Tanulmány a Kódkupa csapatversenyről

A 2021-ben debütált Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpia (IIOT) hazai válogatóversenyéről, a Kódkupáról jelent meg tanulmány Blénessy Gabriella, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium digitális kultúra tehetséggondozó tanára tollából, „A Kódkupa verseny fejlődésének és népszerűségének vizsgálata” címmel az Iskolakultúra szakmai tudományos folyóirat 35/1. számában.

 

A tanulmány a komoly múlttal bíró, honi informatikai versenyek, úgymint a Nemes Tihamér Programozási Verseny, a LOGO, az e-Hód sajátosságai kontextusában mutatja be a viszonylag újkeletű csapatverseny létrehívásának körülményeit és sajátosságait. A csapatversenyből következően a problémamegoldás mellett egyéb készségek és képességek – kommunikáció, retorika és együttműködés – is jelentőséget kapnak.

 

iiot2024
IIOT 2024. Balról jobbra: Szin Attila, Czanik Pál, Juhász-Molnár Erik, Simon László Bence (Dzsanos Buliáj csapat, Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium), Nikházy László, Molnár István Ádám, Nagy Martin, Koós Andor, Szörényi Zalán András (42 csapat, miskolci Földes Ferenc Gimnázium)

 

A szerző taglalja továbbá a verseny sajátos szabályainak kialakítása során felmerült dilemmákat és kihívásokat. Ezek egyike, hogy a Kódkupán (és a kisebbeknek dedikált ProgramPoháron) csak egyugyanazon iskolába járó diákcsapatok nevezhetnek – tehát a verseny nem „magányos zseniknek” való.

A tanulmány összegzésében a szerző, mások mellett, megállapítja, hogy:

„ […] Ennek a versenynek a hosszú távú hatása nem csak a programozási képességekre, programozástudásra lehet nagy hatással, hanem az életben és az „iparban” oly hasznos, nehezebben fejleszthető soft skillekre is: kommunikáció, együttműködés, szociális készségek, problémamegoldás, csapatmunka.”

 

A szerző köszönetét nyilvánította ki Nikházy Lászlónak, a Kódkupa főszervezőjének és Erdősné dr. Németh Ágnesnek, a Neumann Társaság Tehetséggondozási Szakosztálya elnökének a tanulmányhoz nyújtott segítségükért.