Mi volna a közös nyelv?

- eSzolgáltatások az eHétköznapok világában -

Hogyan kommunikál az informatikus a felhasználói világgal? Mi volna a közös nyelv? címmel és az Alapfogalmak értelmezése a szakmában és a mindennapokban alcímmel az NJSZT e-szolgáltatások minősége és eHétköznapok szakosztályai közös programot szerveztek 2018 december 10-én délutánra.

A találkozót Talyigás Judit, az eHétköznapok elnöke nyitotta meg, emlékezve arra, hogy őt már a 80-as években is izgatta, hogy a szakértői rendszerek fejlesztésének korlátját a számítógép technikai lehetőségei jelentik, majd a 2000-es években az ePiactér hatékonyságát meghatározta, hogy az informatikusok mennyire értik a megrendelő Magyar Posta elvárásait, illetve az ott dolgozók mennyire  ismerik fel az új technika adta egészen más lehetőségeket.

Az első előadás címe: Miért nem beszél egy nyelvet a fejlesztő és a felhasználó? Sikné Lányi Cecillia a Pannon Egyetem, Műszaki Informatika Kar Villamosmérnöki és Információs rendszerek tanszék egyetemi docense tartotta sok példával illusztrálva, hogy a működő rendszerek fejlesztői mennyire nem figyelnek, figyeltek a felhasználókra. Nem gondolnak arra, hogy a felhasználók között lehet olyan, akinek remeg a keze, aki színtévesztő, ezért az elvárt tevékenységre nem képes.

Előfordult, hogy a gyerekeknek olyan fejlesztő játékot készítettek, ahol a válaszok a szinonimák miatt nem egyértelműek, de az is ismert, hogy a látássérültek számára készített oldalakat nem frissítik olyan sűrűn, mint a jól látók számára alkalmazott változatot. Bár példái a gyerekekre és a hátrányos helyzetű emberekre, mint felhasználókra vonatkoztak, előadása jól tükrözte azt a tényt, hogy a szolgáltató felületeket fejlesztők nagy átlagban nem veszik figyelembe, hogy a felhasználók nem profi, fiatal informatikusok.

Előadásán 10 jótanács hangzott el a fejlesztők számára, pl.: sokat teszteljék már fejlesztés közben is a felhasználók bevonásával az új rendszert, sose feledjék, hogy a szolgáltató rendszer olyan legyen, amit egyszerű ember is tud használni, és legyenek figyelemmel az eltérő kulturális viszonyokra.

A második előadást Erdey Levente, a T-Systems önkéntese tartotta Önkéntes szemmel a Telekom „legyél te is informatikus!” programjáról címmel. A gyerekek, fiatalok világához közel álló bokszolói és nem fejlesztő informatikus stílusban megjelent és előadó kolléga arra helyezte a hangsúlyt az előadásában, hogy közös nyelven kell beszélni a fiatalokkal. Ez fontos, mert a mai fiatalok bár szinte a nap 24 órájában  használják a korszerű eszközöket, a programozásról, az informatikai rendszerekről általában semmilyen ismeretük nincsen. De a jövő egyre több ilyen rendszert használna az élet minden területén, az egészségügy, a közlekedés, az okos város és a közigazgatás vagy éppen az oktatást terén, ezek létrehozásához azonban képzett és egyre több informatikusra van szükség.

A T-System önkéntesei járják az ország középiskoláit és vidám előadások keretében hívják fel a fiatalok figyelmét az informatikusi pálya szépségeire, lehetőleg játékos, vidám hangulatban - fejezte be előadását a jelenleg a T-Systemsnél Big Data rendszerekkel és Hibrid adattárházakkal foglalkozó Erdey Levente.

A harmadik előadó Futó Iván, a Corvinus Egyetem címzetes egyetemi tanára, a Multilogic Kft ügyvezető igazgatója, a cége által fejlesztett Mesterséges Intelligencián és ontológián alapú közigazgatási rendszerek lehetőségét mutatta be. E rendszereknél a megoldás egyik alapja, hogy az eSzolgáltatás jogszabály alapú, azaz jól definiálható szabályokkal, így a mögötte kiépített ontológiai rendszer jól definiálható fogalmi kapcsolatokkal működtethető. Az előadó több működő példával érzékeltette, hogy az így létrehozásra kerülő rendszerek milyen támogatást biztosíthatnak a napi munkában a közigazgatásban dolgozóknak. A fejlesztésben az adott szakmai területhez illeszkedő ontológiai rendszer kialakítása és karbantartása jelentős feladat. A bemutatott fejlesztés alatt álló rendszer egyértelműen érzékeltette, hogy pl. a közigazgatásban a szellemi munka terén is milyen emberi tevékenységet támogató, illetve egyes részterületein kiváltó rendszerek készülnek a jövőben.

A találkozón Tim O’Reilly WTF?  Miért rajtunk múlik, hogy mit hoz a jövő? című könyvét mutatta be izgalmasan Bőgel György, a CEU tanára, aki többek között az infokommunikációs piac elemzésével és hatásával a gazdaságra témakörrel foglalkozik. A könyvről sok részlet mellett megtudhattuk, hogy azért izgalmas, mert az első rész a technikai technológiai fejlődéssel foglalkozik, míg a második – rövidebb-, a társadalmi viszonyok változásával és így az eredendően történész szerző a technika társadalmi hatásait tudta bemutatni.

A találkozón, ahol mintegy 25-en voltak jelen, köztük az NJSZT ügyvezető igazgatója – Tim O’Reilly könyvének lektora - Alföldi István is, a zárszót Vitályos Gábor, az eSzolgáltatások Minősége szakosztály elnöke mondta, megköszönve az aktív részvételt előadóknak és hallgatóknak és összegezve, hogy  az ergonómia, a szemantika és a pragmatika fejezetei az emberek közötti kapcsolatok – ügyfél és szolgáltató – elengedhetetlen és figyelembeveendő szakmai részei.

Talyigás Judit