Valós fejlesztéseket mutattak be a diákok a Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Versenyen

 

A digitális oktatás támogatása, a járványügyi védekezés, a mesterséges intelligencia alkalmazása – számos aktuális, friss témára is reagáltak a szekszárdi Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Versenyen induló, 20 évnél fiatalabb, jellemzően középiskolás és általános iskolás diákokA jogelődjével együtt immár 37 éves Neumann Versenyt Kovács Győző, a Neumann Társaság korábbi főtitkára alapította. Résztvevői valós programtermékeket mutatnak be, amelyek létező igényekre felelnek és a program minősége mellett az előadás színvonala, az előadó rátermettsége is számít. 

Neumann Társaság és a Szekszárdi I. Béla Gimnázium által szervezett verseny döntőjét a szokásos tavaszi időpont helyett december 9-10-én tartották, hibrid módon: nem csupán a versenyt lehetett az interneten keresztül élőben követni, maguk a résztvevők is bemutathatták pályamunkáikat akár a helyszínen, akár online kapcsolaton keresztül.

2021-ben a legjobb számítógépes animációt a középiskolai mezőnyben Hazafi Gergő (Neumann János Informatikai Technikum) készítette Kiberotthon címmel, míg az általános iskolások között Buják Rowenna (József Attila Általános Iskola, Bácskertes) Kpop idol valósághű zenés klipje nyerte el a zsűri tetszését. Az egyesített grafikai kategóriában – melynek döntőseit egy kamarakiállításon mutatták be az I. Béla Gimnázium épületében – Véghseő Tamás Great Crusade francia kártya-terve nyert (Szent Imre Katolikus Gimnázium).

A hagyományosan népszerű játékprogramok kategóriában a középiskolások között Anisics Bendegúz és Nemes András (Veszprémi Szakképzési Centrum Ipari Technikum) SAM nevű játéka, az általános iskolás mezőnyben Bálint András (Érdi Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnázium) Pengu Client című játékával aratott. Sőt, Bálint András szerezte meg az első két helyet az általános iskolás Alkalmazói programok között, Quick Games nevű szórakoztató, játékgyűjtő oldalával és QuickMeet nevű, a digitális oktatáshoz, videós kapcsolattartáshoz alternatívát nyújtó alkalmazásával. 

A középiskolás korosztály alkalmazói programjai között Vörös László DigiKoli-ja kapta a legtöbb pontot. A Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar a 20 év alatti mezőnybe még beleférő hallgatója egy valódi kollégium életét könnyítette meg szoftverrendszerével, amely segít a diákok feladatait, tevékenységét nyilvántartani. Az alkalmazói programok kategóriája volt a legnagyobb, tíz döntőssel, akik között a tömegközlekedés egyéni szervezését könnyítő, illetve raktározást segítő programok, matematikai és programozási oktató alkalmazások és a közlekedési táblákat utazás közben felismerő, mesterséges intelligenciával támogatott, tanítható alkalmazás is szerepeltek.

Vörös László, a középiskolás korosztály alkalmazói kategória nyertese. Fotó: Csúcs Péter, I. Béla Gimnázium.
Vörös László, a középiskolás korosztály alkalmazói kategória nyertese.
Fotó: Csúcs Péter, I. Béla Gimnázium.

A számítógéppel támogatott tervezés kategóriában az általános iskolások között Kozma Júlia (Apáczai Csere János Elméleti Líceum) Álmaim háza című terve aratott sikert – a középiskolás kategóriában pedig a Tarján-emlékérmes Tóth Béla tanítványa, Balog Kornél Kaptár terve szerezte a legtöbb pontot: a Beszédes József MMIK tanulója közel kétezer apró alkatrészt megtervezve a méhészet egész eszköztárát mutatta be a zsűrinek.

Biró István, Tarján-emlékérmes villamosmérnök, az IDG korábbi vezérigazgatója a zsűriben. Fotó: Csúcs Péter, I. Béla Gimnázium
Biró István, Tarján-emlékérmes villamosmérnök, az IDG korábbi vezérigazgatója a zsűriben.
Fotó: Csúcs Péter, I. Béla Gimnázium

Minden évben sikeres a megépített automata berendezés és vezérlése kategória, melyben Szobonya Dávid (Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium) Okos öntöző-je győzte meg a zsűrit, de a döntőbe jutott többek között robot tengeralattjáró és a kisebb gyerekek oktatására használható LEGO-alapú rajzolórobot is. Szintén e kategóriában szerepelt Kalinka Ákos maszkfertőtlenítő berendezése, amely a pandémia kihívására reagált UV-fénnyel és alkohollal fertőtlenítő automatával.

Szobonya Dávid, a megépített automata kategória nyertese. Fotó: Csúcs Péter, I. Béla Gimnázium.
Szobonya Dávid, a megépített automata kategória nyertese. Fotó: Csúcs Péter, I. Béla Gimnázium.

A szokásos díjak mellett idén különdíjak is átadásra kerültek. A verseny egyik szponzorát, a DXC Technology Magyarország Kft-t a zsűriben képviselő Makara László mérnök-informatikus tizenegy diáknak (és diákcsoportnak) adott át oklevelet Czibók Zoltán ügyvezető igazgató aláírásával, amely egyben egy céglátogatásra is jogosít, így a tehetségek bepillanthatnak az innovatív IT-szolgáltató szakmai működésébe, vállalati kultúrájába, jó eséllyel a pályaorientációhoz, későbbi munkához is újabb ösztönzést kapva.

Makara László, a zsűri tagja, mérnök-informatikus, a DXC különdíját adja át. Fotó: Csúcs Péter, I. Béla Gimnázium
Makara László, a zsűri tagja, mérnök-informatikus, a DXC különdíját adja át.
Fotó: Csúcs Péter, I. Béla Gimnázium

A döntő eredményhirdetésén Zsakó László, az ELTE IK tanszékvezetője, a Neumann Társaság Tehetséggondozási Szakosztályának elnöke megköszönte a diákok elkötelezett, gyakorlatorientált munkáját, egyben a hatásos prezentációhoz is pár ötletet adva. 

Zsakó László, a zsűri elnöke díjat ad át. Fotó: Csúcs Péter, I. Béla Gimnázium
Zsakó László, a zsűri elnöke díjat ad át. Fotó: Csúcs Péter, I. Béla Gimnázium

Hajós Éva, a gimnázium igazgatója megköszönte a Nemzeti Tehetség Program, illetve Péter Miklós, a verseny szakmai vezetője, illetve a többi szponzor, szervező és önkéntes munkáját, melynek köszönhetően 2004 óta a gimnázium ad otthont a patinás versenynek – folytatás várhatóan 2022 tavaszán.

A verseny hivatalos honlapja: http://ibela.hu/neumann/

Köszönjük a DXC Technology Magyarország Kft támogatását!

DXC