lesz a minősített rendszerben, amely nagyon megnöveli az ECDL-bizonyítványok értékét.

Az ECDL fórum során Pölöskei Gáborné helyettes államtitkár a Szakképzés 4.0 címmel a szakképzésben és felnőttképzésben várható változásokat mutatta be. A legfrissebb információkat adta át a naprakész, versenyképes tudást nyújtó szakképzésről. Kicsit ki kell nyitnunk az iskolaajtótés engedjük be a mérnököket – vélekedett a helyettes államtitkár. A rugalmas, az ipar igényeihez közelített oktatásnak is nélkülözhetetlen alapja a digitális írástudás.

XXI. ECDL fórum

Közösségi média modul nem csak közösségimédia-moguloknak!

Az ECDL közösségi média vizsgamodul bevezetése és a pilotvizsgáztatás tapasztalatai kerültek terítékre a fórum következő blokkjában. Fülöp Hajnalka digitális kommunikáció szakértő rendkívül szellemes előadásában számos mindennapi példával illusztrálva mutatta be, hogy változtatják meg életünk – és digitális lábnyomunk – a Facebook, az Instagram és társaik: azok a felületek, amelyeket akár a legfiatalabbak is használnak. Elárulta, mi a 21. századi tudás 4K-ja (Közös munkavégzést segítő tudás, Kritikus gondolkodás – problémamegoldás, Kommunikáció, Kreativitás és innováció)

XXI. ECDL fórum

Ilyen tudás megszerzésében segít a vadonatúj modul – érdemes a hírét továbbposztolni! Az idősebbeknek abban is vonalvezető, hogy megértsék, mivel töltik a fiatalabbak az idejüket – a fiatalok számára pedig az IT biztonsági vonatkozásoktól a munkában való felhasználásig egy sor ok van, ami miatt e modul nélkül nem válhatnak mogullá. És manapság mindenki wannabe médiamogul!

A pilot vizsgáztatás tapasztalatairól számolt be Ferencz Attila (Ruander Oktatási Kft.). Ebből kiderült, hogy a modul iránt hatalmas az érdeklődés – de komoly felkészülést igényel a képzők, vizsgáztatók részéről is. Kiemelt az érdeklődés a közösségi média társadalomra gyakorolt hatása, a benne rejlő pénzkereseti lehetőség és az adatvédelmi vonatkozások iránt is. A Leövey Klára Gimnáziumból egy „digitális bevándorló”, Fehérné Dallos Eszter vizsgaközpont-vezető és egy „digitális bennszülött”, Kusz Emese fiatal informatikatanár számolt be a modul teszteléséről.

XXI. ECDL fórum

Kusz Emese szívügye a tudatos internethasználat – és a cyberbullying kivédése. Tapasztalatai szerint a közösségi médiáról nem lehet frontális órát tartani – a diákok rákerestek a Syllabusban említett témakörökre és izgalmas feladatokat kaptak. A Facebookot és a Youtube-ot jól ismerték, a blogokat, a Pinterestet és a Twittert is, míg a LinkedIn, a podcastek és az infografikák világa újdonság volt számukra.

A budapesti Költségvetési Szerveket Kiszolgáló Intézmény (KSZKI) ECDL vizsgaközpontjának vezetője, Szikora Pál a Közösségi média modul ECDL pilotvizsgáztatás kapcsán arról számolt be, hogy a náluk vizsgázó középiskolások szintén nagyon lelkesek voltak a téma iránt, ugyanakkor előnyben részesítik a gyakorlati vizsgafeladatokat a mostani elméletiek helyett.

A nap folyamán avatta fel Alföldi István ügyvezető igazgató és Libor Józsefné rektor asszony a főiskola új, akkreditált ECDL vizsgaközponti termét (Kalmár László terem).

XXI. ECDL fórum

Valamint kerekasztal beszélgetésre és az intézmények jó gyakorlatának bemutatására is sor került Szalai F. Ágnes (Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium), Módos Gábor (GYMSZC Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Szakgimnázium), Németh Zsolt és Nagy István (GYMSZC Bercsényi Miklós Közlekedési és Sportiskolai Szakgimnázium), továbbá Kuknyó Zoltán (PC-School Kft.) intézményvezetőkkel és ECDL vizsgaközpont-vezetőkkel. Kuknyó Zoltán egy kis kedvcsinálót is tartott az ECDL IKT pedagógusoknak modul e-Learning jellegű oktatásáról.

A vizsgaközponti fórum zárásaként Alföldi István ügyvezető igazgató, az eseményt moderáló Rákosi Szilvia főmunkatárssal együtt átadta az év legjobb vizsgaközpontjainak járó díjakat.

A díjazottak:

  • Költségvetési Szerveket Kiszolgáló Intézmény, vizsgaközpont-vezető: Szikora Pál
  • GYMSZC Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Szakgimnázium, vizsgaközpont-vezető: Módos Gábor

A Fórum során összegyűjtött kérdésekre az ECDL iroda munkatársai írásban válaszolnak.