Robotembert és mobilappot is díjaztak az idei Neumann Versenyen

Drónvezérlésű pókrobot, diák által épített humanoid robot, továbbá mobilalkalmazás és játékprogram is helyet kapott a 2020-as Neumann Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Verseny döntősei között. Az idén online megrendezett verseny döntőjébe idén 64 pályamű jutott be magyarországi, szerbiai, vajdasági és erdélyi diákoktól.

A Neumann Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Verseny Magyarország egyik legrégebbi, sok szempontból unikális informatikai versenye, amelyet 1984 óta minden évben  megrendeznek több ország részvételével. Idén  2020. október 8-9-én között zajlott a szekszárdi I. Béla Gimnázium  és a Neumann Társaság szervezésében: a járványhelyzet miatt az esemény teljes egészében online, a Microsoft Teams platformján zajlott, az érdeklődők pedig a Twitchen követhették élőben.

A programtermék verseny célja nem programozói feladatok, tankönyvi jellegű példák megoldása, hanem egy kész programtermék bemutatása. Emiatt nagyon fontos az alapötlet hasznossága, újszerűsége és a megvalósítás minősége egyaránt, az értékeléskor pedig nem csupán a résztvevők informatikai tudása számít, hanem a kreatitivás és az előadói képesség is. Idén is nagyon sok izgalmas pályamunka érkezett hazai, vajdasági, erdélyi és szerbiai diákoktól: a zsűri összesen 64 pályaművet tekintett meg, amelyből 53-at díjazott.

Ezek egyike Horváth Milán, a PTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium diákjának Matinno nevű, általános iskolásoknak szánt androidos  matematika-oktató alkalmazása, amelyet a járvány alatt mindenki számára ingyenessé tett, így mostanra több mint tízezren töltöttek le.

Vanja Miladinov, a szerbiai Tehnička škola diákja egy, a Terminátor-filmek humanoidjára hajazó, Hjugo nevű robotjával nyert díjat: a teljes felsőtesttel rendelkező robot élethű mozdulataival és beszédével kápráztatta el a zsűrit. A gépember  vezérlését alkotója egy filléres Arduino oktatószámítógéppel oldotta meg.

Hjugo nevű robot, melyet Vanja Miladinov, a szerbiai Tehnička škola diákja tervezett
Hjugo, a robot

Papp Tamás és Füstös Dániel, a Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium diákjai egy drónvezérlésű pókrobotot építettek, amely esetében a drón feltérképezi a terepet, hogy lehetővé tegye a robotpók számára az akadályok elkerülését.

Az egyik díjazott diáklány, Németh Eszter, a kisvárdai Szent László Katolikus Gimnázium diákja saját álomházát tervezte meg és rendezte be egy számítógépes tervezőszoftverrel.

“Minden versenyző esetében éreztük, hogy a komoly szakmai tudása mellett szívvel-lélekkel valósította meg a projektjét. A fantázia és a kreativitás nélkülözhetetlen olyan termék megvalósításához, amely sok felhasználó számára hasznos, és az emberek szeretik használni. Ez a verseny régóta arról szól, hogy a versenyzőknek a zsűrinek is el kell tudniuk adni a terméküket, és ehhez egy szerethető, jó terméket kell készíteniük” - mondta el dr. Zsakó László zsűrielnök, a Neumann Társaság Tehetséggondozási Szakosztályának elnöke.

“A Neumann Verseny egy összefogás sikere, hogy a versenyalapító, a szekszárdi születésű Kovács Győző szellemében az informatikai tehetséggondozásnak legyen egy olyan terepe, amely sokféle képesség mentén engedi a kibontakozást.  Iskolánk mellett a vajdasági Bolyai Tehetséggondozó Gimnáziumnak óriási szerepe van abban, hogy a Vajdaságban nagyon komoly elődöntője van a versenynek. A jövőben az online döntőn megtanult megoldásokat is használni fogjuk a versenyben, hogy Erdélyből és máshonnan is minél többen részt vehessenek a megmérettetésen” - mondta el Hajós Éva, a szekszárdi I. Béla Gimnázium igazgatója.

A Neumann Verseny idei támogatói a Nemzeti Tehetségprogram, a Paksi Atomerőmű, a Tolnagro Kft., és a TARR Kft. voltak.

A Neumann Társaságról

A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság a legnagyobb múltra visszatekintő hazai informatikai szervezet, 1968-as megalapítása óta kiemelkedő szerepet vállal a digitális esélyegyenlőség megteremtésében. Tevékenységei között kiemelt az informatikai tehetséggondozás, amelynek jegyében évtizedek óta főszervezője a Nemes Tihamér Országos Középiskolai Számítástechnikai Tanulmányi Versenynek és a Logo Országos Számítástechnikai Tanulmányi Versenynek, illetve felkészítője a diákolimpiákra utazó csapatoknak. A társaság célja, hogy a digitális világ GPS-eként segítse a tájékozódást az információs társadalom világában.