ICDL és a DigComp
Összefoglalás
- DigComp egy keretrendszer, nem pedig tanúsítvány
- Az ICDL a DigComp példaértékű megvalósítása
- Egyre több EU-tagállam használja a DigComp-ot a digitális kompetenciák referenciájaként
Mi a DigComp?
A DigComp az Európai Bizottság által létrehozott digitális kompetencia-keretrendszer, amelynek célja, hogy megkönnyítse a digitális kompetencia fejlesztést és megértést Európában.
A digitális kompetencia egyike azon nyolc kulcsterületnek, amit az egész életen át tartó tanuláshoz az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa egy 2006-os ajánlásban körvonalazott.
A DigComp egy sor digitális kompetenciát ajánl minden polgár számára. Az egyéni kompetenciák (összesen 21) öt kompetenciaterületre vannak csoportosítva: Információ- és
adatmenedzsment, Kommunikáció és együttműködés, Digitális tartalmak, Biztonság és Problémamegoldás. Minden kompetenciához nyolc jártassági van meghatározva – az alapszinttől a mesterszintig.
Szintek a DigComp 1.0-ban |
Szintek a DigComp 2.1-ben |
A feladatok összetettsége | Önállóság | Kognitív terület |
Alapszint | 1 | Egyszerű feladatok | Segítséggel | Emlékezés |
2 | Egyszerű feladatok | Önállóan, szükség esetén segítséggel |
Emlékezés | |
Középszint | 3 | Jól meghatározott, rutinszerű feladatok, egyértelmű problémák |
Önállóan | Megértés |
4 | Feladatok, jól meghatározott, nem rutinszerű problémák |
Önállóan, saját igények szerint |
Megértés | |
Haladó szint | 5 | Sokféle feladat és probléma | Mások segítése | Alkalmazás |
6 | A tevékenységek többségének helyes megválasztása |
Alkalmazkodás másokhoz komplex helyzetben |
Értékelés | |
Mesterszint | 7 | Választás komplex problémák adott megoldási lehetőségei közül |
Integrálás a szakmai gyakorlat fejlesztése és mások segítése érdekében |
Létrehozás |
8 | Rendkívül összetett, sok tényező által befolyásolt problémák önálló megoldása |
Új ötletek és folyamatok ajánlása az adott területen |
Létrehozás |
DigComp és ICDL
A DigComp egy koncepcionális keretrendszer, amely támogatja a digitális kompetenciák megértését az állampolgárok széles körében, valamint az állampolgárok saját digitális kompetenciáinak javítására irányuló konkrét kezdeményezéseket.
Az ICDL – főként tanúsítás révén – a munkaerőpiacon is használható speciális készségeket és tudáskészleteket fejleszt, valamint az alapvető kompetenciák fejlesztése összpontosít a jelenlegi és jövőbeli polgárok számára.
Fontos megjegyezni, hogy a DigComp nem „versenyez” az ICDL-lel – mivel ez egy általános, magas szintű leírása egy olyan területnek (digitális kompetenciák), amelyben az ICDL konkrét megoldásokat kínál.
DigComp | ICDL | |
Részletességi szint | Általánosított, felső szintű leírások példákkal |
Konkrét tanulási célok |
Cél | Referenciakeret a megértés megkönnyítéséhez és a konkrét tevékenységekhez |
Specifikus tanúsítás által támogatott részletes tanulás és formális értékelés |
Célcsoport | Európa lakossága | Olyan személyek, akik fejleszteni kívánják digitális készségeiket (pl. tanulók, álláskeresők, alkalmazottak) |
Fejlesztők | Főleg oktatási szakemberek | Számítógép-tudományi társaságok és kapcsolódó szakértőik Európából és azon túl |
A következő táblázat leképezi a DigComp-ot az ICDL-lel összevetve. Az ICDL és a DigComp leképezéséhez összehasonlítottuk az egyes ICDL-modulok tudáselemeit az egyes kompetenciaszintekhez tartozó kompetencialeírások alapján. Az ICDL modulok konkrét tudáselemekre bonthatók, amik azt a készséget vagy tudást írják le, amely a vizsgázótól elvárt, ahhoz hogy sikeresen teljesítse az adott ICDL modult. A tudáselemeket minden modul syllabusa tartalmazza. Pl. a Számítógépes alapismeretek modul egy tudáselemére: „A szoftver fogalma és főbb típusai: operációs rendszerek, alkalmazások. Helyben telepíthető és online elérhető alkalmazások fogalma". Ezeket a tudáselemeket összevetve a DigComp kompetenciaszintjeivel, látható, hogy a különböző ICDL modulok esetén hogyan illeszkednek a kompetenciák. Azt is láthatjuk, hogy a kompetencia mely szintjét vagy szintjeit fedik le.
Jártassági szintek | |||
Kompeteneciaterület | Alapszint (1 és 2) | Középszint (3 és 4) | Haladó szint (5 és 6) |
Információ- és adatmenedzsment |
Számítógépes alapismeretek | Számítógépes alapismeretek | |
Online alapismeretek | Online alapismeretek | ||
Adatbázis-kezelés | Adatbázis-kezelés | ||
IT biztonság | |||
Kommunikáció és együttműködés |
IT biztonság | ||
Online alapismeretek | Online alapismeretek | ||
IKT pedagógusoknak | IKT pedagógusoknak | ||
Online együttműködés | Online együttműködés | Online együttműködés | |
Számítógépes alapismeretek | |||
Webszerkesztés | |||
Advanced Prezentáció | Advanced Prezentáció | ||
Digitális tartalmak | Online alapismeretek | ||
Számítógépes alapismeretek | Számítógépes alapismeretek | ||
Prezentáció | Prezentáció | ||
Táblázatkezelés | Táblázatkezelés | ||
Szövegszerkesztés | Szövegszerkesztés | ||
2D CAD | 2D CAD | ||
Adatbázis-kezelés | Adatbázis-kezelés | ||
Webszerkesztés | Webszerkesztés | ||
Képszerkesztés | Képszerkesztés | ||
IKT pedagógusoknak | IKT pedagógusoknak | IKT pedagógusoknak | |
Kódolási alapismeretek | Kódolási alapismeretek | Kódolási alapismeretek | |
Advanced szövegszerkesztés | Advanced szövegszerkesztés | ||
Advanced táblázatkezelés | |||
Advanced adatbázis-kezelés | |||
Advanced Prezentáció | |||
Biztonság | Online alapismeretek | ||
Számítógépes alapismeretek | |||
IT biztonság | IT biztonság | IT biztonság | |
Advanced szövegszerkesztés | |||
Advanced táblázatkezelés | |||
IKT pedagógusoknak | |||
Problémammegoldás | Kódolási alapismeretek | Kódolási alapismeretek | |
Számítógépes alapismeretek | |||
Online alapismeretek | |||
Prezentáció | |||
Szövegszerkesztés | |||
Táblázatkezelés | |||
Adatbázis-kezelés | |||
Webszerkesztés | |||
Képszerkesztés | |||
2D CAD | |||
Advanced Prezentáció |
Referenciák
UNESCO
Az UNESCO Statisztikai Intézete által 2018-ban elvégzett független kutatás azt mutatta, hogy az ICDL átfogóbban fedi le a DigComp-ot, mint a 8 másik nemzetközi digitális írástudási keretrendszer vagy séma.
A "a global framework of reference on digital literacy skills for indicator 4.4.2" elnevezésű mutatót jelentették meg, hogy viszonyítási alap legyen: „Azon fiatalok/felnőttek százalékos aránya, akik legalább egy minimális jártassági szintet elértek digitális kompetenciák terén”, az Egyesült Nemzetek Fenntartható Fejlődési Céljai keretében.
A jelentés meghatározta a digitális kompetenciák azonosításának meglévő kereteit helyi, országos és nemzetközi szinten is a DigComp 2.0 keretrendszert alapul véve. A jelentés kiemelte az ICDL-t, mint egy keretrendszer több országban elérhető jó példáját, megjegyezve, hogy az elérhető keretrendszerek közül az ICDL 177 tudáseleme képezhető le a DigComp keretrendszerre, ezzel a legjobb átfedést biztosítva jelenleg.
UNICEF
Az UNICEF publikált egy tanulmányt a gyermekek digitális írástudásáról, amelyben azzal érvelt, hogy az ENSZ-nek használnia kell a DigComp keretrendszert a saját, gyermekek számára szánt digitális írástudás-stratégiájának kidolgozására. A tanulmány azt is megjegyezte, hogy az ICDL rendszert 31 országban használták kompetencia keretként, és kiemeli, hogy mind a DigComp keretrendszer és a Digital Kids Asia-Pacific keretrendszerek kompatibilisek az ICDL-lel.
JRC - DigComp a használatban
A JRC „DigComp in Action” című kiadványában kiemelték a lengyelországi ICDL-rendszer tapasztalatait, ahol is a DigComp kompetenciák lefedésére az ICDL keretrendszerét használják a gyakorlati digitális készségek fejlesztésében.