Pandémia és Informatika / e-kereskedelem

Talyigás Judit írása

A 2020-as év majd tíz hónapja – és lassan tudomásul vesszük, hogy a 2021-es év is, reméljük minél kisebb része –, a pandémiáról szól. Ha Darwin élne, talán mosolyogva megjegyezné, hogy igen, az ember a legfejlettebb élőlény, hiszen hihetetlen gyors az alkalmazkodó képessége, berendezkedett egy új világra. Igaz csak az, aki megteheti, mert szellemi lehetőségei mellett az anyagiak is segítik.

E-kereskedelemA járvány hatására a tanárok és a diákok hazánkban tavasszal egy nap alatt tértek át a távoktatásra, az online világra. Ez ismert. Úgy százezer tanár és többszázezer diák, no meg a szülők, alkalmazkodtak, próbáltak alkalmazkodni vagy igen: kimaradtak, lemorzsolódnak, eltűnnek. Erről sokan sokat írtak, és remélem a teljes eltűnésük előtt még indulnak mentesítő „csapatok”, hogy itt mégse érvényesüljön az általános evolúciós elmélet, és a rossz körülmények között élők ne tűnjenek el végleg az iskolákból.

Nézzük a változás egy másik arcát. Magyarországon 2005-ben alakult meg a SZEK(1), az e-kereskedelem akkor piacvezető vállalkozásai és a témával foglalkozó szakemberek kezdeményezésére én is köztük voltam. Az alapítók célul tűzték ki, hogy elősegítik az elektronikus kereskedelem korszerű, gazdaságos és megbízható formáinak elterjedését hazánkban is.

A szervezet 2010 áprilisában elnyerte a közhasznú státuszt. A BME-n akkor már tanítottam e-kereskedelmet, és most felidézve a 2000-es évek elejét, amikor a KSH először érdemben mérte a hazai e-kereskedelmi forgalmat, az évi 6 milliárd Ft volt. Most előszedve a régi statisztikai adatokat, látom, 2009-ben megközelítette a 100 milliárd Ft-ot és fantasztikus dinamikával, több mint 30 %-os növekedéssel 2010-re elérte a 133 milliárd Ft-ot, ami az akkori kiskereskedelmi forgalom 1,8 %-a volt.

A folyamatos növekedése ennek az iparágnak, összhangban az élet változásával, azt jelentette, hogy 2019-re már 600 milliárd Ft-ért vásároltunk online. Ez 43 millió rendelést jelent itthonról – és 17 milliót külföldről(2). Ekkor a legnépszerűbb online vásárolt termékkategóriák a ruházat/cipő/táska (57 %), a mobiltelefon és kiegészítők (56 %), illetve a játék/ajándék (52 %). Az online vásárolt szolgáltatások közül kiemelkedik a szállásfoglalás (60 %), ezt követi a belépőjegy (mozi, kiállítás – 44 %), valamint a biztosítás(3) (37 %). 

Nézzük csak még egyszer! De akkor 2020 az e-szolgáltatások teljes bedőlését hozta?! hiszen nem lehet utazni, moziba és színházba menni! no meg a ruha-, cipővásárlás is, ha nincs hova menni, jelentősen alább hagyhatott. A pandémia áldozata lenne ez a feltörekvő ágazat is?
Nem! a számok, a tapasztalat azt mutatja, hogy a pandémia egyik nyertese az e-kereskedelem és az e-szolgáltatások. Adatok még csak 2020 első félévéről vannak, tapasztalataink azonban a második félévről is. 

Az e-kereskedők 2020 első negyedévében mintegy 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek, bruttó 149,6 milliárd forint értékben. A piac egészére vetítve ez a megrendelések számában 15,9 %-os, míg értékében 21,4 %-os bővülést jelent 2019 első negyedévéhez viszonyítva(4) .

Az online vásárlás feltételezi a vásárló részéről az online felület magabiztos kezelését, sok esetben az online fizetés képességét és a bizalmat az internetes világ felé. Azaz a lakosság egy része, éppen a pandémiának köszönhetően barátkozott meg vele, sajátította el készségszinten és tette élete szerves részévé ezt az informatikai jártasságot.

Az online értékesítő oldaláról, ha nem a gazdasági eredményeket nézzük, hanem a szakmai megfontolásokat, ez azt jelentette, hogy sok kisvállalkozó az életben maradás érdekében elindította már nemcsak a létezését reklámozó honlapját, facebook oldalát, hanem működő rendszereket hozott létre, ahol a termékei bemutatásán túl a kívánt termék egyértelmű kiválasztása, megrendelése, szállítás-választás és a biztonságos fizetés megbízhatóan – mind a teljesítés, mind az adatok biztonságos kezelése szempontjából – megoldott.

Ez az informatikai alkalmazások terjedésének egy hihetetlen időszaka!
Az év első hat hónapjában bruttó 355 milliárd forint volt a hazai webáruházak forgalma, ami 35 százalékos növekedés a tavalyi adatokhoz képest. Mindezt úgy, hogy közben a GDP 5,8 százalékkal csökkent ebben az időszakban(5). 

Ezek olyan hónapok, amikor az annyit hangoztatott élethosszig tartó tanulás – a lakosságot kiszolgáló vállalkozók esetében az életben maradásért – feltétlen szükséges. Mert nem elég az e-üzletet felépíteni és áruval ellátni, de a vásárlót meg kell tartani. Bizony nem szeretjük, de az eladó váratlanul, és ha lehet mindig, szeret ott lenni a képernyőnkön újabb és újabb ajánlatokkal, hogy ne feledjük: ő számunka az igazit, amire szükségünk van, nyújtja. Így kénytelen az e-marketing elsajátítására is, mind módszertanilag, mind az ezt biztosító informatikai megoldások terén.

KutyaVégezetül hadd meséljem el egy saját tapasztalatom. Pamacs kutyám számára természetesen online vásárolom az ételt. Végigéltem, ahogy az üzlet – nem nagy cég, nem üzletlánc része – weboldala egyre barátságosabb lett, jót mosolyogtam, ahogy felfedeztem, hogy könnyebb megtalálni a kisebb, relatíve drágább árut, mint a nagykiszerelésű, relatíve olcsóbbat. De az áru, a kiszállítás tökéletes. Egyszer csak levelet kaptam a bolttól: kétórás tájékoztatót és beszélgetést tartanak online, nagyon kis összegért a kutyák táplálkozásáról, tápérték szükségleteiről. Ügyesen sok egyéb szolgáltatás közül lehetett választani. Pamacsért persze legyen webárium! Besétált virtuálisan a szobámba a 30 körüli hölgy, felkészült ábrákkal teli előadást tartva. Utána kérdezni, beszélgetni lehetett. Ő valami plusz bevételt generált oktatással, de ennél fontosabb: kitalálta, hogy lehet a virtuális térben visszaállítani a személyes kapcsolatot eladó és vevő között. 

A pandémia átírta a kisvállalkozók informatikai alkalmazásának szokásait. Az életben maradáshoz elengedhetetlen a korszerű informatikai alkalmazás, bármi is a terméke, és a megbízható megújuló informatikai alkalmazások technikai, marketing, adatvédelmi és személyre szabott sora.

___________________________________
(1) Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért
(2) Forrás: sikermania.hu-ban idézett felmérés
(3) Forrás: Reacty Digital felmérés
(4) Forrás: GKI-digital.hu
(5) Forrás:GKI digital.hu és Árukereső.hu közös kutatás