AZ NJSZT BLOGJA AZ INFORMATIKA, ROBOTIKA LEGMENŐBB TÉMAKÖREIRŐL – ÚJSZERŰ MEGKÖZELÍTÉSBEN

Kvantumugrás blog

 

  • 2022. 07. 06.

    Kevés irodalmi stílusra hatott annyira a számítógépes technológia, mint az 1980-as években a sci-fit újradefiniáló cyberpunkra. A hatás kölcsönös volt, hiszen az irányzat legjelesebb alkotója, William Gibson 1984-ben, a kései 20. század talán legnagyobb hatású regényében, a Neuromancerben, a világháló előtt bevezette az online lét és az immerzív virtuális valóság szintéziseként is értelmezhető cybertér fogalmát.

    Az irányzat nem előzmények nélkül alakult ki, Gibsonra és a többiekre (…

  • 2022. 06. 29.

    A modern számítógépek 1940-es évekbeli megjelenését követően, tudósok az 1950-es években kezdték realizálni a gépek potenciális társadalmi hatásait. Az első kihívások egyike (még ma is az) az emberi módon történő „gondolkodás”, elsősorban a döntéshozás valamilyen szintű utánzása volt.

    Számítógépes döntéshozással az évtized végén kezdtek el foglalkozni, például diagnosztikai alkalmazásokra fejlesztettek rendszereket az egészségügynek. A gépek a beteg tüneteit és laboratóriumi…

  • 2022. 06. 22.

    Naponta olvasunk róluk, évek óta prognosztizálják, hogy hamarosan megjelennek az utakon, komoly jövőt, a városi és általában a forgalom racionalizálását jósolják nekik, a fenntartható fejlődés egyik fontos elemét látják bennük, de tesztjárművek kivételével, teljesen autonóm, önvezető autók nem jelentek még meg az utakon.

    Egy önvezető jármű emberi beavatkozás nélkül működik, érzékeli a környezetét. Nem szükséges, hogy benne ülő személy irányítsa, sőt, nem is kell, hogy üljön benne…

  • 2022. 06. 15.

    Az amerikaiak háromnegyede napi szinten internetezik, 43 százalékuk naponta egynél több alkalommal, 26 százalékuk pedig „szinte folyamatosan” online van. A mobilinternet-felhasználók körében még magasabbak a számok: napi egy alkalommal az amerikaiak 89, állandóan 31 százaléka netezik.

    E számok ismeretében egyértelmű, hogy a reklám- és marketing-szektor ráállt a digitális közegre. Célzott online videók, képes és fizetett közösségi hirdetések, keresőmarketing, speciális közösségimédia-…

  • 2022. 06. 08.

    Mi a közös a Wikipédiában, az Amazon Mechanikus Törökjében és a Kickstarterben?

    Az, hogy mindhárom a „közösség bölcsességén” alapul. A 2000-es évek első felében, a web második nagy hullámának, a 2.0-nak az egyik legmarkánsabb jelensége a közösségi ötletbörze, ismertebb, angol nevén crowdsourcing (ekkor jelentek meg az első közösségimédia-kezdeményezések is.). Három példánk ezt a jelenséget szemlélteti.

    Lényege szolgáltatások, ötletek, tartalmak stb. nagy létszámú…

  • 2022. 06. 01.

    Mindenki használ GPS-t, telefonunk pedig folyamatosan tudja, merre tartózkodunk, egyes appok miatt állandóan nyomot hagyunk arról, hogy épp hol jártunk.

    A helyalapú szolgáltatások mobileszközökön futó, az eszköz földrajzi adatait ismerő, geoadatokat gyűjtő alkalmazások. Ezeket az adatokat valósidőben, egy vagy több helykövető technológiával szedik össze.

    Az adatok többféle forrásból gyűlnek egybe: globális helymeghatározó rendszer (GPS) műholdak, mobiltornyok és rövid…

  • 2022. 05. 25.

    A titkosítás vagy adatok kódolt szöveggé alakításának tudománya nem újkeletű, ősidők óta foglalkoznak vele. Titkosított adatokat, szövegeket csak a megfelelő kulccsal rendelkező személyek képesek elolvasni

    A számítógépek elterjedésével, az információs társadalom kialakulásával a titkosítás nagyságrendekkel magasabb szintre emelkedett, sokkal komplexebbé vált, mint volt valaha is. A diszciplína egyik legizgalmasabb területe a kvantummechanika alapállításait, lehetőségeit is kihasználó…

  • 2022. 05. 18.

    A vezeték nélküli kommunikáció elméleti alapjait Nikola Tesla dolgozta ki az 1890-es években, az első vezeték nélküli jeleket pedig a rádió apjaként ismert Guglielmo Marconi továbbította 1894-ben, két mérföld távolságra.

    A kormányzati használat szintjén az első világháborúig visszavezethető, mára az információs technológiával összeintegrálódott mobil technológia – a mobil kommunikáció és a mobil számítástechnika – azóta teljesen megváltoztatta az emberi társadalmakat. Ez az…

  • 2022. 05. 11.

    Az operációs rendszer (OS) a számítógépünkön futó legfontosabb program; kezeli a gép memóriáját, a rajta lévő összes programot és hardvert, és nem utolsó sorban, lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy a komputerrel – a gép nyelvének ismerete nélkül – kommunikálni tudjon. Interfészként működik köztünk és a hardver között.

    Operációs rendszer nélkül bármelyik számítógép, mobil készülék használhatatlan.

    Általában több, különféle program fut egyszerre a gépen, és…

  • 2022. 05. 04.

    Az emberi tudat merevlemezre, virtuális térbe, azaz digitális környezetbe történő feltöltését, a teljes agyemuláció (száz százalékos utánzás) néven is ismert ködös jövőbeli „halhatatlanság-opciót” úgy képzeljük el, hogy az agy komplett fizikai szerkezetét egy orvos olyan akkutátusan leszkenneli, hogy mentális állapotokról, köztük a hosszútávú memóriáról és az „énről” is pontos utánzat lesz belőle, amelyet számítógépre küldenek, vagy másolnak.

    Ezt követően a számítógép szimulációt…

  • 2022. 04. 27.

    Egyre világibbá válik a régebben szigorúan vallásos témának számított halhatatlanság. Manapság komoly szellemi és anyagi befektetések tárgya; filozófusok, tudósok és a Szilícium-völgyi elit vizsgálja az örök élet technológiai lehetőségeit. Többszázan fagyasztatták le halott testüket, és a kriosztázis állapotában várják majdani, biztosnak egyáltalán nem mondható feltámasztásukat.

    Ha a halált problémaként fogjuk fel, márpedig az emberi történelem kezdetei, például Gilgames óta…

  • 2022. 04. 20.

    Hiába nagyon hasznos, bár szinte teljesen áttekinthetetlen rendszer, a világháló egyelőre nem nevezhető intelligensnek. A WWW-t a CERN-ben, 1989 és 1993 között kifejlesztő Tim Berners-Lee és munkatársai évtizedek óta dolgoznak az internet és a jelentésalapú technológiák összekapcsolásán, új szabványokon, a web 2.0 utáni, web 3.0 állapotán, egy szélesebb kontextusú weben, röviden: a háló „intelligenssé tételén.”.

    Ez a Szemantikus Web (W3C, a koncepció 1999-es kitalálója és…