Online Otthonoktatás - Egy városnyi ember gyűlt össze pillanatok alatt

 

Fülöp Hajnalka neve nem ismeretlen a Neumann Társaság tagjai előtt, hiszen a digitális kultúrát behatóan ismerő, mindig jókedvű szakember neves újságíró és gyakorló szülő, aki évek óta propagálója a digitális oktatási módszereknek – és az ECDL kapcsán is hallhattuk már izgalmas előadását – éppen a közösségi médiáról.

Fülöp Hajnalka a 2019-es ECDL vizsgaközponti fórumon
Fülöp Hajnalka az ECDL vizsgaközpontok 2019-es fórumán. Fotó: NJSZT

Most is szövetségesünk: a pillanatok alatt közel 90.000 tagot számláló Online otthonoktatás Facebook-csoportban helyet adott annak, hogy segítő tartalmainkat, továbbá az ECDL-lel kapcsolatos aktuális híreinket megosszuk a csoporttagokkal. Ennek felhajtó erejét nagyon is érzékeltük, sok tízezer emberhez juthattak el így az üzeneteink.

Fülöp Hajnalkával az általa alapított csoportról beszélgettünk.

„Öröm az ürömben”, hogy a pandémia helyzetre adott reakcióként sokan egy óriási lépést tettek előre a digitális oktatásban. Te hogy látod, mekkora kihívást jelentett ez gyerekeknek, szülőknek és pedagógusoknak?

Ez egy izgalmas kérdés, mert rögtön hozzá kellene tennünk, hogy mikor? Mivel most május közepén a 2. hónapja zajlik a "digitális munkarend”, ezért már több szakaszon túl vagyunk. Az első szakaszt, a 2020. március 13-i, péntek esti bejelentést követően talán nem túlzás a “pánik” szakasz néven illetni. Az online oktatás elrendelésekor eszköztelenül és hétvégén magára hagyott pedagógusok, szülők, szakemberek ott kerestek megoldást, ahol tudtak, és nagyon sokan a neten találták meg a közösséget, ahol egymásnak segíthettek. 

Ennek vannak hátrányai és előnyei is, folyamatosan tisztul ez a folyamat, elsősorban a benne dolgozó adminok, moderátorok és a csoporttagok egyre nagyobb tudatosságának köszönhetően. Így kerültek az általam alapított Facebook-csoportba - amelynek az Online otthonoktatás címet adtam, az előző napon, 2020. március 12-én. Akkor és most is az a cél vezérelt, hogy a digitális oktatás közösen használható eszköz- és tudástárát alakítsuk ki, az egyéni és közösségi tanulás, a folyamatos társas támasz, egymás kreatív segítése céljából. 

Online otthonoktatás

Nagyon jó módszert választottál a digitális oktatással kapcsolatos kihívások megbeszélésére. Hogy született a csoport gondolata? 

A csoport gondolata már régóta foglalkoztatott, hisz digitális oktatási projektekkel foglalkozom évtizedek óta, idősek, felnőttek és gyerekek digitális írástudás oktatásával. Az internet tudatos használatának tanítása a szívügyem. Meggyőződésem, hogy az érintettek hozzáállása a társas támogatással a pozitív irányban változhat, és bátrabban, saját erejükben és tudásukban, közösségükben jobban bízva új minőségeket hozhatnak létre.  Újságíróként és oktatóként is sok értékes kapcsolatból tanulhattam, de talán a legtöbbet szülőként az öt gyermekem nevelése során, illetve a gyerekekkel töltött foglalkozások által. A teleházak, közösségi internetpontok, könyvtárak szolgálják a fizikai valóságban az  egymástól való tanulást -ezek online leképeződései lehetnek a tudásmegosztó oldalak és csoportok. Több oldal szerkesztőjeként volt tapasztalatom és számos csoportban figyeltem és tanultam tagként.

Jelenleg hány adminnal, szerkesztővel dolgozol?

Jelenleg velem együtt 9 személy dolgozik a csoport moderátoraként, adminjaként. A feladatunk izgalmas és komoly kihívás, ekkora csoportban sok elvárás és érdek jelenik meg, amit a tagok meg is fogalmaznak  Az adminok feladata, hogy  a beérkező posztokat és a csatlakozni kívánó személyeket figyeljék és eldöntsék, hogy a csoport értékrendjének, céljának, mindenkori kontextusának megfelelő-e? Ehhez végig kell olvasni, nézni sok anyagot, figyelni  folyamatosan a kommentszekciókat, a gyorsan változó aktuális híreket. Érteni kell a sorok közötti metakommunikáció értelmezéséhez, rengeteg egyéni megkeresést kezelni, konfliktusokat megoldani,  és persze folyamatosan frissen tartani a szabályokat.  Büszke vagyok rá, hogy az adminok megfeszített munkája  mellett egyre bővülünk létszámban és minőségi tartalomban is,  és egyre tudatosabbak a csoporttagok. A médiaértés-kompetenciája mindenkinek javulhatott szerintem, és ez fontos tényező. 

Miért pont a Facebook? Sokan mondják, hogy más socialmedia felületek nagyobb elérést biztosítanak – hogy látod, mik a Facebook előnyei? Hogyan tovább, közösségi média – ami a kapcsolattartást illeti?

Az alapításkor számomra fontos volt, hogy egy csoportot hozzak létre, egymást segítő egyenrangú emberek közösségét.. Ezért döntöttem a FB csoport mellett. Itt adottak az eszközök, a pedagógus-szülőket alkotó generáció főleg ezt használja, és számos más csoportban meg tudtam már figyelni a működési módokat, eszköztárat. A csoportunkat kiegészítettük már egy YouTube-csatornával (Tudásbank) és gondolkodunk több más ilyen digitális tér bekötésén is. Létrehoztuk a honlapukat is, a www.onlineotthonokatatas.hu oldalt, ahol a csoporttagokat érdeklő információkat osztunk meg a témában.

Fotó: Balázs Gusztáv
Fülöp Hajnalka. Fotó: Balázs Gusztáv

A csoportban megjelent szülő-pedagógus szerepkonfliktus miatt és a más céljaik miatt is úgy tartottuk jónak admin-társaimmal, hogy létrehozunk egy Digitális Szülő FB csoportot is. Számos kisebb, tantárgyhoz, életkorhoz specializálódott FB csoport jött még létre az OOO-ből inspirálódva. A közösségi tanulást a Facebook-ra és a  YouTube-re feltöltött saját videók is segíthetik, de számos közösségi eszközt megosztottak a csoportban. Mi ezeket teszteljük, mérünk, tutorialt készítünk, cikkeket írunk, információkat adunk át. Bátran mernek kérdezni és tudást megosztani is az emberek, ezt támogatjuk azon a szinten, ahogyan igénylik és ahogyan biztonságosan tudjuk ezt megtenni.

Mi volt számodra a legérdekesebb, legmeglepőbb tartalom a csoportban megosztottak közül?

Nagy öröm volt a színészek, művészek oktatási felajánlásait látni, irodalmi műveket olvastak fel, karantén-kórusban énekeltek, alkotásaikkal színesítették a palettát. Öröm volt látni azt is, hogy ha egy pedagógus megosztotta egy-egy digitális alkotását, akkor azt pozitívan értékelték a többiek, majd  visszakeresték és maguk is új alkotással jelentkeztek. A “learning by doing”- a „tevékenység elvégzése alatti tapasztalati tanulást”- figyelhettük meg. Saját próbálkozásaik által tanultak meg akár idegen nyelvű programokat is. Megjelentek a szabadulószobák, kreatív digitális játékos felületek. A legkellemesebb meglepetés változatlanul a saját magukat felülmúló pedagógusok és szülők egymást inspiráló alkotásai - a gyerekek és a tudás érdekében.

És mi volt a legszomorúbb, leginkább szívbemarkoló tapasztalás – mindenkinek tudtál, tudsz segíteni?

Több ilyen is volt. Például megjelentek már az első számszerű mérések és jelzések is: nagyon sok gyereknek nincs digitális eszköze, hogy részt vegyen. Mi ebben is segítettünk sokszor, egymásra találtak a készüléket felajánlók és igénylők, de sokan ellátatlanok maradtak. A járvány -mint minden helyen- az oktatásban eddig is meglévő problémákat felnagyította, kimerevítette. Most ezt tudatosítva közösen meg fogják oldani remélhetőleg ezeket.  

Az NJSZT azt tapasztalta, a Nemes Tihamér Online Verseny és a Mester online feladatértékelő alkalmazás iránt is hatalmas mértékben megnőtt az érdeklődés a vírusterhelte tavasz folyamán. Hogy látod – az informatikaoktatás mennyire lehet nyertese ennek a rendkívüli helyzetnek?

Az a tapasztalat, hogy a jelenlegi helyzetben is komplex problémamegoldásra volt-van szükség, eltérő tudású és helyzetű emberek között.  Egymást segítették, büszkék lehetnek a megoldásra az aktívan dolgozó szülők, pedagógusok, diákok is. Ehhez segít az ún. digitális kultúra tantárgy, amit most vezetnek be, szerintem pont a legjobbkor. Merthogy látszik, hogy nem elég a digitális eszközhasználat, át kell adni az értő digitális írástudást is, és meg kell tudni ismerni  online tér működési modelljeit, újat létrehozni a már meglévőkből, kreatívnak lenni és közben alapvető értékek mentén kommunikálni,  együttműködni. 

Szerintem  a fő cél az, hogy a digitális világ hatékony használatára, önálló  felfedezésekre készítsük fel a gyermekeinket, a frontális tanárszerepből kilépve legyünk kísérők, mentorok és tanuljunk egymástól, gyakorlatilag folyamatosan, a tevékenységeink által. 

Hogy tervezed, a csoport fennmarad hosszútávon? Milyen hasonló csoportokat látsz a közösségi médiában? Van további, általad alapított csoport?

Igen, szeretnénk fenntartani és működtetni, fejleszteni. A Digitális Szülő csoportunkat fejlesztjük az otthonoktatásban érintett, mai gyerekek szüleinek. A @Tudatos Digitális Szülő oldalam a Facebook-on elsősorban információkat ad át az érdeklődőknek e témában.

Tudatos Digitális Szülő

Bízom benne, hogy egy hatékony, tudásalapú , digitális kompetenciák iránt nyitott közösség fejlődését kísérhetjük figyelemmel.

Képes Gábor

 

 

Címke