Az e-Hétköznapok szakosztály előadásokat tartott a Fazekas Gimnáziumban

Régen izgat az a kérdés, hogy jó-e az, hogy ha az NJSZT - vagy valamelyik szakosztálya - konferenciáján körbenézek, a hallgatók között döntően a saját korosztályunkat látom, és természetesen mindenki NJSZT-tag. Jó dolog a szakmából ismert barátokkal ilyenkor találkozni, beszélgetni. Tudom az NJSZT-nek van, volt olyan oktatási programja, amelyben a szakmai ismeretek terjesztése saját köreinkből való kilépést tesz lehetővé.

Az e-Hétköznapok szakosztályt két éve azzal a céllal hoztuk létre, hogy a mindennapokban széles körben terjedő új technikai lehetőségekre épülő szolgáltatások hatásait vizsgáljuk, nézzük meg a pro és kontra érveket. Úgy gondoltuk, a legérintettebbekkel, a fiatalokkal szükséges e kérdésekről beszélni, ezért elhatároztuk, hogy gimnáziumokat keressünk fel, mert egyértelművé vált, hogy ez úgy valósítható meg, ha először mi megyünk el hozzájuk, és nem azt várjuk, hogy egy meghirdetett rendezvényünkre eljönnek.

Ennek első lépése valósult meg, amikor május 15-én a Fazekas Mihály Gyakorló Iskola két 9. osztályának informatika órája helyett, pontosabban annak keretében, tarthattunk előadásokat. 

A Fazekas Mihály Gimnázium informatika termében Takács Mária informatikatanárnővel és két előadó kollegámmal vártuk 13 órakor a több mint 30 gyereket, humán tagozatosokat.

Bemutatkoztam, aztán néhány percben a Neumann Társaságról és az e-Hétköznapok szakosztályról beszéltem. Kérdésemre, hogy ki nem szokott mobilon vagy számítógépen játszani, egy kéz se emelkedett fel. Így néhány percben beszéltük meg azt a kérdést, jó-e ha játszanak, és ha nem, akkor miért. Azaz a játék milyen sok tanulási lehetőséget rejt magában, miközben társaságban, utcán nem szerencsés a használata.

Utánam két fiatal egyetemi adjunktus tartott interaktív előadást a diákok bevonásával.

Dr. Guld Ádám (médiakutató, kommunikációs szakember, Pécsi Tudományegyetem) „Sztárok, celebek, hétköznapi hírességek” címmel tartott előadást. Mondandója elsősorban a digitális médiumokkal, azon belül pedig az influencer jelenséggel, vagyis a kortárs médiakörnyezetben megszerezhető hírnév és ismertség viszonyaival foglalkozott. Az előadás a kik és hogyan lesznek sztárok kérdést érintve a gyerekek számára megdöbbentően ható „mindez üzlet” megfogalmazást is tartalmazta.

Végül „Hiszel-e Youtubereknek?” címmel Dr. Bernschütz Mária (Budapesti Műszaki Egyetem Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan tanszék) tartott előadást. Mondandója az online megszerezhető ismertség médiaetikai vonatkozásáról szólt. Felvetette a kérdést: Mennyit higgyünk el az influencereknek?

A két előadás együtt tartalmazta az üzenetet: Nincs a néző, hallgató teljesen informálva arról, hogy miképp és hogyan működik a média gépezete.

Az előadások során körbejártuk, hogy miképp formálja a média saját nézeteinket, hogyan fordítható pénzre a hírnév és az ismertség, milyen típusú együttműködésekben vesznek részt az influencerek, illetve mire érdemes figyelni, ha valaki saját maga is tartalom-előállítással szeretne foglalkozni.

A 15 perces szünet után a csoda megismétlődött, csak most a természettudományi tagozatos 9-esekel lett tele a terem, de ők éppoly figyelmessel hallgatták az előadókat és válaszoltak a feltett kérdésekre, mint a humán tagozatosok.

Mi előadók is ugyanolyan jó kedvvel mondtuk el még egyszer az előadásainkat.

Már mögöttünk volt a gimnázium épülete, amikor Guld Ádámmal még arról beszéltünk, hogy egy elit gimnázium tanulói is mennyire nem ismerik azt a világot, annak működését, amelyet minden nap használnak. Jó lenne eljutni e kérdésekkel a nehezebb helyzetű fiatalokhoz is, akik még több időt töltenek az influencerek virtuális társaságában.

írta: Talyigás Judit
az e-Hétköznapok szakosztály elnöke

2019. május 16.