Hetedik alkalommal rendeztük meg a Szombathelyi Robotépítő és Programozó Versenyt

2025. május 29-én Szombathelyen, az AGORA Savaria Művelődési és Sportház nagytermében zajlottak a versenyek.

Április 22-ig 17 csapat adta be jelentkezését 42 csapattaggal. A verseny napján végül 15 csapat jelent meg, két csapat előzetesen jelezte, hogy egyéb akadályok miatt nem tudtak a versenyen megjelenni.

Szombathely

Az idei évben a terepasztal versenyszámot egy közös kategóriában hirdettük meg, az előző években alkalmazott junior és senior bontás helyett. Ide 7 csapat jelentkezett 19 fővel. A labirintus versenyszámba 13 csapat, míg a labirintus mentőakcióban 4 csapat indult. Egy új versenyszámot is hirdettünk: a 3D terepasztalt, ahol különböző fizikai akadályokat is le kellett küzdeniük a robotmodelleknek. Ide hat csapat nevezett 18 versenyzővel.

Az idei versenyre a következő intézményekből érkeztek nevezések:

  • Budapesti Műszaki SZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Technikum, 4 csapat
  • Győrvári Béri Balogh Ádám Általános Iskola, 1 csapat
  • Sopron Családi csapat, 1 csapat
  • Szombathely Logiscool, 2 csapat
  • Szombathely RoboKlub, 5 csapat
  • Vas Vármegyei SZC Barabás György Műszaki Szakképző Iskola, Sárvár, 1 csapat
  • Vas Vármegyei SZC Nádasdy Tamás Technikum és Kollégium, Csepreg, 1 csapat
  • Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, 1 csapat
  • Nestlé Hungária Kft, 1 csapat.

robotok

A versenyzőket köszöntötte Bokányi Adrienn SZMJV tanácsnok, és egyben megnyitotta a versenyt. Horváth Zoltán, a Savaria Kulturális és Médiaközpont Nonprofit Kft. ügyvezetője házigazdaként, míg Dr. Nemes József Miklós a rendező Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület elnökeként köszöntötte és üdvözölte a részvevőket. A megnyitót SZMJV Önkormányzatának Kulturális, Oktatási és Civil Bizottságának elnöke, Putz Attila, valamint a VMKIK elnöke, Cseri József is megtisztelte jelenlétével. A köszöntők után Schubert József főbíró tájékoztatta a versenyzőket és a csapatvezetőket a versenyszámok alatt betartandó szabályokról és tisztességes versenyzésre szólította fel a csapatokat.

bírók

Az első versenyszám megoldandó feladata a terepasztalon elhelyezett színes konténerek megtalálása és adott pozícióba mozgatása, majd a kiindulási területre való visszahaladása volt. A verseny kilenc órakor kezdődött a robotok helyben építésével és programozásával. A bírók ellenőrizték, hogy a csapatok a versenyszabályba foglaltak alapján hozták-e a készleteket és kezdték-e el összeépíteni a robotokat. Ebben a versenyszámban csak LEGO készletekkel épített robotokkal lehetett indulni. A tavalyi évhez képest a feladat annyival egészült ki, hogy a konténert fel kellett emelni a robotnak, és úgy a kijelölt helyre, egy raklapra kellett elhelyezni.

Az idei évben új versenyszámként hirdettük meg a 3D terepasztal versenyszámot. A terepasztalon fizikai akadályokat legyőzve kellett eljutni a célpontba. Itt maximum 10 mm magasságú terepakadályok és billenő útszakasz nehezítette a robot mozgását. A terepasztal versenyszám lebonyolítása a robotépítéssel és a programozással az ebédszünetig tartott, majd az ebédszünet után következett a labirintus versenyszám. Ebben a versenyben LEGO és NONLEGO robotokkal is lehetett indulni. Mivel voltak olyan csapatok, melyek a terepasztal számban is indultak, szükséges volt egy előkészületi idő biztosítása is, hogy átalakítsák a robot modelleket.

versenyzők

A labirintus asztal kialakítását a versenyzők már a versenynap kezdetén megismerhették, viszont a kiindulási és az érkezési pontot csak a futamok előtt ismerhették meg a versenyzők, amikor már a robotok karanténban voltak. A futamok között a tuningolás után az indulás és érkezés pozícióját a bírók változtatták. A három futam között 20 perces tuningolási időt kaptak a csapatok. A labirintus versenyszám után következett a labirintus mentőexpedíció, mely a labirintusban eltévedt „felfedezőt” kellett kimenteni. A felfedezőt meg kellett találni a labirintusban, meg kellett „fogni” és elejtés nélkül a kiindulási pontra kellett vinni. Ebben a versenyszámban végül három csapat állt rajthoz, a második helyen holtverseny alakult ki. A versenyszámok után fél négykor következett az eredményhirdetés.

 

A helyezések a következőképpen alakultak:

Csapatnév

Képviselt intézmény

Versenyszám

Helyezés

Köbgyökerek

Szombathelyi RoboKlub

LEGO terepasztal

I. hely

BrainBrakers

Győrvári Béri Balogh Ádám Általános Iskola

LEGO terepasztal

II. hely

ROBOCSAPAT

Logiscool Szombathely

LEGO terepasztal

III. hely

Három okos

Szombathelyi RoboKlub

LEGO terepasztal

IV. hely

LEGO KOCKÁK

Logiscool Szombathely

LEGO terepasztal

V. hely

Kábel

VVSzC Barabás György Műszaki Szakképző Iskola

LEGO terepasztal

VI. hely

Csapatnév

Képviselt intézmény

Versenyszám

Helyezés

Legoisták

Szombathelyi RoboKlub

3D Terepasztal

I. hely

Red Army

Szombathelyi RoboKlub

3D Terepasztal

II. hely

Kábel

VVSzC Barabás György Műzsaki Szakképző Iskola

3D Terepasztal

III. hely

Köbgyökerek

Szombathelyi RoboKlub

3D Terepasztal

IV. hely

Cseles és Colos

Budapesti Műszaki SZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Technikum

3D Terepasztal

V. hely

BrainBrakers

Győrvári Béri Balogh Ádám Általános Iskola

3D Terepasztal

VI. hely

Csapatnév

Képviselt intézmény

Versenyszám

Helyezés

Red Army

Szombathelyi RoboKlub

Labirintus

I. hely

Legoisták

Szombathelyi RoboKlub

Labirintus

II. hely

Kód20árok

VVSZC Nádasdy Tamás Technikum és Kollégium

Labirintus

III. hely

Köbgyökerek

Szombathelyi RoboKlub

Labirintus

IV. hely

BrainBrakers

Győrvári Béri Balogh Ádám Általános Iskola

Labirintus

V. hely

Három okos

Szombathelyi RoboKlub

Labirintus

VI. hely

DIY Mágusok

Nestlé Hungária Kft

Labirintus

VI. hely

Koffein Patkányok

Budapesti Műszaki SZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Technikum

Labirintus

VI. hely

Pocoklak Pöckölők

Budapesti Műszaki SZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Technikum

Labirintus

VI. hely

Csabi

Budapesti Műszaki SZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Technikum

Labirintus

VI. hely

RoboNinják

Szombathelyi RoboKlub

Labirintus

VI. hely

Csapatnév

Képviselt intézmény

Versenyszám

Helyezés

Kód20árok

VVSZC Nádasdy Tamás Technikum és Kollégium

Labirintus mentőexpedíció

I.hely

DIY Mágusok

Nestlé Hungária Kft

Labirintus mentőexpedíció

II. hely

Legoisták

Szombathelyi RoboKlub

Labirintus mentőexpedíció

II. hely

 

Az elmúlt évek szokásainak megfelelően a Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület – mint szervező és rendező – biztosította a verseny lebonyolításának döntő költségeit. Minden résztvevő kapott oklevelet, a helyezettek érmeket és tárgyjutalmakat is kaptak. Az AGORA Savaria Kulturális és Médiaközpont Nonprofit Kft. – ahogy eddig is – a versenyhelyszínt térítésmentesen biztosította. A verseny lebonyolítását anyagilag támogatta Szombathely MJV Önkormányzata és az NKA Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiuma.

 

oklevéllel

A tudósításból ne maradjanak ki a szervezők és közreműködők sem. A verseny főbírója Schubert József, versenybírói feladatokat látott el: Simon Zoltán, Horváth Máté, Dr. Gál László és Dr. Nemes József. A versenyt online is közvetítettük, Kártyás László végezte a technikai előkészületeket, illetve a közvetítést. A verseny részletei megtekinthetők a YouTube-on. A versenyen készült képek a Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület Facebook oldalán tekinthetők meg.

 

A versenynap zárásakor tájékoztattuk a jelenlévőket, hogy az őszi RobOlimpia versenyt, Szombathelyen 2025. november 27-én rendezzük a szokásos helyszínen.

 

A versenyzők nevében is minden támogatónak köszönjük a felajánlásokat.

 

Szombathely, 2025. június 6.

 

Dr. Nemes József Miklós
főszervező

 

Fotók forrása: Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület

Csatolmány Size
A beszámoló PDF-ben 190.84 KB