2024. január 25-én rendezték meg az ICDL vizsgaközpontok év eleji online fórumát

A fórum résztvevői a Neumann Társaság tevékenységéről, az ICDL aktualitásairól hallhattak.

A tavalyi év Neumann János születésének 120 évfordulója kapcsán megrendezett programok – konferenciák, előadások, kiállítások, művészeti pályázatok – jegyében telt, amelyről Szalay Imre igazgató, a Társaságunk nemrégen leköszönt igazgatója számolt be a vizsgaközpontok képviselőinek. Ezen kívül még számos értékes információt és gondolatot is megosztott a kollégákkal, például a digitális oktatás elemeivel kapcsolatban elmondta és szemléletes ábrával alá is támasztotta, hogy a digitális oktatás igen fontos eleme az arra való technikai és módszertani felkészülés és tervezés, valamint az ismeretátadást követően a mérés-értékelés. A korszerű vizsgáztatásban ma már mindennaposak az élő távoli, valamint az automatizált proctoring módok, mint ahogyan az már az ICDL vizsgarendszerben is immár 3 éve működik.

Az aktualitások során elhangzott: a tavalyi év némi csökkenő tendenciát mutatott az ICDL vizsgáztatásban. Ugyanakkor a 2020 decemberében bevezetett Sophia automatikus vizsgáztató szoftver „jól vizsgázott”: 2023-ban a mintegy húszezer letett vizsga során mindösszesen csak néhány százalékban jelentkeztek problémák, ezek megoldásában az ICDL Iroda munkatársai mindenkor készségesen álltak a vizsgaközpontok rendelkezésére.

A vizsgaközpontok aktivitása, a vizsgázók motivációja kapcsán felmerült, hogy Győrben már több éve igen sok iskolában stabilan működik az ICDL. A győri sikertörténet hátteréről Módos Gábor elmondta:

A többi iskolaigazgatóval együtt úgy gondoljuk, hogy ha a képzés alatt hozzájuttathatjuk diákjainkat bármilyen végzettséghez, így akár az ICDL végzettséghez is, az mindenképpen hasznos. A különféle végzettségek megszerzése igen fontos, ezt nagyon jól beigazolta az, hogy most már, amikor a felsőfokú felvételi rendszerben az egyetem maguk dönthetnek a száz plusz pont sorsáról, a felsőfokú intézmények egyre többen gondolják úgy, hogy a digitális kompetenciák keretén belül beszámítják az ICDL-t. Egyébként a digitális kultúra tantárgyon kívül egyéb tantárgyakban is foglalkoznak a diákjaink például a webszerkesztéssel, az adatbázis-kezeléssel, és ha már tanulják akkor már végzettséget is adhatunk mellé.”

1

A fórum fontos témája volt még a 2024. február 1-jén életbe lépett módosított vizsgaszabályzat, amely már az előző év december 1. óta nyilvánosan is elérhető a Társaság honlapján. A működésben a legjelentősebb változás az, hogy hamarosan az Advanced, vagyis a haladó szintű vizsgamodulokból is lehet a Sophia vizsgaszoftverrel automatikus vizsgát tenni. Ezzel megváltozik a szabályzatnak az a követelménye is, hogy csak azok a vizsgaközpontok tarthattak Advenced vizsgákat, ahol a vizsgáztató ebből külön levizsgázott, és így megszerezte ehhez a jogosultságot is. Az Advanced vizsgamodulok (Szövegszerkesztés, Táblázatkezelés, Adatbázis-kezelés, Prezentáció) vizsgáztatását az eddigiekben a több mint száz vizsgaközpont közül csak öt végezhette, ha mostantól a Sophiában hamarosan megjelenik ez a funkció is, már bármelyik vizsgaközpont szervezheti ezeket a vizsgákat is. Ennek különösen annak fényében van jelentősége, hogy a Budapesti Gazdasági és Műszaki Egyetemen (BME), már a 2024-es felvételin 75 intézményi plusz pontot kaphatnak azok a felvételizők, akik ICDL Advanced bizonyítvánnyal rendelkeznek.

Rákosi Szilvia