EGOI-zmus a közösségért: plusz esély a lánytehetségeknek
Már beszámoltunk róla, hogy nagyszerűen szerepelt a magyar csapat az EGOI-n, az Európai Lány Informatikai Diákolimpián. Az egyéniben induló négy versenyzőből hárman bronzérmet kaptak, a negyedik versenyzőnk is az erős középmezőnyben végzett. A csapatvezető a Neumann Társaság tehetséggondozásért felelős alelnöke volt, Erdősné dr. Németh Ágnes, akivel most az EGOI versennyel kapcsolatos tapasztalatokról beszélgettünk.
Sokféle diákolimpia van, a legnagyobb presztízsű, nemzetközi IOI-tól a különböző régióknak és korosztályoknak rendezett változatokig (pl. CEOI, EJOI). Obligát kérdés, de miért kell külön lányolimpia?
Nagyon népszerű mostanában az alulreprezentált csoportok és a hátrányos helyzetűek bevonása az informatika világába. Az egyik ilyen kezdeményezés − az Európai Lány Matematikai Diákolimpia mintájára − az először tavaly megrendezett Európai Lány Informatikai Diákolimpia. Fontos, mert a lányok hiába azonosan jó értelmi képességűek, még sok társadalmi előítélet, akadály van, ami miatt jóval kevesebben mennek IT-pályára, mint ahányan alkalmasak lennének rá. Úgy döntöttünk, hogy alapító tagként ehhez az olimpiához is csatlakozunk, a tehetséggondozás szférájában teremtünk nekik egy plusz megmérettetési lehetőséget.
Hogy értékeled a magyar diákok teljesítményét? És hogy a szervezőkét?
A lányok kitettek magukért – és az első onsite EGOI olyan élményeket nyújtott nekik, ami további munkára, további IT-foglalkozásra inspirálja őket. Október 16-tól 23-ig voltunk Törökországban, egy minden igényt kielégítő szállodában. A rendezők minden lehetőséget megteremtettek arra, hogy a lányok és a csapatvezetők is közös élményeket szerezhessenek, újabb és újabb közös munkára ösztönző beszélgetéseket folytassanak.
A program az olimpiai hagyományoknak megfelelően egy gyakorlónapból és két versenynapból állt, ahol a lányok öt-öt órán keresztül foglalkozhattak a feladatokkal. Két egész napos kiránduláson is részt vettünk: először egy hangulatos hajózáson, ahol a szervezők egy csomó játékkal készültek a csapatépítésre. A második alkalommal pedig egy amfiteátrumot, majd egy makettekből álló "mini Törökországot" is felkerestünk, a helyi történelmet és lokációkat is jobban megismerve.
Törökország mennyire volt nyitott a női szerepek kapcsán?
A verseny hivatalos győztese egy török lány lett, aki minden ösztöndíjat, kiemelt helyet megkap abban a világban, interjúk tömkelegét adta rögtön az eredményhirdetés után
https://ubilo.tubitak.gov.tr/egoi2022/results
A versenyen egyébként 44 delegáció vett részt, a fogadó ország − ebben az esetben Törökország − a szokásoknak megfelelően két (A és B) csapattal. Az EGOI, bár a nevében is benne van Európa, világverseny volt, hiszen a nők alulreprezentáltsága a STEM területeken mindenhol probléma. Európa erősen képviseltetve volt, de az európai országokon kívül is sok ország vett részt, például az USA, Szingapúr, Peru…
Nézzük a feladatokat. Milyen példákat kellett megoldani?
Különlegeseket. A többi diákolimpiával ellentétben nem három, hanem négy-négy feladattal dolgozhattak az öt-öt óra alatt. Mindegyik napra került egy-egy plusz, biztatást adó, könnyen megoldható kihívás, amely mindenkinek sikerélményt adott. Az első feladatot majdnem maximális pontszámmal meg is oldották a lányok: első nap a multihalmazost, a második nap az adatközpontokról szóló feladatot.
Voltak ezeknél sokkal fifikásabbak is, mint a LEGO-fal építés és a „Szuperfigura a sakktáblán”. Ez utóbbi egy olyan sakkbábút jelent, amely többféle tulajdonságokkal rendelkezhet, többféle lépést hajthat végre: szerepétől függően például nemcsak királynő, hanem tud huszárként is funkcionálni. Ez a feladat nekünk azért is érdekes volt, mert rögtön beugrott mindenkinek, hogy a 2020-ban, Magyarországon rendezett CEOI-n volt egy hasonló, sakktáblás feladat – és onnan át tudtunk venni megfogalmazást és ábrákat is.
A feladatok bárki számára elérhetőek a Codeforces oldalon, sőt, már kitették az editorialt, tehát megnézhető, hogy hogyan kell az egyes feladatokat megoldani. Hamarosan a Codeforces-on − virtuális versenyként − akár versenyre is lehet kelni a lányokkal.
https://codeforces.com/blog/entry/108355
Nektek, csapatvezetőknek milyen kihívás volt az EGOI?
A megerőltető fordítói munka mellett a CEOI, IOI versenyről ismert csapatvezetőkkel is találkoztunk. Érdekes volt megismerni, hogy más országokban hogyan megy a válogatás, a lányok speciális felkészítése, mit tesznek állami és versenyszervezői szinten az érdekükben. A feladatok fordításakor bizony volt probléma. Bár a technikai és a tudományos bizottságba külsős szakértőket is szerződtettek a török szervezők, mégsem sikerült a közösség számára is korrekt, jól megfogalmazott, hibáktól mentes feladatokat prezentálni: még hajnali kettőkor is változtak a feladatszövegek és tartalmak a nemzetközi diákolimpiai tanárközösség észrevételei alapján. Tanulság, hogy a diákolimpiai feladatok követelményei egy, évtizedek alatt kialakult rendszer, jól meghatározott szabályokkal, syllabus-szal, amelynek a normáitól nem szerencsés eltérni.
Idén már számos diákolimpiáról tudósítottunk, mi vár még a (potenciális) diákolimpikonokra?
Kezdődnek az idei felkészítések. Az első alkalmat Zsakó tanár úr most pénteken (november 4-én) a gráfokról tartja, online. Elkezdődnek az idei versenyeink is: így a Nemes Tihamér programozói verseny és az OKTV. Az országos szinten kiválasztott diákok vehetnek majd részt a diákolimpiai válogatóversenyeken.
Közben van Nemes Online versenyünk, amely az aktuális felkészültséget méri, illetve inspirációt ad a további munkára. A Facebook-csoportunkban nemzetközi, gyakorló jellegű versenyekről is tudósítunk, no meg az IIOT – Kódkupa csapatverseny válogatója is megkezdődik. És januárban már kezdjük a lányok mentorálását a jövő évi, svédországi EGOI-ra. Szóval soha nincs vége a fejlődésnek...😊