Miért jelent szintváltást az automatikus vizsgáztatás az ECDL-ben?
A távoli vizsgáztatás lehetőségét hónapok óta biztosítjuk az ECDL rendszerében, erre az igény a karantén idején, az otthoni oktatással párhuzamosan jelent meg – de az igazi szintlépést az ún. automatikus vizsgáztatás jelenti.
Erre már vannak jó példák a nemzetközi ECDL/ICDL családban, s Magyarországon is már megteremtődött a lehetőség a nyelvvizsgáztatás rendszerében: az Oktatási Hivatal szabályozta is a számítógépes vizsgarendszerek akkreditációját. Amit pedig a nyelvtanárok tudnak, az a digitális kompetencia terjesztőinek pláne megugorható.
A vizsgaszoftverek rohamosan fejlődnek, egyre elterjedtebbek. Számos elemzés, összehasonlítás is megtalálható, ami a számítógépes és a papír alapú vizsgák eredményeit veti össze. Az látható, hogy nincs lényeges eltérés a sikerességben, az eltérés 2-3%-os, feleletválasztásos esetekben inkább a gépi, míg a számításos kérdések esetében inkább a papír alapú megméretés javára.
A jól vizsgázó vizsgaszoftverek ismérvei az összehasonlító elemzések alapján
- Képes egy teszt anyagának tervezésére, létrehozására és adminisztrálására.
- Több száz különböző kérdésből, feleletből és pontozási kombinációból választhatunk. Változó nehézségi szintekkel „kérdésbankok” hozhatóak létre, ezekhez képeket, szövegeket, multimédiás anyagokat rendelhetünk, párosíthatunk.
- A tesztelés menete testre szabható.
- Az online vizsgakészítő kezeli a felhasználói profilokat, a felhasználókból csoportok hozhatóak létre.
- A tesztek alapján riportok és elemzések kérhetőek le az intézmény számára érdekes statisztikák számára releváns adatokból.
- Az ilyen vizsgarendszerek nemcsak rugalmasak, de fontos szempont a biztonság, a tanúsítványok az illetéktelen hozzáférések, adatlopások ellen.
Milyen előnyöket látnak az elemzők, illetve mik a résztvevők reakciói?
- Költséget takarít meg. Csökkennek a logisztikai költségek, az adminisztratív terhek, nem kell a vizsgát kinyomtatni, ezzel környezetkímélő.
- Időt takarít meg és a javítás folyamatát is automatizálja. A vizsgázó számára jól tervezhető, és nem kell mások hasonló vizsgáihoz alkalmazkodni.
Egy felmérésben a megkérdezettek 70 százaléka szavazott a számítógépes vizsgára, ha az időmegtakarítás a szempont.
- Az eredményről a vizsgaszoftverrel lebonyolított vizsga gyors visszajelzést ad.
Az automatikus értékelés elfogadottsága 80 százalékos, míg a válaszadók 64 százaléka szerint jó tulajdonság a gyorsaság a papíralapúval szemben.
- Kisebb stressz a diáknak.
Érdekes, hogy a megkérdezettek 61%-a szerint a számítógépes vizsga kevésbé megterhelő, izgulós, mint a papír alapú.
- „Rossz hírünk van”: nehezebb csalni. – a rendszer keverheti a kérdéseket, változtathatja azok sorrendjét.
A megkérdezettek 75%-a szerint a számítógépes vizsga csökkenti a csalás lehetőségét.
A vizsgáztató oldaláról
- Csökkenti a vizsgáztatói munkafolyamatot. Az erre jogosult adminisztrátor tetszőleges számú tesztet hozhat létre, megadhatja a vizsga időpontját és a többi szükséges adatot.
- Automatizált tesztgyűjtő eszközöket nyújt, melyek segítenek, hogy a vizsgakészítő könnyen hozzon létre új vizsgaanyagokat a kérdéscsoportokból.
- Támogatja a kollaboratív munkát, mert a vizsgáztatáshoz kapcsolódó összes folyamatot és feladatot kezeli, így együttműködéssel készíthetőek új kérdések és azok jóváhagyhatók.
Mik a fejlesztés trendjei?
Nem meglepő módon a vizsgaszoftverek megoldásai egyre inkább a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás felé mennek el, így csökkentve az emberi beavatkozás szükségességét. A távoli vizsgafelügyeletet (remote proctoring) arcfelismerés- és hangfelismerés is segítheti. A biztonságot nemcsak véletlenszerű kérdések, de időzítő beállítása és még egy sor funkció is teljesebbé teheti.
Számunkra meggyőzőek a vizsgaszoftverek, az automatizált vizsgáztató platformok előnyei – és a perspektíva, amit nyújtanak. S ezeket a szempontokat igyekszünk érvényesíteni, most az automatikus ECDL tesztek előkészítése során.