Gyönyörű a kódod!
Csupa lány ült a Lovardában, az ELTE Informatikai Kar számítógépekkel teli nagylaboratóriumában. Versenyfeladatokat írtak, programoztak. És még a felügyelők is nők voltak. Több olvasónk már kitalálhatta – ez a kép május 25-én, az EGOI, azaz az Európai Lány Informatikai Diákolimpia hazai válogatóversenyén tárult elém. Azóta az eredmény is ismert: Fülöp Csilla, Keresztély Zsófia, Nagy Boglárka és Nagy Korina megy tovább Svédországba, a nemzetközi versenyre.
- Keresztély Zsófia ( Szent István Gimnázium Budapest)
- Nagy Korina (Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium)
- Nagy Boglárka ( Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti )
- Fülöp Csilla (Szegedi Radnóti Gimnázium)
A négy név ismerős lehet, hárman az EGOI-n (Boglárka, Korina és Csilla) szerepeltek múlt évben, közülük ketten, Korina és Csilla bronzérmet hozott haza. Zsófi pedig a legifjabbak versenyén, az EJOI-n szerepelt tavaly, szintén egy bronzot begyűjtve. A válogatóverseny alatt nem zavarhattam őket, utána pedig már nem akartam, inkább hagytam, hogy átadják magukat a fáradtság és az eufória különös keverékének, ami a sikeres versenyzők ismert érzése…
Helyettük a felügyelőkkel beszélgettem, még a verseny közben. Elsőként Erdősné dr. Németh Ágnessel, a Neumann Társaság tehetséggondozásért felelős alelnökével, aki korábbi gimnáziumi tanárként, mostani egyetemi oktatóként is szívén viseli az informatikusnők utánpótlásnevelését. Az első kérdésem nyilván obligát volt: egyáltalán miért fontos, hogy legyen EGOI? Fonák módon nem diszkrimináció ez? Van értelme a lányokat „elkülöníteni”?
Reméljük, hogy 10 év múlva már nem lesz rá szükség – vágta rá a tanárnő. Az EGOI egy tipikus motiváló verseny, az a célja, hogy a lányok aránya az IT diákolimpiákon és általában, a STEM szakmákban is nőjön. Mert itt még sok tennivaló akad, az egész Európai Unióban alacsony a női munkavállalók aránya ezekben a hivatásokban – és ez hatalmas kár, elsősorban a nemzeteknek, a társadalomnak. Azért került sor az EGOI létrehozására, hogy biztassuk a lányokat. És már látszik a résztvevőszámokból a hatás. Többen versenyeztek a Nemes Tihamér versenyen és az OKTV-n is. Harmadik éve van a motiválásnak szánt lányolimpia – és már a versenyeinken is egyre több lány vesz részt – ezzel pedig az EGOI teljesíteni fogja a küldetését.
Milyen felkészülés előzte meg az EGOI válogatóversenyt?
A Neumann Társaság Tehetséggondozási Szakosztálya teljes mértékben az ügy mellett áll. Az EGOI válogatóverseny előkészítésében, lebonyolításában is a háttérben ott van Dr. Zsakó László tanár úr és Dr. Horváth Gyula tanár úr, akik a többi diákolimpia kapcsán is évtizedek óta adják a tudásukat és tapasztalatukat. És van már fiatalítás is, együtt dolgozunk a versenyzőből tehetséggondozóvá érett Noszály Áronnal. Horváth Gyula tanár úr felelt a feladatokért és az értékelőrendszerért, Zsakó tanár úr válaszol az esetlegesen felmerülő kérdésekre, Noszály Áron pedig megcsinálta a felületet, melyen tudjuk követni a verseny állását. Az eredményt a szülők és kollégák is elérik, verseny közben is. Mi, felügyelők a megoldásokat is láthatjuk és probléma esetén közbe tudunk avatkozni.
Kik vagytok a felügyelői csapatban?
Hárman felügyelünk, hárman vállaltuk, hogy segítjük a lányokat. Korábbi EGOI diákolimpikonunk, Éles Juli a hétvégén tesztelte a feladatokat. Épp megdicsértem a volt tanárának, hogy gyönyörű a kódja, olyan, amit meg kell mutatnunk a lányoknak. Jó példát mutat – és már meglátszik az is, hogy az ELTE IK hallgatójaként, a Neumann tehetséggondozási kör részeseként is sokat fejlődött. Régen is nagyszerű versenyző volt, de a mai kódja már tiszta, példaszerű.
Velünk van még Szabó Zsanett, akinek a jelenléte, tapasztalatszerzése azért is fontos, mert ő és én leszünk a csapatvezetők nyáron Svédországban.
Mióta tart a felkészülés a válogatóversenyre?
Február óta kapnak a lányok online feladatokat, előadásokat – és rendeltünk melléjük egyetemista mentorokat, akik a házi feladatoknál rákérdeznek, biztatnak, besegítenek. Vár még ránk egy egyhetes tábor, felkészítő az IK-n, Éles Julival együtt. Ott is segítünk kódolni, tartunk megbeszéléseket, előadásokat – és Zsakó tanár online kapcsolódik hozzánk.
A verseny alatt Te már a születő megoldásokat is látod. Elégedett vagy?
Már korábban is megoldottam a feladatokat, azt is néztem, jól vannak-e szövegezve. Olyan típusfeladatokat adtunk, amelyeket meg kell tudniuk oldani, ismerniük kell azokat a módszereket, néhány algoritmusnak a kisujjukban kell lennie. De kell a kreativitás is, az algoritmusok módosításához, kódolásához. Mindegyik feladat több szinten is megoldható, a részpontok is számíthatnak. Most két maximális pontszámú versenyzőnk is van – ez a felkészültséget jelzi.
Mit jelent az, hogy több szinten is megoldható egy feladat?
A részmegoldás általában algoritmusváltást jelent. Például, ha egy feladatra három részmegoldás is beadható: az első egy „naiv algoritmus”, ami speciális ismeret nélkül kitalálható. A második részmegoldáshoz már egy bonyolultabb algoritmus tartozik. A harmadikhoz speciálisan alkalmazott, hatékony algoritmus kell.
Pár percre kihívtam a teremből a másik két felügyelőt is…
Szabó Zsanett középiskolai tanár az ELTE Trefortban, gyakorló matematika-informatika szakos pedagógus. Mellette doktorandusz és óraadó az ELTE IK-n. Tanárszakosoknak és programozóknak tart elsőéves, bevezető tárgyakat. Szükség volt egy fiatal kolléganőre, ő meg szereti az ilyen kihívásokat – ilyen egyszerűen magyarázta, hogy miként kapcsolódott be a munkába. Tavaly már kint volt Törökországban is az EGOI--n, ott a fordítási feladatokban vett részt – és persze vigyázott a lányokra, már amennyire ezekre a komoly, felelősségteljes diákokra vigyázni kell. Nagyon jó volt a versenyhangulat – idézte fel. Kérdésemre elmondta, hogy ilyen szintű versenyeken középiskolásként ő nem vett részt, csak Logo versenyen. Ő már az egyetemen tanult meg magas szinten programozni- de ott már kitűnt a tudásával, tehetségével. Az esélyeket nehéz megtippelni szerinte. Sok tényezős, függ például attól is, hogy milyen hangulatban találja őket a svédországi verseny. A csapatvezetők feladata az is lesz, akár két versenynap között is, hogy egy-egy elakadáson túllendítse őket. Az egyik legnagyobb hiba, amit egy diákolimpikon elkövethet az, ha „elszöszöl” egy nehéz feladattal – és kicsúszik az időből.
Éles Júliát új szerepkörben találtam, hiszen korábban, mint az EGOI-n is sikeres (bronzérmes) diákolimpikont és számos versenyünk aktív versenyzőjét mutattam be. „Rablóból pandúr” lett, jelentkezett mentornak, négy mentoráltja volt a szezonban. A Zsakó tanár úr által tartott szakkör anyagának megértésében és a kiadott feladatok megoldásában segített. A felügyelet rendben megy, csak néha páran betévednek – mondta nevetve, utalva a versenyző lányokra rácsodálkozó külföldi hallgatókra. Értékelése szerint a válogatóversenyre adott feladatok nagyon szépek, picit nehezebbek, mint tavaly voltak, de „jól eloszlanak”, minden nehézségi szintre van kihívás. A letesztelésük nosztalgikus érzés volt. Tesztelés közben mértem az időt, hogy melyik feladatra mennyi időt lehet szánni – mesélte Juli. Ez fontos szempont, megint a „szöszölés” miatt.
Jó volt találkozni a versenyzőkkel és a felügyelőkkel. Lehet, hogy pár év múlva EGOI-ra már nem lesz szükség, mert lányok és fiúk aránya kiegyenlítődik a diákolimpikonok között. De utánpótlásra a Tehetséggondozási Szakosztályban mindig lesz szükség. A tehetségek érdekében.
Képes Gábor
Köszönjük a Nemzeti Tehetség Program és a Boston Consulting Group támogatását!