Önvezető mérnökhallgatók a RobonAUT versenyen

Február 9-én, szombaton immár a 10., jubileumi RobonAUT robotversenyét tartotta meg a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kara. Évek óta módunk van követni a versenyt – és nyugodtan mondhatjuk, a fejlődés látványos.

A BME hightech hatású Q épületének aulájában szervezett versenyen autonóm robotok versengenek ügyességi és gyorsasági pályán. Lényegében miniatűr önvezető autók – és persze a jövendő mérnökök is versenyeznek, azok a hallgatók, akik csapatokba szerveződve, éjjel-nappal fejlesztik járműveiket. Önvezető módon, azaz öntevékenyen, lelkesedésből, de a tanárok, az egyetem maximális támogatását is élvezve.

Idén 4 junior és 3 senior csapat állt rajthoz: a junior csapatok számára ez volt az első alkalom a megmérettetésre. A senior csapatok már jól ismerték a versenyt, de a pálya ezúttal is kihívást tartogatott.

Idén nem találtunk vidámparki mozgó hordót, libikókát és az utat elfoglaló drónt, a letisztult pályát 12 kapu alkotta. Fizikai rutinfeladatok helyett tehát járműintelligenciát igénylő feladat került előtérbe. A kapukat kellett megtalálnia a robotautóknak.

Ha először haladtak át egyen, a kaput szegélyező led-sor zöldre váltott. A járműveknek valóban intelligens módon, MI-t használva kellett feltérképezni a terepet. A programozói, robottervezői bravúr mellett diákhumor és hamisítatlan versenydrukk jellemezte a RobonAUT-ot.

Volt olyan jármű, amelyben szárazjég párolgott, hogy Thomast, a gőzmozdonyt idézve pöfékeljen – sajnos épp ez a masina, az Unemployed and Single csapat robotja nem tudta teljesíteni az ügyességi pályát, de a gyorsaságin azért végigcammogott.

Más robotok viszont szédületes teljesítményre voltak képesek: junior kategóriában az Override csapat nyert (Megyeri Balázs, Pozsár József, Szücs József), míg az összesített rangsorban a múlt évről is ismert, szellemes nevű Faketelen taxi (azaz: Féktelen) lett az első: Gugolya Zsanett, Láncz Gergő és Sárközy Balázs. Robotautójuk elképesztő „okossággal” járta be az ügyességi pályát – és rekorder gyorsasággal, alig több mint 15 másodperc alatt robogott végig a gyorsasági pályán.

Dr. Tevesz Gábor, a verseny főszervezője helyesen mondta: ezek a robotok játékszereknek tűnnek, de nem azok. Egyre több vezetéstámogató rendszer integrálódik az igazi autókba, az önvezető autók pedig pár éven belül szériaérettek lesznek.

A RobonAUT csapatai már erre készülnek – és egy-egy robot megalkotásához féléves felkészülés szükségeltetik. Hogy milyen sikerrel, azt jól példázta a verseny egyik támogatója, Beck Zoltán, a KYOTO Robotics munkatársa. Elmondása szerint a 6 fős munkacsoportjában három fő ex-RobonAUTos. Ő maga is „hazatért” a versenyre. A versenyzőket a cég japán igazgatója videóüzenetben köszöntötte.

A támogatói figyelem is jelzi a verseny jelentőségét. A legfiatalabbaknak – a közönség soraiban óvodások, kisiskolások is – pályaorientáló, kedvcsináló hatású. A cégek számára pedig „tálcán kínálja” a robotika és mesterséges intelligencia friss szakembereit.

A rangos támogatók komoly díjakat hoznak a RobonAUTnak, több százezer forintos ösztöndíjakat, fődíjként kéthetes japán tanulmányutat. A díjakat Dr. Charaf Hassan, a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék tanszékvezető professzora, az NJSZT alelnöke adta át.

Az NJSZT nyilvános felületein is szeretne kedvet csinálni a RobonAUT-hoz, melyet a robotikai tehetséggondozás egy nagyon sikeres példájának tartunk.

KG
 

A verseny összes eredménye ITT.