Érdekes diákprojektek
Idén a Neumann Társaság is bekapcsolódott a diákprojekt versenybe - Diákprojekt (diakprojekt.hu) - melyen a Kandó Büfé projekt #neumann120 különdíjat kapott.
Két projektet rövid interjú formájában is bemutatunk.
Kandó Büfé
Sándorné Feke Réka tanárnő válaszolt kérdéseinkre, Miskolci SZC Kandó Kálmán Informatikai Technikum
A diákokról:
Részt vettek-e már IT-s versenyeken, vannak-e sikerélményeik?
Igen, a csapatból 2 diákunk jár rendszeresen IT-s versenyekre.
Eddigi versenyeik:
Vadász Dénes Informatikai Verseny
Bakonyi Bitfaragó Bajnokság - 4. hely
Dusza Árpád Országos Programozói Emlékverseny
DEIK Regionális Programozó Csapatverseny – Dicséretben részesültek
A suliban hogy haladnak?
A suliban mind az 5 diákunk 4,5 vagy akörüli átlagú tanuló, szakmai ismereteik kiválóak.
1 tanuló 9-es, ő informatika és távközlés ágazaton tanul, jó eszű, szorgalmas fiú, aki már komoly web ismeretekkel érkezett iskolánkba.
2 tanuló 11-es, távközlési technikus szakmát tanulnak, de szívesen foglalkoznak webfejlesztéssel szabadidejükben.
2 tanuló 11-es szoftverfejlesztő és -tesztelő szakmát tanulnak, ügyesen és jól programoznak, szakmából kiválóak.
Pár infó a suliról:
Milyen versenymozgalmakba kapcsolódtak be?
Informatikai versenyek (First Lego League, Lego robot, programozói, ÁSZÉV, OSZTV, Szakma Sztár Fesztivál), Elektronikai (konstrukciós, forrasztási), Magyar (Szép Magyar Beszéd, versmondó, prózamondó, olvasási, helyesírási), Matematika, Fizika, Sport, Sakk
Van-e más büszkeségük?
A Miskolci Szakképzési Centrum Kandó Kálmán Informatikai Technikum Borsod – Abaúj - Zemplén megye egyetlen tiszta profilú intézménye, ahol informatika és távközlés ágazatban történik technikusképzés.
Iskolánk jogelődje a 2. Sz. Ipari Szakközépiskola, mely 1966-ban alakult meg. Az iskola tanulói széleskörűen alkalmazható és továbbfejleszthető tudást szerezhetnek iskolánkban, hiszen az informatikai és távközlési szakmai képzés elmélete és gyakorlata, valamint a közismereti tárgyak művelődési anyaga egymást kölcsönösen gazdagító, egységes ismeretrendszert alkotnak. Célunk, hogy a munkaerőpiac számára piacképes szakmákat és szakembereket képezzünk, és hogy igény esetén felkészítsük tanulóinkat a felsőoktatási intézményekbe.
Rengeteg diák választja iskolánkat évről évre, maximális a beiskolázottságunk. (160 fő / tanév)
A tanulóink kimagasló tanulmányi és versenyeredményeikért rendszeresen szoktak állami és önkormányzati elismerésben kitüntetésben részesülni.
Pár bővebb infó a tapasztalatokról:
Honnan értesültek a versenyről?
A Miskolci Szakképzési Centrum főigazgatója, Molnár Péter küldte iskolánknak a lehetőségről a tájékoztatót, amelyet iskolánk vezetése azonnal továbbított az illetékeseknek.
A projektszemlélet kapcsán és az IT fejlesztés kapcsán mik a fő tanulságok, mit tanultak a projekt hatására, illetve pár kulisszatitok a fejlesztésről (fejlesztői szerepkörök; milyen felületen fejlesztettek)
A projektszemlélet kialakítása iskolánkban a Szakképzés 4.0 bevezetésével és az új ágazatok, szakmák megjelenésével kezdődött. IKT Projektmunka I.-II. nevezetű tantárgy keretében a diákok közelebbről is megismerkedhetnek a projektmenedzsmenttel. A diákoknál fokozatosan vezetjük be a projektszemléletet, hogy apránként beletanulva a szakmai vizsgán már felkészültek legyenek. 9. évfolyam végére már egy komplex, statikus webáruház elkészítése a csoportos projekt, amelyben minden tanuló kiveszi a részét. Magasabb évfolyamokon, kisebb projekteken dolgoznak a diákok, ahol már megvédik és prezentálják munkájukat.
Diákjaink ebben a csapatban 3 különböző osztályból kerültek ki, amely miatt eleinte az ismerkedésen volt a hangsúly. Hamar összerázódtak és megkezdték a közös munkát. Egyik diákunk már tavaly októberben elkezdett ezzel a témával foglalkozni egyedül, és amikor a versenyről tudomást szereztünk, akkor úgy gondoltuk érdemes lenne ezzel kiállnunk a nagyközönség elé. Tanították egymást a tanulók és fogadták egymás építő kritikáit, igaz eleinte nem volt ez zökkenőmentes, ezért azt találtuk ki, hogy azokban a kérdésekben, amelyekben nem értenek egyet, megkérdeztük az iskolában tanuló többi diákot. Összeszokott lett a csapat és szerintem emberileg is rengeteget fejlődtek.
Fejlesztői szerepkörök: voltak frontendesek (design, felhasználói felület) és backendesek (adatbázis, egyéb programozás), 1 fő projektmenedzser, aki már korábban a témával elkezdett foglalkozni.
Az eredmény az iskolai büfé modernizálása és digitalizálása lett:
Nyisd ki a szád, jön a kaja gránát! (kkszki.hu)
További projekt részvevők:
Voltak segítőink, lányokat felkértünk, hogy számolják meg 3 tetszőleges napon hányan vásárolnak a büfében szünetekben, illetve tesztelte a web app-unkat a 9. évfolyam. A suli rendszergazdája segített domain és szerver kérdésekben.
Pár tervről, hogyan tovább?
Van pl. a szekszárdi Neumann János Nemzetközi Programtermék Verseny – lehet, hogy ott is találkozunk, felbukkannak valamilyen alkalmazással?
Nem hallottunk még erről a versenyről, de szívesen megmérettetnénk magunkat.Örömünkre szolgálna, ha az Önök által támogatott informatikai versenyekről iskolavezetésünket vagy a Miskolci Szakképzési Centrum vezetőségét hírlevél formájában tájékoztatnák.
SprintStream
Foki Zoltán, informatika oktató, mentor válaszolt kérdéseinkre, Bajai SZC Türr István Technikum
Pár infó a diákokról: részt vettek-e már más IT-s versenyeken, vannak-e sikerélményeik, a suliban hogy haladnak?
A fejlesztőcsapatot öt 11.A osztályos tanuló alkotta: Császár András, Csóka András, Kővágó Levente, Kulimák Máté és Tátrai Dominik. A csapat tagjai már korábban is vettek részt IT versenyeken. Legsikeresebb versenyzőnk a csapatból Császár András, aki programozásból már több országos versenyen szerepelt sikeresen (Skills Junior középdöntő, Alföldi Országos Informatikaverseny 9. hely).
Pár infó a suliról...
A Bajai Szakképzési Centrum Türr István Technikum jogelődjét a Bajai Felsőkereskedelmi Iskolát 100 éve, 1923-ban alapították, azzal a céllal, hogy a város és a térség fejlődő gazdasága számára szakembereket képezzenek. A technikum képzési kínálata ma 4 ágazatra terjed ki: gazdálkodás és menedzsment, informatika és távközlés, közlekedés és szállítmányozás, illetve oktatás ágazatra.
Tanulóink rendszeresen részt vesznek a Skills Junior versenyeken, idén Foki Lénárd 12.B osztályos tanuló a rendszerüzemeltető kategóriában országos 2., webfejlesztő kategóriában országos 7. helyen végzett.
A kecskeméti Neumann János Egyetem által szervezett nemzetközi programozó versenyen az egyik Türrös csapat az előkelő 5. helyen végzett.
Iskolánk minősült Cisco Hálózati Akadémia, három minősült oktatóval. Emellett Mikrotik Akadémia is vagyunk, két minősült oktatóval. Oracle Akadémiai tagsággal is rendelkezünk. Iskolánk 2018-ban csatlakozott a Microsoft Innovatív Iskola Programhoz, melynek azóta is tagja. Jelenleg iskolánk Showcase Incubator iskolák szintjén van a programban.
Pár bővebb infó a tapasztalatokról: honnan értesültek a versenyről? És a projektszemlélet kapcsán és az IT fejlesztés kapcsán mik a fő tanulságok, mit tanultak a projekt hatására, illetve pár kulisszatitok a fejlesztésről (fejlesztői szerepkörök; milyen felületen fejlesztettek)
A versenyről az internetről értesültünk. Mivel már harmadik éve tanítom az IKT projektmunka tantárgyat, elkezdtem kutatni versenylehetőségek után. Gyakorlati órákon is próbáljuk alkalmazni a tanultakat, és a ma igen népszerű Scrum keretrendszert használjuk. Ehhez megfelelő projektvezetési, munkaszervező és nyomonkövethetőséget biztosító szoftver a JIRA, amellyel kifejezetten Scrum-ban való fejlesztésre is van alkalmazható sablon. Verziókövetésre Github-ot használtak a fiúk. A szerepköröket a Scrum keretrendszer alapján osztottuk ki, egyenrangú fejlesztőkként vettek részt a munkában. Én voltam mentorként egy személyben a Product owner és a Scrum master is. A fejlesztést szakaszokra, Sprintekre bontottuk.
A projekt több szempontból is hasznos volt, mert a csapat gyakorlatilag szabad kezet kapott a fejlesztés során, ami első hangzásra könnyűnek tűnhet, de valójában nagyon nehéz, mert a teljes folyamatot át kellett látniuk az ötlettől, tervezéstől a megvalósításig, tesztelésig.
Hogyan tudná pár mondatban bemutatni a született munkát, annak hasznosságát, funkcióit, egyediségét?
Maga a késztermék egy weboldal, amit a fiúk elérhetővé is tettek. https://www.sprintstream.net/
A vízesés modellt és a Scrum keretrendszert próbálták meg bemutatni, valamint egy tudásellenőrző kvíz is készült. Az oldal reszponzív, vagyis bármilyen eszközön élvezhető. Saját bevallásuk szerint egy weboldal sosem kész, így hát ez is továbbfejleszthető.
És pár tervről, hogyan tovább?
A csapat jól összeszokott a projekt során, élvezték a közös munkát, konfliktus szinte alig volt. Közös terv, hogy a jövő tanévben is keresni fogjuk a lehetőséget a megmérettetésre, bízunk benne, hogy az eredmények se fognak elmaradni.