Állami elismerésben részesült Berta Ildikó, az egyik, Pápán működő ICDL-vizsgaközpontunk vezetője
„Szakképzésért díjat” kapott a múlt év végén Berta Ildikó, a Pápai Szakképzési Centrum főigazgatója, aki már több mint két évtizede vezeti a pápai szakképző intézmény ECDL, illetve most már ICDL vizsgaközpontját.
A díj átadása kapcsán kérdeztük Ildikót munkásságának főbb állomásairól, véleményéről a digitális kompetenciák oktatásáról, a nehézségekről.
Milyen vezetői pozíciókat töltöttél be az elmúlt években?
2001 januárjában, helyileg még az akkori szakközépiskolában ECDL Vizsgaközpontot hoztam létre, amelyet azóta is folyamatosan személyesen vezetek, ECDL vizsgákra való felkészítő tanfolyamok, illetve modulzáró vizsgák szervezése, lebonyolítása a fő feladatom a nemzetközi minőségbiztosítás jegyében. Ezzel egyidejűleg a több mint 80 gépből álló iskolai hálózat egyik létrehozója voltam. 2004 decemberéig az oktatás mellett e gépállomány karbantartása, szoftver installálások, a Windows NT hálózat adminisztrálása, és az ezzel járó teendők is a feladataim közé tartoztak.
2004-től a 7 főből álló Informatika munkaközösséget is vezettem. Közben 2005 októberétől 2011. május 31-ig mellékállásban egy távközlési hálózattal foglalkozó cég rendszergazdájaként is dolgoztam, amelynek fő profilja a mikrohullámú rendszerek karbantartása volt.
2016. július 1-től 5 évre tagintézmény-vezetői kinevezést kaptam a Pápai SzC Jókai Mór Közgazdasági Szakgimnáziuma és Kollégiumában, és 2019. július 1-től elnyertem hivatalos pályáztatás során a Pápai Szakképzési Centrum főigazgatói pozícióját.
Mi motivált Téged, amikor a 2000-es évek elején fiatal informatikatanárként elvállaltad az ECDL vizsgaközpont vezetését?
Szívesen dolgozom nagy önállóságot igénylő, változatos munkakörben, mindig is szerettem a szakmában továbbfejlődni. Az új területek mindig kihívást jelentenek számomra, éppen ezért nagyon vonzanak. Akkor ez egy új lehetőség volt, és a dunántúli kisvárosba, Pápára újdonságot tudtam hozni.
Milyen nehézségekkel kellett szembenézned a vizsgáztatásban, a vizsgaközpont működtetésében?
Az egész ECDL-filozófiát az iskolámban a saját szakmabeli kollégáimmal nehéz volt elfogadtatni, a környéken akkor még nem volt másik Vizsgaközpont. Nehéz volt elhitetni, hogy igenis ez csak pozitív, mindenki számára előnyös hozadékkal járó rendszer, ami valós ismereteket kér számon. Az élet minden területén kiválóan hasznosítható tudást biztosít az ECDL bizonyítvánnyal rendelkezők számára.
Természetesen az idő múlásával az élet engem igazolt.
ECDL kapcsolattartóként megszerzett tapasztalataidat hogyan tudtad a későbbi vezetői gyakorlatodban hasznosítani?
Úgy éreztem egy jól kidolgozott rendszer, de ebben a környezetben ezt adaptálni kellett. Minden új információt be kellett építenem, majd azt fenntartani. Számomra a vezetői munkában is a kulcsfontosságú fogalom az „információ”, illetve annak a megfelelő szinteken való átadása. Hiszem, hogy egy vezető csak úgy tud hiteles és követhető lenni, ha az információt, amit megszerez nem megtartja, hanem továbbadja.
A vezetői munkában fontos a folyamatos visszacsatolás, és ha szükséges, akkor korrigálni kell a rendszert.
Az ECDL, pontosabban a Neumann Társaság ezt nagyon jól megmutatta, például az éves fórumok, a folyamatos, jól működő kapcsolattartás mind-mind erre adtak lehetőséget.
A Pápai Szakképzési Centrum főigazgatójaként mit tartasz a legnagyobb szakmai sikerednek az utóbbi években?
Azt gondolom nincs kiemelt siker, de sikernek élem meg minden egyes napomat, amivel úgy érzem egy kicsit többet tettem azért, hogy környezetem könnyebben eligazodjon, és az abban lévők boldogabb emberként élhessék a mindennapjaikat.
Próbálom a saját magam elvárásaihoz mérten szakértelemmel és odafigyeléssel végezni munkámat. Legfontosabb jellemzőim talán: együttműködő, céltudatos, kitartó és következetes. Ennek elismeréseként kaphattam meg 2022. novemberében a „Szakképzésért díjat”, mint állami kitüntetést.
Szerinted az ECDL - illetve ma már inkább ICDL-nek nevezzük - mely moduljai a leghasznosabbak a mai diákok számára?
Abszolút reál emberként azt gondolom, hogy nem is kell különbséget tenni a modulokban, hisz egységes egészként adnak a felhasználók számára mindenhol biztos alapot az informatikát használók körében.
Úgy gondolom, hogy téves nézet, amit oly sokszor hallunk: a diákok, akik a telefonjukkal együtt élnek már, jól ismerik az internetet. Sajnos, a legnagyobb részük csupán mechanikus felhasználó, az összefüggéseket, a területek közötti kapcsolatot nem látja, nem ismeri fel. Ezt a hiányosságot próbálja pótolni az ICDL modulrendszere. Számomra a táblázatkezelés és adatbáziskezelés modulok az örök kedvencek, hisz gondolkodásra inspirálnak, mind a mai napig.
Milyen problémákat látsz a digitális kompetenciák fejlesztésében (például a középiskolások körében)?
A mai magyar oktatási rendszer egyik legnagyobb hiányosságának érzem, hogy a gondolkodásra való ösztönzés kimarad vagy minimalizáltan jelenik csak meg.
Problémának látom, hogy nem biztos az alaptudás, és a digitális eszközök használatával sem erősödik ez, hanem inkább felszínes marad.
A megfelelően jó arány megtalálása lenne a cél, hisz felgyorsult világunkban az információs sztrádán való eligazodás elengedhetetlen feltétele a digitális kompetenciák fejlesztése, de ehhez gondolkodásra is szükség van.
Alapszakmámat tekintve, ami fizikus, mindig azt vallottam, hogy azért is kell természettudományokat tanulni, mert rávilágít a környezetünk, ahol élünk összefüggéseire, gondolkodásunkat fejleszti, segít megérteni a mit-miért-hogyan kérdéssort.
Berta Ildikónak a rangos elismeréshez ezúton is őszintén gratulálunk, és további szép sikereket kívánunk!
Rákosi Szilvia