ECDL tükörben

Az idei vizsgaközpont fórum előtt kérdőíves felmérést végeztünk, visszajelzést kérve az ECDL rendszer működéséről, a modulválasztékról, a változtatások irányának kialakításához.

Köszönjük az aktivitást, nagyon sok választ kaptunk, a kb. 200 vizsgaközpontból 123-an küldték meg a véleményüket, ami reméljük oktatóink, vizsgáztatóink elkötelezettségét, a megújításában való motiváltságát jelzi.

Az általános elégedettségről szóló kérdések nem mutatnak rossz képet. Az ötös skálán 4,54-es értékelés kaptunk arról, hogy mennyire elégedettek az ECDL teljes munkafolyamatával.

Arra a kérdésre, hogy összességében, más minősítési rendszerekhez képest, ár-érték arányban hogyan értékelik a minősítési rendszert, az alábbi eredmény született. (Átlag: 4,29)

ECDL elégedettség

Rosszabb képet mutat, hogy mennyire elfogadott az ECDL minősítés napjainkban, itt 3,7 az eredmény. Itt a szóbeli véleményekben a minősítés elismerését, az iskolarendszerben, munkahelyen való beszámíthatóságot (az elfogadtatás a felvételiknél, a felsőoktatásban, a törvényi támogatás) hiányolták a válaszadók, s nagyobb marketing-kommunikációs tevékenységet javasoltak.

A vizsgák lebonyolításának megfelelősége  elég magas értéket mutat,  (4,51 – 4,71), ugyanakkor a kérdőívet kitöltő vizsgáztatók nagyobb  rugalmasságot kérnek,valamint online felületek, jelentkezés és fizetési lehetőség biztosítására tettek javaslatot.

A tananyagot, a modulok struktúráját, szakmai színvonalát javítandónak ítélték meg a kollégák (4,3). Elvárásként fogalmazták meg a vizsgapéldatárak, a feladatok korszerűsítését.

Megkérdeztük azt is, hogy mely modulok szorulnak a leginkább korszerűsítésre, illetve mely modulok a legfrissebbek, legmodernebbek. A két kérdésre adott válaszok összevetéséből kiderült: markánsan javítandó a Számítógépes alapismeretek modul, az Online alapismeretek és az Adatbázis-kezelés, a Prezentáció és a Webszerkesztés. Jónak ítélték meg az IT biztonság, az Elektronikus hitelesség, elektronikus aláírás, a Táblázatkezelés és – értelemszerűen – a friss Közösségi média modulokat.

A teljes visszajelzési grafikon a megújításról

ECDL grafikon

Természetesen megkérdeztük azt is, milyen egyéb új modulokra lenne szükség. E kérdésre kevesebb válasz érkezett, de nyilvánvaló, hogy a digitális írástudás alkalmazói feladatai mellett egyre többen az algoritmusok, programozás ismeretét is elvárnák, ma már ez nem különül el markánsan az alkalmazói feladatoktól az új kihívások kezelésében.

Az e-vizsgakártya bevezetése egyértelműen pozitív fogadtatásra talált, míg az e-bizonyítvány inkább megosztó:

ECDL grafikonok

Ezek a vélemények meghatározóak lesznek az ECDL fejlesztések kialakításában. A koronavírus-járvány is erősíti a távoktatási technikák oktatása, az IKT pedagógusoknak modulban már korábban beépített e-Learning megoldások iránti igényt, így az ECDL-re egyértelműen a jövőben is szükség lesz.

A magyar ECDL vizsgarendszerben a nemzetközi ECDL/ICDL által kifejlesztett modulokat, kipróbált módszereket ültetjük át a fenti észrevételekre adott megoldásokban.