Online is hozta a Neumann-atmoszférát egyik legpatinásabb versenyünk

Az I. Béla Gimnázium és a Neumann Társaság versenyének döntője idén online került megrendezésre: magyarországi, vajdasági és erdélyi diákok kaptak esélyt, hogy elinduljanak a pályán: programozóként, tervezőként vagy számítógépes művészként. Nekik az online tér természetes – és a zsűri is megbirkózott a kihívással.

„Unikum a borvidéken” – Neumann Versenyből csak egy van

A Neumann Verseny egy egészen különleges színfolt a magyar informatikai versenyek palettáján, egy olyan különlegesség, amely érdemes a cégek figyelmére is: hiszen olyan ambiciózus, kreatív diákok versenyeznek benne, akik már általános- vagy középiskolás fejjel is saját termék, alkotás bemutatásán törik a fejüket. A Verseny szervesen fejlődik immár 36 éve, úgy, ahogy az alapítói, Kovács Győző és Zentai András annak idején elképzelték: a diákokat partnernek tekintve. Az eleinte a szekszárdi Garay Gimnáziumban tartott megmérettetés Garay Verseny néven volt ismert, majd 2004-től egy másik, szekszárdi intézmény, az I. Béla Gimnázium karolta fel a Neumann Társasággal közös versenyt, azóta viseli a Neumann nevet. Közben nemzedékek nőttek fel: az egyik versenyző, Badics Alex például már évek óta szponzora és zsűritagja a versenynek. A zsűri tagjai közül többen 10-15 éve önkéntesei a Neumann-nak, Kovács Győző halála óta az NJSZT Tehetséggondozási Szakosztályának elnöke, Zsakó László tanár úr vezetésével.

A tehetséggondozás példaszerű az I. Béla Gimnáziumban, ezért az iskolaigazgató, Hajós Éva és a fő versenyszervező, Péter Miklós korábban Tarján-díjat kaptak az NJSZT-től. Hogy mennyire erős az I. Béla Gimnázium vonzereje, az mutatja, hogy az iskola korábbi tanulója, Tarr János már egy Tolna megyei távközlési szolgáltató vállalat, a TARR Kft. vezetője – jövő évtől az ő szponzorációjára is számíthat a verseny. Kell is a távközlési cég segítsége és tapasztalata: már csak azért is, mert az idén először online megtartott döntő nyomán, a pandémiától függően, de mindenképp hibrid módon kerül megrendezésre a jövő évi verseny, várhatóan a korábbi években megszokott márciusban.

Matinno bemutató
Az egyik versenyző, Horváth Milán bemutatja alkalmazását, a Matinnót.

Egy rendhagyó döntő

Az október 8-9-én megtartott döntő több szempontból rendhagyó volt: tavasz helyett őszre tolódott, a megszokott és megszeretett szekszárdi lankák helyett a kibertér adott otthont neki. A verseny minden évben egy izgalmas, több hetes szervezési feladat a gimnázium diákönkormányzatának – a remek csapatépítési munkájuk most redukáltabb volt, de a szervező csapat most is jelesre vizsgázott. A Teamsen láthattuk a döntőbe jutottakat, a Twitch.tv felület segítségével pedig valós időben streameltük az eseményt. A diákok a korábbi években élő prezentációval hívták fel magukra a figyelmet – némelyik valóságos stand up volt, másokéi igazi, céges bemutatóra emlékeztettek -, tudván, hogy a bemutatás, a személyiség is hat az értékelésre. Most videón juttatták el bemutatóikat – és a Teamsbe lépve válaszoltak a zsűri kérdéseire.

A számítógépes grafika kategóriában döntetlennel két első helyezettet hirdettünk, Raffai Rebeka, a Kazinczy Ferenc Gimnázium tanulója és Nagy Andor, a Csiky Gergely Főgimnázium diákja egyaránt meggyőzték a zsűrit egyedi, művészi képességeikről.

Raffai-grafika
Raffai Rebeka pályaműve

A másik művészi kategóriában, a Számítógépes animációban szintén egy tehetséges diáklány, Kőrösi Csenge végzett az első helyen (Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium), míg általános iskolás kategóriában egy jóhumorú fiú, Világos Balázs, 1Euro című rajzfilmes szösszenetével, akit a versenyzők közül csak egy valaki tudott megszorongatni, a dobogó második helyére lépő Világos Csongor – mindketten a Cseh Károly Általános Iskola tanulói és: testvérek.

Az alkalmazói programok mindig izgalmas kategóriát jelentenek: az oktatást segítő, szép, látványos alkalmazások és gazdasági vagy társadalmi életben hasznos összeállítások egyaránt vannak köztük. Idén az általános iskolások közül Turcsányi Vince, az Őrmezei Általános Iskola diákja vitte a prímet: Énkönyv című programja az autizmussal élőket és hozzátartozóikat segíti, egy egyszerű, jól átlátható felületen rendszerezve az autista emberrel kapcsolatos információkat. A középiskolások mezőnyében Horváth Milán (PTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium) került a csúcsra: Matinno című programja a legjobb példa arra, hogy az online térben a fejlesztő életkora nem jelent hátrányt. Kilencedikes diákként már a Magyar Nemzet napilap hasábjaira került Matinno című matekos alkalmazása, mellyel a digitális oktatást kívánta támogatni – annyira, hogy ingyenesen letölthetővé tette és a „karanténos” tavasz folyamán mintegy tízezer honfitársunk bizalmat is szavazott neki. Ez már egy kész siker, melyet most a verseny is elismert… Az alkalmazói programok között idén több kvízt is láthattunk (pl. QuizFire, Legyen ön is milliomos), ezek általában a digitális távoktatás jegyében születtek – sokszor egy tanár kérésére vagy inspirációjára, így „élesben” is ki lettek próbálva.

A játékprogramok a verseny 80-as évekbeli genezise óta fontos kategóriát képeznek, ezekben megfigyelésünk szerint a jó, sajátos alapötlet, atmoszféra, a humor és a logika egyaránt szerepet kap. Így volt ez idén is Révész Péter (Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium, általános iskolai kategória) Corridors és Mészáros Benedek (Műszaki Iskola Ada, középiskolai kat.) Light in the Darkness programjában is.

A számítógéppel támogatott tervezés is hagyományosan különálló kategória, melyben a művészi képességek mellett a mérnöki rajzismeret is dominál. Németh Eszter, a kisvárdai Szent László Katolikus Iskola tanulója az általános iskolai kategóriában aratott álomházával: éspedig azért, mert az álomháza nem rugaszkodott el a realitásoktól, hanem egy valósághű, megvalósítható otthont képzelt el és valósított meg informatikai eszközökkel. A középiskolás korosztályban Ladányi Krisztián nyert a magyarkanizsai Beszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközpontból, ő a Tarján-díjas Tóth Béla tanár úr tanítványa, aki évek óta fáradhatatlanul hozza diákjait a versenyre. Nemcsak elképesztően profik, szakmailag felkészültek, de érdekes témákat is választanak, most például a „Nagyapám borászata” révén ismerhettünk meg néprajzi és technikatörténeti szempontból is érdekes eszközöket az élethű, mérnöki színvonalú rajzokon: több tantárgy oktatásában is hasznosak lehetnek ezek a modellek.

Ladányi Krisztiántól nem sokkal maradt el Márta Réka (Berzsenyi Dániel Gimnázium), aki a Házak a természetben című pályamunkával építészeti tudását csillogtatta meg, így sejthető, merre viszi majd útja a továbbtanulás során. Vízben álló épületének letisztult modernsége megfogta a zsűrit.

Minden évben szenzáció a Megépített automata és vezérlése kategória, melyben a népszerű, előremutató robotika, automatizáció és a programozás ismeretei kéz a kézben járnak. E kategóriában szerbiai, szerb anyanyelvű diák, Vanja Miladinov végzett magasan az első helyen: ő múlt évben egy élethű robotkarral brillírozott, idén egy emberszabású robotot, legalábbis annak felsőtestét mutatta be, Hjugót. Hjugo vezérlése, mozgása az ismert robotot, Sophiát vagy akár filmbéli humanoid robotokat idézett.

Hjugo, a robot
Hjugo, a robot a szerbiai elődöntőn

Nem véletlen, hogy a fiatalember és robotja már a szerbiai, minden évben nagyon erős elődöntőn is átütő sikert aratott. A többi induló között találunk légminőség mérő adatait gyűjtő alkalmazást (micsoda fontos és égető téma!), többféle robotot (drón vezérelte pókrobot, gesztusvezérelt automodell) és már kisebb műhelyekben gyakorlatban is bizonyító gépeket is, pl. CNC marógépet.

A Neumann Verseny csemege lehet fejvadászoknak, HR-eseknek, hiszen talpraesett, gyakorlatorientált fiatal tehetségek első – olykor elképesztően profi  - szárnypróbálgatásait mutatja meg.

Képes Gábor

(zsűritag 2004-)

A versenyről megjelent sajtóhír ITT, a részletes eredménylista ITT érhető el. A Neumann Verseny hivatalos oldala:

http://ibela.sulinet.hu/neumann/