EHÉTKÖZNAPOK PANDÉMIA IDEJÉN

Online workshop

Dátum

Az NJSZT eHétköznapok szakosztály 2020. október 22-én 16 órakor online workshopot rendez

EHÉTKÖZNAPOK PANDÉMIA IDEJÉN

címmel, az alábbi program szerint:

 

Program:

16:00-16:10       Talyigás Judit (NJSZT eHétköznapok szakosztály elnök)

Köszöntő

16:10-16:30       Dr. Bernschütz Mária (BME, egyetemi adjunktus)  

Az online otthonoktatás helyzete Magyarországon

16:30-16:50       Dr. habil. Keszeg Anna (BBTE, egyetemi adjunktus)

Online dizájnhétköznapok

16:50-17:10       Dr. Baracsi Katalin (internetjogász)

Digitális túlélés, avagy milyen képességekre, készségekre van szükségünk a digitális mindennapokban.

17:10-17:30       Dr. habil. Glózer Rita (PTE, egyetemi docens)

Miért és hogyan űzünk tréfát a járványból? A Covid-19 mémekről.

17:30 – 18:00    Vita

Kérjük, hogy részvételi szándékát a guldadam@commonline.hu címen jelezze, hogy a belépéshez szükséges technikai információt elküldhessük.

 

Absztraktok

 

Dr. Bernschütz Mária: Az online otthonoktatás helyzete Magyarországon

Generációs szakértőként azt látom, hogy a karantén helyzet a legtöbbet a X, és az idősebb Y generációs felnőtteket érinti. Nemcsak munkavállalóként, társként, hanem szülőként is helyt kell állniuk. Sok, felelős döntés nyugszik a vállukon. Hogy ők hogyan állnak az egész szituációhoz, hogyan oldják meg a helyzetet, mit gondolnak, mire és kire hallgatnak? Kihívásos időszak ez számukra. Mind a szülői, mind a pedagógiai kérdőív erről számol be.

A szülői kérdőív esetében a válaszadóknak többségében, 1 gyermeke van otthon (49%), és döntően általános iskolába járnak (89%), a válaszadók 47%-a fővárosi (530 fő).

Arra a kérdésre, hogy hogyan élték meg a pedagógusok az online otthonoktatást, arra a pedagógus felmérés válaszol (mintanagyság=280 fő). A válaszadók 91 % -a nő, 56,4%-a 40-55 (X generációba tartozik). Ha azt nézzük, hogy hol tanítanak, akkor a legtöbben az általános iskolát adták meg (63%). A válaszadók 25%-a él a fővárosban, 35%-a városban, illetve 23%-a megyeszékhelyen.

Az előadáson több attitűdkérdést is bemutatok a két almintán. De az a feltételezés, hogy X vagy idősebb Y generációs NŐK „vállán nyugszik” az online otthonoktatás, igazolást nyert.

 

Dr. Baracsi Katalin: Digitális túlélés, avagy milyen képességekre, készségekre van szükségünk a digitális mindennapokban

A pandémia idején a bezártságban a különböző generációk testközelből láthatták egymás digitális szokásait, szükségleteit. Az online térben töltött megnövekedett idő, új képességeket vagy a meglévő készségek felerősödését hozta maga után.

2018. szeptember 26-án, a Világgazdasági Fórumon jelentették be a Digitális Intelligencia Projekt elindulását, amely olyan szociális, érzelmi és kognitív képességek összességét jelenti, amelyek elengedhetetlenek a digitális élethez. A világ minden részéről származó kutatócsoport tagjai a DQ, azaz a digitális intelligencia kvóciens kidolgozásán dolgoznak. A képességtár már rendelkezésünkre áll, ismerjék meg!

 

Dr. Keszeg Anna: Online dizájnhétköznapok

Az egyik legnagyobb hozadéka a világjárványnak, hogy egymás dizájndöntéseiről, privát tereinkről már nemcsak közeli barátságok esetében van tapasztalatunk. Nem volt még olyan korszaka az emberiség történelmének, amikor a lakhatási körülményeinkbe ilyen sokan kezdtek belelátni. A materiális kultúra kutatójaként is úgy látom, hogy a járvány a társadalmi olló kinyílásának a tapasztalatát valósággal az arcunkba vágta: az otthonok közötti különbségek egy tanszéki megbeszélésén, egy egyetemi órán rögtön látszódtak, s ilyenkor gondoljunk arra is, hogy a hálózatba kapcsolt, látható otthon eleve privilégium.

A nagy megmondóembert Foucault-t parafrazeálva azt mondanám, hogy a közbeszédből kitaszítottak most nemcsak meghallhatatlanok, hanem megláthatatlanok, elérhetetlenek is lettek. Tagja voltam én is a Magyar Nemzeti Múzeum kezdeményezte My Home Office Challenge-nek és nagyon megdöbbentő volt azt látni, mennyire a középosztály bulija volt a home office. A hétköznapi designkultúrára leginkább így volt hatása a járványnak, hogy tudatosította bennünk, a társadalmi megmérettetésünk minden korábbinál erősebben függ a lakás, a design, az eszközparkunk jelentette státuszjelölőktől.

Az előadás a My Home Office Challenge facebook-csoport tartalmainak elemzése által a hétköznapi dizájnkultúra megváltozásának a kérdését tárgyalja.  A csoport aktivitási időszaka: 2020.04.20 – 2020.06.15; mérlege: 2833 tag - 2919 aktív tag - 1880 feltöltött kép - 1209 bejegyzés - 3523 hozzászólás- 66155 reakció.

 

Dr. Glózer Rita: Miért és hogyan űzünk tréfát a járványból? A Covid-19 mémekről.

A 2020 tavaszán kitört világjárvány médiareprezentációjának kissé bizarr, de nem teljesen váratlan megnyilvánulásai a járvánnyal és a Covid-19 vírussal kapcsolatos mémek. Jellemzően szöveges elemeket is tartalmazó képekről van szó, melyek humoros vagy ironikus formában reflektálnak a járvány okozta kihívásokra, az azokra adott egyéni és közösségi reakciókra, a nyilvánosságban megjelenő kulcsszereplőkre. A vírus terjedését kis késéssel követve tömegesen jelentek meg és terjedtek a közösségi médiában, tréfát vagy gúnyt űzve egy végső soron nagyon is komoly témából. Mivel magyarázható ezeknek az ismeretlen szerzők által készített médiatartalmaknak a megjelenése, terjedésük, népszerűségük? Van-e valamilyen szerepük a pandémia okozta kihívásokkal való megbirkózásban? Az előadás a neodurkheimi médiaelmélet által kínált magyarázat megfogalmazásán túl arra is kitér, hogy milyen előzményei vannak a tragikus eseményekre adott humoros, ironikus médiabeli reakcióknak.