Nagy érdeklődés kísérte a szegedi, 2024. október 10-én megtartott Digitális kompetenciafejlesztés – változások és kihívások címmel megrendezett konferenciát

A Szent-Györgyi Albert Agórában megtartott rendezvényre az ország minden részéről érkeztek ICDL vizsgaközpontok tanárai, vizsgáztatói, vezetői, és helyi középiskolákból diákok jöttek el, hogy részt vegyenek a színes programon. A résztvevőket az intézmény igazgatója, Orbán Hedvig köszöntötte, aki elmondta azt is, hogy a két intézmény között már sok év óta szoros az együttműködés.

A rendezvény keretét az informatika története adta: a nyitó előadásban Képes Gábor, a Neumann Társaság igazgatója az informatika oktatás történetét villantotta fel, kiemelte, hogy az 50-es, 60-as években, a számítástechnikai oktatás kezdeteikor elsősorban a tanár egyénisége, a diákok kreativitása, érdeklődése, és a külföldi inspiráló példák számítottak, hiszen a rendszerszintű oktatás csak több évtizeddel később kezdődött el az egyetemen, illetve az iskolákban.

Digitális kompetenciafejlesztés

A Neumann Társaság Informatika Történeti kiállításának immáron több mint 13 éve a Szent-Györgyi Agóra ad otthont. A program keretét bezárva a múzeumi relikviákat Kónya Orsolya közművelődési szakember élvezetes tárlatvezetésen ismertette, és bemutatta a Szegedi Katica névre hallgató, most már 67 éves robotot, működés közben. (Az érkezéskor mindenki kapott egy helyes kis piros pettyes katica kitűzőt is, utalva a város „hírös” katicájára.)

Digitális kompetenciafejlesztés

Közben persze a legkorszerűbb, napjainkat meghatározó legújabb technológiákról szóltak az előadások. Szép Kristóf (Idomsoft Zrt.) a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) jelenleg már használatos felületét, funkcióit ismertette, ami a tervek szerint két-három éven belül alkalmas lesz már arra, hogy a jelenleg 10 000 különféle esetet digitálisan, a telefonunkról intézhessük.

Dr. Szabó Zoltán kutató (HUN-REN SZTAKI, AI EDIH Hungary), a mesterséges intelligencia oktatásban betöltött szerepéről előadva kiemelte: szükség van a kritikus gondolkodásra, és ügyelni kell az algoritmustól való függőség kialakulásának elkerülésére. Példákat említett az AI tanárként, illetve diákként való használatának előnyeire és hátrányaira, hiszen a nap 24 órájában elérhető segítség igencsak nagy vonzerő, egyes statisztikák szerint az egyetemisták már több mint 50 százaléka használja azt napi szinten.

Az ICDL program nemzetközi és hazai helyzetéről hallhattak a jelenlévők Képes Gábor igazgatótól. Kiemelendő az ICDL hazai sikerében, hogy az ICDL már beleszámít a felsőoktatási felvételibe bizonyos egyetemeken, sőt ezen intézmények száma folyamatosan gyarapszik, ezért a középiskolásoknak emiatt is érdemes megszerezniük az ICDL tanúsítványt. Az igazgató elmondta azt is, hogy hazánk a nemzetközi rangsorban a 2023 év eredményei alapján a 6. helyet foglalja el.

Ziegler Tünde a BMSZC UMSZKI igazgatója, ICDL szakértő bemutatta a Közösségi média modul frissített tananyagát. Ezt a modult csak a 13 évet betöltöttek tehetik le, mivel a közösségi médiákba csak efölött az életkor felett lehet regisztrálni. Az elmúlt 5 év során a téma dinamikusan változott, jelenleg 15-re növekedett a releváns platformok száma, a magabiztos használattal elkerülhetők a veszélyek, csalások, bár ez nemcsak informatikai, technikai kérdés.

A rendezvényen kiemelt szerepet kapott az ICDL Robotika modul bevezetése. (A modul bevezetéséről lásd külön cikkünket)

Abán Csaba a Neumann Társaság Robotika Szakosztályának elnöke szemléletes prezentációjában mutatta be, hogy miért is fontos ma a robotika, az élet hányféle területén használják már ma is: a logisztikai raktáraktól kezdve, az operációkon keresztül egészen a háztartásokban található robotporszívokig. Vagyis a robotika tudása ma már nem megkerülhető, így ennek a modulnak a bevezetése igencsak időszerű a digitális kompetenciák nemzetközi programjába.

Digitális kompetenciafejlesztés

A program igencsak kedves színfoltja a nyíregyházi HU-MORE BOT, nemzetközi versenyeken is kiválóan szereplő diákcsapatának bemutatója volt. A tehetséges diákok (mentoruk: Szalacsi Roland) Rick-kel, a művész festő robottal társalogtak, aki (vagy ami?) kérésre még képet alkotni is képes megadott utasítások alapján.

A rendezvény megvalósulását támogatta: 
United Way logo