Miért jelent szintváltást az automatikus vizsgáztatás az ECDL-ben?

 

A távoli vizsgáztatás lehetőségét hónapok óta biztosítjuk az ECDL rendszerében, erre az igény a karantén idején, az otthoni oktatással párhuzamosan jelent meg – de az igazi szintlépést az ún. automatikus vizsgáztatás jelenti.

Erre már vannak jó példák a nemzetközi ECDL/ICDL családban, s Magyarországon is már megteremtődött a lehetőség a nyelvvizsgáztatás rendszerében: az Oktatási Hivatal szabályozta is a számítógépes vizsgarendszerek akkreditációját. Amit pedig a nyelvtanárok tudnak, az a digitális kompetencia terjesztőinek pláne megugorható.

A vizsgaszoftverek rohamosan fejlődnek, egyre elterjedtebbek. Számos elemzés, összehasonlítás is megtalálható, ami a számítógépes és a papír alapú vizsgák eredményeit veti össze. Az látható, hogy nincs lényeges eltérés a sikerességben, az eltérés 2-3%-os, feleletválasztásos esetekben inkább a gépi, míg a számításos kérdések esetében inkább a papír alapú megméretés javára.

A jól vizsgázó vizsgaszoftverek ismérvei az összehasonlító elemzések alapján

  • Képes egy teszt anyagának tervezésére, létrehozására és adminisztrálására.
  • Több száz különböző kérdésből, feleletből és pontozási kombinációból választhatunk. Változó nehézségi szintekkel „kérdésbankok” hozhatóak létre, ezekhez képeket, szövegeket, multimédiás anyagokat rendelhetünk, párosíthatunk.
  • A tesztelés menete testre szabható.
  • Az online vizsgakészítő kezeli a felhasználói profilokat, a felhasználókból csoportok hozhatóak létre.
  • A tesztek alapján riportok és elemzések kérhetőek le az intézmény számára érdekes statisztikák számára releváns adatokból.
  • Az ilyen vizsgarendszerek nemcsak rugalmasak, de fontos szempont a biztonság, a tanúsítványok az illetéktelen hozzáférések, adatlopások ellen.

Milyen előnyöket látnak az elemzők, illetve mik a résztvevők reakciói?

  • Költséget takarít meg. Csökkennek a logisztikai költségek, az adminisztratív terhek, nem kell a vizsgát kinyomtatni, ezzel környezetkímélő.
  • Időt takarít meg és a javítás folyamatát is automatizálja. A vizsgázó számára jól tervezhető, és nem kell mások hasonló vizsgáihoz alkalmazkodni.

Egy felmérésben a megkérdezettek 70 százaléka szavazott a számítógépes vizsgára, ha az időmegtakarítás a szempont.

  • Az eredményről a vizsgaszoftverrel lebonyolított vizsga gyors visszajelzést ad.

Az automatikus értékelés elfogadottsága 80 százalékos, míg a válaszadók 64 százaléka szerint jó tulajdonság a gyorsaság a papíralapúval szemben.

  • Kisebb stressz a diáknak.

Érdekes, hogy a megkérdezettek 61%-a szerint a számítógépes vizsga kevésbé megterhelő, izgulós, mint a papír alapú.

  • „Rossz hírünk van”: nehezebb csalni. a rendszer keverheti a kérdéseket, változtathatja azok sorrendjét.

A megkérdezettek 75%-a szerint a számítógépes vizsga csökkenti a csalás lehetőségét.

A vizsgáztató oldaláról

  • Csökkenti a vizsgáztatói munkafolyamatot. Az erre jogosult adminisztrátor tetszőleges számú tesztet hozhat létre, megadhatja a vizsga időpontját és a többi szükséges adatot. 
  • Automatizált tesztgyűjtő eszközöket nyújt, melyek segítenek, hogy a vizsgakészítő könnyen hozzon létre új vizsgaanyagokat a kérdéscsoportokból.
  • Támogatja a kollaboratív munkát, mert a vizsgáztatáshoz kapcsolódó összes folyamatot és feladatot kezeli, így együttműködéssel készíthetőek új kérdések és azok jóváhagyhatók.

Mik a fejlesztés trendjei?

Nem meglepő módon a vizsgaszoftverek megoldásai egyre inkább a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás felé mennek el, így csökkentve az emberi beavatkozás szükségességét. A távoli vizsgafelügyeletet (remote proctoring) arcfelismerés- és hangfelismerés is segítheti. A biztonságot nemcsak véletlenszerű kérdések, de időzítő beállítása és még egy sor funkció is teljesebbé teheti.

Számunkra meggyőzőek a vizsgaszoftverek, az automatizált vizsgáztató platformok előnyei – és a perspektíva, amit nyújtanak. S ezeket a szempontokat igyekszünk érvényesíteni, most az automatikus ECDL tesztek előkészítése során.