Ilyen volt a Kutatók Éjszakája Budapesten és Szegeden

 

2021-ben nemcsak Szegeden, de Budapesten is tartott Kutatók Éjszakája programot a Neumann Társaság, mégpedig az ELTE Informatikai Karával szövetkezve, az ELTE IK könyvtárában. A programon sok érdeklődő vett részt, bár az ELTE-s szervezők nem titkolták, a programsorozat 2020-as „megszakadása” azért érződött a létszám alakulásán.

Így is sok egyetemista – és külsős érdeklődő volt kíváncsi az NJSZT programjaira, melyekhez az ELTE IK könyvtára méltó környezetet biztosított. Egy retro élménysarkot rendeztünk be szegedi múzeumunk, az NJSZT ITK videojáték kabinetjének népszerű tárgyaiból, eredeti, 40 év körüli gépet és mai „remake”-eket egyaránt működtetve, fokozva a játékélményt.

Commodore C64
Commodore C-64 számítógép az ITK-ból. Fotó: ELTE IK

A Nintendók és Commodore-ok mellett első kézből lehetett felhasználói élményeket szerezni a videojátékok aranykoráról azoknak a digitális bennszülötteknek is, akik már a tabletes és mobilos app verzióit ismerik a klasszikusoknak.

Nintendo NES Mini
Nintendo NES Mini az ITK-ból. Fotó: ELTE IK

A retró e-sportról, azaz a videojátékok történetéről tartott két előadást munkatársunk, Képes Gábor marketingigazgató, az NJSZT iTF vezetőségi tagja a kibernetikai építőjátékoktól az első dedikált videojáték konzolokon át a korai személyi számítógépekre fejlesztett magyar programokig, egyben a Novotrade cég programozói előtt is tisztelegve.

Képes Gábor informatikatörténész, a Neumann Társaság (NJSZT) marketingigazgatója, az ELTE Informatikai Kar megbízott előadója. Fotó: ELTE IK
Képes Gábor a Kutatók Éjszakáján. Fotó: ELTE IK

A Neumann Társaság vendégeként Juhász Gergő Alta, a Játékoslét Kutatóközpont munkatársa egy más nézőpontot villantott fel, ő már a hálózati játékok, a mai, modern videojátékok és e-sportok világában nőtt fel – és Fromann Richárd, Rab Árpád és mások kutatásaitól is inspirálódva kutatja a videojáték közösségeket, a játék hatásait.

Juhász Gergő Alta (Játékoslét) előad az NJSZT Kutatók Éjszakája programján. Fotó: ELTE IK
Juhász Gergő Alta (Játékoslét) az NJSZT Kutatók Éjszakája programján. Fotó: ELTE IK

Előadása lehengerlő volt, mert az elidegenedésért kárhoztatott, virtuális videojáték közösségeket egy teljesen más és pozitív módon tudta bemutatni, mint amiket a sajtóban olvashatunk erről a témáról. Neki nemcsak kenyeret adott ez a téma – és kutatási lehetőséget – de életre szóló barátságokat és inspirációt is.

Valóban sportszerűen és sportosan űzött tevékenység lett a videojáték, a művészetekre és a nemes hobbikra jellemző ismérvekkel – és persze „kockázatokkal és mellékhatásokkal”.

Eközben Szegeden

Az ITK  egész délután és este is várta látogatóit, de kiemelkedő volt a három külön esemény, a Telefónia 1890-1980 kiállítás  bemutatói, amelyeket Korom Dezső és Szendrei József távközlési- telefónia szakértők tartották. A bemutatókon egyenként mintegy 12-15 fő vett részt

A tárlatvezetés, bemutatók során a látogatók megcsodálhatták és ki is próbálhatták működés közben a régi telefonközpontokat, telefonkészülékeket, interaktív módon lehettek „főnökök és titkárok” (a főnök-titkári berendezések által), és még telefonfülkében is fogadhattak hívásokat.

Telefónia
Telefónia kiállítás. Fotó: NJSZT

Sikeres volt a múlt telefónia bemutatása mellett a kiállított mobiltelefonok sora is, miközben mindenki kezében ott lapult a korszerű okostelefon.

Nagy érdeklődés volt a retro videójáték kabinetünkben, a gyerekek játszhattak, kipróbálhatták működés közben a számukra új, a szülök számára ismerős, de ugyan úgy élvezetes retró játékokat.

A tárlatvezetéseket a szakemberekkel együttműködve Kónya Orsolya múzeumpedagógus tartotta, összességében 55-60 fő volt jelen a 2021-es Kutatók éjszakáján Szegeden a Informatika Történeti Kiállításon.

KG-MK

 

Galéria