ICDL Europe Forum
Az október 19-20-án Prágában tartott ICDL Európa vezetői értekezlet idén az országok közötti tapasztalatátadást tűzte ki céljául. Szalay Imre összegző gondolatait az alábbi írás foglalja össze.
A helyszíni aktív csoportmegbeszéléseken az előzetes felmérés során beérkezett témafelvetéseket vitatták meg a résztvevők, két nagyobb témakörben, úgymint: ICDL az iskolákban és ICDL a felnőttképzésben. Minden országban az oktatási intézményekben folyó ICDL-képzés és vizsga jelenti az aktivitás túlnyomó részét. A felnőttoktatás terén fontos tanulság számunkra, hogy sok ICDL-tagországban a munkaügyi központokkal való megegyezés keretében a munkanélküliek vagy a digitális tudásban fejlesztésre szorulók vesznek részt az ICDL oktatási programokban.
Tehát: fókuszban az iskolák.
Az iskolák jelentik a legfontosabb piacot valamennyi országban. S az is egy megemlítendő mozzanat, hogy a legtöbb helyen az ICDL-re piacként tekintenek.
A résztvevők többségükben a 12 és 18 év közötti korosztályt képviselik ebben a szegmensben, a legtöbb diák 4-7 modult végzett 2 vagy több év alatt. A tanterv változásai és a foglalkoztatáshoz szükséges készségek igénylik a digitális tudást, és mivel a legtöbb helyen az ICDL-t továbbra is minőségi szabványként ismerik el, így a tanúsítás továbbra is értékes, ez jelenti a húzóerőt a terjesztésre. A felkészülésben a Microsoft alkalmazások jelentik a túlnyomórészt, de egyes országokban tért nyernek az iskoláknak szánt Google-alkalmazások.
A nemzeti operátor és a tanárok közötti kapcsolat kulcsfontosságú: a tanárok az ICDL bajnokai és letéteményesei, ebben teljes volt az egyetértés az ICDL-tagországok között.
Irányok és kérdőjelek
Elindult az elmozdulás az e-Learning vagy a vegyes tanulási megközelítések irányába, országonként eltérő arányban. Az ICDL-modulok online tanulási alternatíváinak biztosítása megkönnyíti a „szakértő tanárok” nélküli megvalósítást, és ezáltal vonzóbbá teszi az iskolákat, különösen ott, ahol az erőforrások nyomás alatt állnak, ugyanakkor sok helyen a tanárok érdekeltté tétele miatt nem indultak el az automatizálás irányába.
Néhányan megkérdőjelezték, hogy valóban szükség van-e 25 modulra az iskolák számára, szükség van-e a modulok további bővítésére, vagy egy 15 modulból álló szerényebb kínálat is elegendő rugalmasságot biztosít az iskolai követelményeknek való megfeleléshez.
A digitális állampolgárság eszméjének terjedésével olyan modul iránt lenne igény, mely az információs műveltség, az intelligens digitális és az online együttműködés elemeinek kombinációja – melyet a 13-14 éves diákok számára alakítottak ki, de ez lehet az alapja a felnőttek számára szánt digitális írástudás elérését nyújtó tananyagnak is.
Összefoglalva a tanulságokat:
- Az ICDL jelenlegi modulkínálatában elegendő a választék és a rugalmasság, nincs mindegyikre szükségük az iskoláknak.
- Várhatók a Microsofton kívüli tanulási és minősítési lehetőségek is, például a Google-alkalmazásokkal való képzésre, vizsgákra.
- Az e-Learning alapvető fontosságú ahhoz, hogy csökkentsük a függést a tanításhoz szükséges készségekkel rendelkező tanároktól.
Képek: a részvevők szokásos képe az összejövetel végén, és nem szokásos kép a munkáról a meeting alatt.