Minden multimédia, mindenki karanténoktató: nem volt még ilyen aktuális konferenciánk
XXVI. Multimédia az oktatásban
nemzetközi konferencia
2020. június 11-12.
ONLINE
2020-ban XXVI. alkalommal került megrendezésre a Multimédia az oktatásban nemzetközi konferencia, a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Multimédia az Oktatásban Szakosztály szervezésében – viszont első alkalommal teljesen online módon: a rendezvény két napja alatt elhangzott plenáris előadások, a két párhuzamosan futó szekció, valamint a kötetlen beszélgetésekre megnyitott három virtuális tárgyaló is otthonról volt követhető.
A plenáris előadásokon a KIFÜ és a Dunaújvárosi Egyetem multimédia szolgáltatásai mellett a mesterséges intelligencia problémáiról hallhattunk érdekességeket, többek között Szertics Gergelytől, a Mesterséges Intelligencia Koalíció szakmai vezetőjétől, beleértve a szakterület jövőjét érintő fejlesztéseket is.
Továbbá a VR előretörését mélyrehatóan elemző prezentációt is nyomon követhettek az érdeklődők.
A különböző szekciókban elhangzott előadások számos ponton kapcsolódtak az aktuális kihívásokhoz. Az előadások „célcsoportja” is igazán széleskörűnek nevezhető. „Polgár Zsolt vagyok, 10 éves, negyedik osztályos tanuló egy budapesti iskolában. Családi házban lakom, a szüleim szerint eléggé önálló vagyok. Már egyedül maradhatok itthon reggeltől kora délutánig. Van saját telefonom, amire szükség volt ebben az időszakban, és van egy laptopunk, amit néha kellett csak elővenni a feladatokhoz.” – a legifjabbak nézőpontjából is megismerhettük a pandémia alatti digitális oktatás kihívásait, a Kréta rendszer, a Google Classroom és a Teams előnyeit és hátrányait a gyakorlatban.
A pandémia-oktatás problémájáról több előadás is szólt, az egyik egy közel 500 diákkal készített felmérés tanulságait elemezte. E szerint a digitális oktatás „jól sült el”, szeretik a gyerekek, nagy százalékban könnyedén is használnak digitális eszközöket, bár hiányzik nekik a személyes kontakt társaikkal és a tanáraikkal - és ami a legfontosabb, hogy látják, mennyire fontos a tanár szerepe az oktatásban.
Ha az általános iskola az egyik, akkor a másik végpont a multimédia használata a felsőoktatásban és a felnőttképzésben – melyet szintén alaposan körbejárt a konferencia. A multimédia és a tudományos kutatás összefonódását jelző kutatói bemutatók mellett a pandémia tematika adta a szekciók gerincét, akár a „multimédia a köznevelésben” szekciót, akár a tanulási környezet technikai, illetve didaktikai-módszertani aspektusait bemutató témakört nézzük. A digitális tornaórától a karanténban tartott hangszeroktatáson át az online ballagásig terjedt a bemutatott élethelyzetek sora.
A részletes absztraktok tanulmányozása azért is javasolt, mert ez alkalommal a dedikált szakemberek mellett a diákok, szülők, tanárok legszélesebb köre is találhat olyan tapasztalatot, amely ismerős lesz számára – vagy olyan alkalmazást, amelyet maga is hasznosíthat az előadásokon bemutatottak közül:
http://www.mmo.njszt.hu/Kiadvanyok/2020/MMO2020_Abstracts.pdf
A szakmai rendezvény eredeti célja, hogy elősegítse az oktatás, valamint a kutatás és fejlesztés különböző területein dolgozó, oktató hazai és külföldi szakemberek, PhD és felsőoktatási hallgatók találkozóját, a közoktatás szereplőinek tapasztalatcseréjét, egyes szakterületekhez kapcsolódó kreditek gyűjtését.
A multimédia az oktatásban tárgykörét széleskörűen és magas színvonalon, 83 szerző részéről bemutatott 51 előadás, 8 országból, közel 300 résztvevő kísérte figyelemmel a köznevelési intézmények osztályaitól (közel 50 fővel), a felsőoktatás diákjain és oktatóin keresztül, a K+F+I szakemberekig.
Az előadók és résztvevők Horvátországból, Romániából, Ausztriából, Angliából, Norvégiából, Kanadából, az USA-ból és Magyarországról kapcsolódtak be a konferencia online közvetítésébe.
A színvonalas előadások nemzetközi minősítésre és publikálásra kerültek.
A konferencia ünnepélyes díjkiosztóján az MMO szakosztály által odaítélt kiemelkedő díjak is átadásra kerültek (lásd külön cikkünk).
A konferencia zárásaként átadásra került a következő, immár XXVII. NJSZT MMO rendezvény stafétája.
A 2021. évi nemzetközi konferencia szervezője a Dunaújvárosi Egyetem, Dunaújváros, Magyarország.
A konferencia online lebonyolítását és a kapcsolódó IKT háttérfeladatokat a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség munkatársai segítették.
A szakosztályról
Az NJSZT MultiMédia az Oktatásban szakosztály 2007. április 19.-én alakult (jogelődje: 1999. május 28.-án). Jelenleg több mint 100 fő tagja a szakosztályunknak, melynek irányítását egy 11 fős elnökség látja el. Továbbá a szakmai munkát egy 9 fős Szakmai Irányító Testület, valamint az Erdélyi és Újvidéki Tagozat is segíti.
A szakosztály fennállása óta az éves konferenciáin összesen közel 1300 előadás hangzott el, mintegy 1700 szerző bevonásával. A teljes konferenciasorozaton eddig közel 3000 érdeklődő vett részt. A 2011. évi XVII. „Multimédia az oktatásban” konferencia először került határon túlra, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége valamint szakosztályunk szervezésében. Ezáltal szervezetünk további célkitűzése valósulhatott meg a Kárpát-medence multimédiával foglalkozó oktatói, kutatói és szakembereinek helybeni megszólításával.