Minden, ami IT – Digitális Témahét az NJSZT-vel

Minden, ami IT – Digitális Témahét az NJSZT-velA Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT)  Minden, ami IT címmel április 3-tól április 6-ig, négy napos programsorozatot szervezett a Digitális Témahét keretében az NJSZT Informatika Történeti Kiállításán.

Több mint hatszáz diáknak csináltunk kedvet a közös alkotáshoz és tanuláshoz az IKT-eszközökkel. A programsorozat célja az volt, hogy olyan komplex IT-foglalkozásokon, előadásokon, tréningeken vegyenek részt a diákok tanáraikkal együtt, melyek az IKT-eszközök használatával lehetővé teszik a digitális kompetencia fejlesztését, valamint segítenek eligazodni az IT-szakmák különböző területein.

A program megvalósításában több szakmai partner is segítséget nyújtott. A Demo Suli és a Tanulás videojátékkal programrészeket a Microsoft és a Szegedi GYEEK Klub közreműködésének köszönhettük, a "Soft skill"-ek fejlesztése az iskolapadban tréningeket a Cloudess trénerei tartották, a Duális képzés egy informatikai cégnél előadást a Griffsoft Informatikai Zrt. fejlesztési vezérigazgató-helyettese mutatta be, a Tanulás Lego robottal, illetve az ECDL bemutató órák pedig közvetlenül a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság jóvoltából jöttek létre.

A helyszínt részben a szegedi Szent-Györgyi Albert Agora (annak Informatórium nevű része), részben pedig a szintén az Agorában működő, de önálló tudománynépszerűsítő térként a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság által létrehozott és fejlesztett Informatika Történeti Kiállítás biztosította. Ilyen módon a "jövő múltját" bemutató, világszínvonalú állandó kiállítás adott méltó környezetet a legmodernebb IKT-eszközöket és módszereket felvonultató programsorozatnak.

Nézzük meg, milyen foglalkozásokon vehettek részt a diákcsoportok!

Minden, ami IT – Digitális Témahét az NJSZT-vel

A Demo Suli keretén belül a matematika, a fizika, a biológia és kommunikáció tantárgyakhoz készült digitális feladatlapokkal és azok használatával ismerkedtek meg a diákok. Ma már egy olyan iskolában, ami IT-eszközök tekintetében jól felszerelt, szinte elengedhetetlennek számítanak a Demo Sulihoz hasonló tananyagokhoz illesztett fejlesztő, illetve a tananyag elsajátítását ellenőrző programok. A diákok kisebb csoportokban, jó kedvvel dolgoztak a "számonkérő" programmal, közben pedig számos ismeretre tettek szert, hiszen a kérdésekre adott válaszok többségéhez az interneten lévő információkat kellett megkeresniük.

A Tanulás videojátékkal programrészben a Kodu nevű játéké volt a főszerep. A kifejezetten játékok készítésére alkalmas Microsoft Kodu fejlesztőkörnyezet a vizuális programnyelv használatával segíti a kicsiket és nagyokat, hogy a programozók gondolkodásmódját játékosan elsajátíthassák.  Ez a fajta játszva tanulás egy nagyon ötletes módja annak, hogy a diákok szinte észrevétlenül, úgynevezett digitális játékon keresztül sajátíthatnak el számukra még nem ismert és alkalmazott digitális tudást.

Minden, ami IT – Digitális Témahét az NJSZT-vel

Mint minden területen az IT területein is fontos, hogy olyan készségekkel és képességekkel rendelkezzünk, ami gyorsabb, pontosabb és kreatívabb munkavégzést eredményezzen. A Cloudess azon dolgozik, hogy ezen képességek és készségek megszerzését már iskoláskorban elérhetővé tegye. Sokan azt hiszik, hogyha leülnek egy számítógép elé, akkor már megfelelően tudnak kommunikálni a gépen keresztül a világgal. Pedig nem így van. A infokommunikációs eszközökkel való kapcsolatteremtést is meg kell tanulni, hogy az minőségi legyen, és a javunkat szolgálja. A tréningmódszer segítségével élményszerűen próbálhatták ki magukat a diákok olyan helyzetekben, amelyek nap mint nap előfordulnak a gép előtt ülve, és amihez gyors reagálásra és döntésekre van szükség, hogy megfelelően, a helyén kezelve a dolgokat tegyünk magunk körül rendet.

A digitális esélyegyenlőség jegyében jó lenne, ha megteremtődne egy olyan ideális állapot, ami lehetővé tenné mindenki számára a digitális kompetenciák minél magasabb szinten való elérését. Mivel a digitális kompetencia és az oly sokat emlegetett programozás ismeretek teljesen különböző dolog, de az egyik nem pótolja a másikat. Minél nagyobb digitális tudással bírunk, annál nagyobb előnyt tudunk szerezni a munkaerő-piacon. Nem véletlen, hogy ezt az állapotot igyekszik megteremteni a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság azáltal, hogy országos szinten oktatási intézményeken keresztül ösztönzi a fiatalokat és időseket arra, hogy digitális írástudók legyenek, melynek az ECDL egy világszerte elismert, bizonyítványt is adó rendszere.

Ezen a rendezvényen az ECDL keretei között megszerezhető tudásból kaphattak ízelítőt a hozzánk látogató diákok. Két olyan modulrész bemutatását céloztuk meg, amely egy tudásalapú társadalomban ma már nélkülözhetetlen az oktatás világában. Az egyik ilyen modul a képszerkesztéssel, a másik pedig a prezentáció készítésével foglalkozott. Igaz, hogy a diákok többsége rendelkezik azokkal az ismeretekkel, amelyekkel képesek létrehozni szerkesztett képeket, és képesek megszerkeszteni egy előadás bemutatóját, viszont óriási hiányosságként mutatkozik meg, hogy általában mégsem tudnak "jó anyagokat" készíteni.

A Rácz Miklós tanár úr vezetésével lebonyolított ECDL bemutató órák tehát nemcsak a hogyan kérdésére koncentráltak, hanem megpróbáltak választ adni a miértekre is, azokra az apró részletekre fókuszálva, amelyek egy-egy ilyen kép- vagy bemutató anyag lényegét, esszenciáját adják. A példákat itt is természettudományos órákból válogatták, bizonyítva, hogy az IKT-eszközök lényegében minden tanórán használhatóak.

Minden, ami IT – Digitális Témahét az NJSZT-vel

A robotika szintén egy olyan területe az informatikának, amely óriási spektrumot foglal magában. A robotika ott van minden tudomány- és iparágban, az orvostudományban, az űrkutatásban, a járműiparban, a hadászatban, a gyógyszeriparban, az otthonainkban és még lehetne a végtelenségig sorolni. Éppen ezért miért ne lehetne ott az iskolában?

A Lego robot megjelenése az iskolában nem új jelenség, hiszen már egyre többen vannak azok, akik néhány éve felismerték a robotvilág pedagógiai hasznát. A robotok segítségével tanulhatunk főként természettudományos ismereteket, matematikát, fizikát, informatikát, de kreatív módon humán tantárgyak oktatásánál is igénybe vehetők. Foglalkozásainkon a természettudományos órákon használt feladatokat mutattuk be a résztvevő diákoknak, akik lelkesen vetették bele magukat a robotok megismerésébe, és a robotokon keresztül a feladatok megoldásába.

Ennek a színes szakmai együttműködésnek és programnak végeredménye, hogy 4 nap leforgása alatt 5 iskolából a 20 megvalósult IT programban összesen 607 diák élt azzal a lehetőséggel, hogy kapjon valamilyen maradandó tudást az IT birodalom valamely szegmenséből.

Köszönjük a diákoknak, köszönjük a tanároknak, köszönjük az előadóknak, a kiemelt szervező NJSZT-nek - és köszönjük az informatika tudományának, hogy közösen megvalósíthattuk programunkat!

Szekeres Sándor