Hetedik alkalommal rendeztük meg a Szombathelyi Robotépítő és Programozó Versenyt
2025. május 29-én Szombathelyen, az AGORA Savaria Művelődési és Sportház nagytermében zajlottak a versenyek.
Április 22-ig 17 csapat adta be jelentkezését 42 csapattaggal. A verseny napján végül 15 csapat jelent meg, két csapat előzetesen jelezte, hogy egyéb akadályok miatt nem tudtak a versenyen megjelenni.
Az idei évben a terepasztal versenyszámot egy közös kategóriában hirdettük meg, az előző években alkalmazott junior és senior bontás helyett. Ide 7 csapat jelentkezett 19 fővel. A labirintus versenyszámba 13 csapat, míg a labirintus mentőakcióban 4 csapat indult. Egy új versenyszámot is hirdettünk: a 3D terepasztalt, ahol különböző fizikai akadályokat is le kellett küzdeniük a robotmodelleknek. Ide hat csapat nevezett 18 versenyzővel.
Az idei versenyre a következő intézményekből érkeztek nevezések:
- Budapesti Műszaki SZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Technikum, 4 csapat
- Győrvári Béri Balogh Ádám Általános Iskola, 1 csapat
- Sopron Családi csapat, 1 csapat
- Szombathely Logiscool, 2 csapat
- Szombathely RoboKlub, 5 csapat
- Vas Vármegyei SZC Barabás György Műszaki Szakképző Iskola, Sárvár, 1 csapat
- Vas Vármegyei SZC Nádasdy Tamás Technikum és Kollégium, Csepreg, 1 csapat
- Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, 1 csapat
- Nestlé Hungária Kft, 1 csapat.
A versenyzőket köszöntötte Bokányi Adrienn SZMJV tanácsnok, és egyben megnyitotta a versenyt. Horváth Zoltán, a Savaria Kulturális és Médiaközpont Nonprofit Kft. ügyvezetője házigazdaként, míg Dr. Nemes József Miklós a rendező Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület elnökeként köszöntötte és üdvözölte a részvevőket. A megnyitót SZMJV Önkormányzatának Kulturális, Oktatási és Civil Bizottságának elnöke, Putz Attila, valamint a VMKIK elnöke, Cseri József is megtisztelte jelenlétével. A köszöntők után Schubert József főbíró tájékoztatta a versenyzőket és a csapatvezetőket a versenyszámok alatt betartandó szabályokról és tisztességes versenyzésre szólította fel a csapatokat.
Az első versenyszám megoldandó feladata a terepasztalon elhelyezett színes konténerek megtalálása és adott pozícióba mozgatása, majd a kiindulási területre való visszahaladása volt. A verseny kilenc órakor kezdődött a robotok helyben építésével és programozásával. A bírók ellenőrizték, hogy a csapatok a versenyszabályba foglaltak alapján hozták-e a készleteket és kezdték-e el összeépíteni a robotokat. Ebben a versenyszámban csak LEGO készletekkel épített robotokkal lehetett indulni. A tavalyi évhez képest a feladat annyival egészült ki, hogy a konténert fel kellett emelni a robotnak, és úgy a kijelölt helyre, egy raklapra kellett elhelyezni.
Az idei évben új versenyszámként hirdettük meg a 3D terepasztal versenyszámot. A terepasztalon fizikai akadályokat legyőzve kellett eljutni a célpontba. Itt maximum 10 mm magasságú terepakadályok és billenő útszakasz nehezítette a robot mozgását. A terepasztal versenyszám lebonyolítása a robotépítéssel és a programozással az ebédszünetig tartott, majd az ebédszünet után következett a labirintus versenyszám. Ebben a versenyben LEGO és NONLEGO robotokkal is lehetett indulni. Mivel voltak olyan csapatok, melyek a terepasztal számban is indultak, szükséges volt egy előkészületi idő biztosítása is, hogy átalakítsák a robot modelleket.
A labirintus asztal kialakítását a versenyzők már a versenynap kezdetén megismerhették, viszont a kiindulási és az érkezési pontot csak a futamok előtt ismerhették meg a versenyzők, amikor már a robotok karanténban voltak. A futamok között a tuningolás után az indulás és érkezés pozícióját a bírók változtatták. A három futam között 20 perces tuningolási időt kaptak a csapatok. A labirintus versenyszám után következett a labirintus mentőexpedíció, mely a labirintusban eltévedt „felfedezőt” kellett kimenteni. A felfedezőt meg kellett találni a labirintusban, meg kellett „fogni” és elejtés nélkül a kiindulási pontra kellett vinni. Ebben a versenyszámban végül három csapat állt rajthoz, a második helyen holtverseny alakult ki. A versenyszámok után fél négykor következett az eredményhirdetés.
A helyezések a következőképpen alakultak:
Csapatnév |
Képviselt intézmény |
Versenyszám |
Helyezés |
Köbgyökerek |
Szombathelyi RoboKlub |
LEGO terepasztal |
I. hely |
BrainBrakers |
Győrvári Béri Balogh Ádám Általános Iskola |
LEGO terepasztal |
II. hely |
ROBOCSAPAT |
Logiscool Szombathely |
LEGO terepasztal |
III. hely |
Három okos |
Szombathelyi RoboKlub |
LEGO terepasztal |
IV. hely |
LEGO KOCKÁK |
Logiscool Szombathely |
LEGO terepasztal |
V. hely |
Kábel |
VVSzC Barabás György Műszaki Szakképző Iskola |
LEGO terepasztal |
VI. hely |
Csapatnév |
Képviselt intézmény |
Versenyszám |
Helyezés |
Legoisták |
Szombathelyi RoboKlub |
3D Terepasztal |
I. hely |
Red Army |
Szombathelyi RoboKlub |
3D Terepasztal |
II. hely |
Kábel |
VVSzC Barabás György Műzsaki Szakképző Iskola |
3D Terepasztal |
III. hely |
Köbgyökerek |
Szombathelyi RoboKlub |
3D Terepasztal |
IV. hely |
Cseles és Colos |
Budapesti Műszaki SZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Technikum |
3D Terepasztal |
V. hely |
BrainBrakers |
Győrvári Béri Balogh Ádám Általános Iskola |
3D Terepasztal |
VI. hely |
Csapatnév |
Képviselt intézmény |
Versenyszám |
Helyezés |
Red Army |
Szombathelyi RoboKlub |
Labirintus |
I. hely |
Legoisták |
Szombathelyi RoboKlub |
Labirintus |
II. hely |
Kód20árok |
VVSZC Nádasdy Tamás Technikum és Kollégium |
Labirintus |
III. hely |
Köbgyökerek |
Szombathelyi RoboKlub |
Labirintus |
IV. hely |
BrainBrakers |
Győrvári Béri Balogh Ádám Általános Iskola |
Labirintus |
V. hely |
Három okos |
Szombathelyi RoboKlub |
Labirintus |
VI. hely |
DIY Mágusok |
Nestlé Hungária Kft |
Labirintus |
VI. hely |
Koffein Patkányok |
Budapesti Műszaki SZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Technikum |
Labirintus |
VI. hely |
Pocoklak Pöckölők |
Budapesti Műszaki SZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Technikum |
Labirintus |
VI. hely |
Csabi |
Budapesti Műszaki SZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Technikum |
Labirintus |
VI. hely |
RoboNinják |
Szombathelyi RoboKlub |
Labirintus |
VI. hely |
Csapatnév |
Képviselt intézmény |
Versenyszám |
Helyezés |
Kód20árok |
VVSZC Nádasdy Tamás Technikum és Kollégium |
Labirintus mentőexpedíció |
I.hely |
DIY Mágusok |
Nestlé Hungária Kft |
Labirintus mentőexpedíció |
II. hely |
Legoisták |
Szombathelyi RoboKlub |
Labirintus mentőexpedíció |
II. hely |
Az elmúlt évek szokásainak megfelelően a Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület – mint szervező és rendező – biztosította a verseny lebonyolításának döntő költségeit. Minden résztvevő kapott oklevelet, a helyezettek érmeket és tárgyjutalmakat is kaptak. Az AGORA Savaria Kulturális és Médiaközpont Nonprofit Kft. – ahogy eddig is – a versenyhelyszínt térítésmentesen biztosította. A verseny lebonyolítását anyagilag támogatta Szombathely MJV Önkormányzata és az NKA Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiuma.
A tudósításból ne maradjanak ki a szervezők és közreműködők sem. A verseny főbírója Schubert József, versenybírói feladatokat látott el: Simon Zoltán, Horváth Máté, Dr. Gál László és Dr. Nemes József. A versenyt online is közvetítettük, Kártyás László végezte a technikai előkészületeket, illetve a közvetítést. A verseny részletei megtekinthetők a YouTube-on. A versenyen készült képek a Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület Facebook oldalán tekinthetők meg.
A versenynap zárásakor tájékoztattuk a jelenlévőket, hogy az őszi RobOlimpia versenyt, Szombathelyen 2025. november 27-én rendezzük a szokásos helyszínen. |
A versenyzők nevében is minden támogatónak köszönjük a felajánlásokat.
Szombathely, 2025. június 6.
Dr. Nemes József Miklós
főszervező
Fotók forrása: Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület