A mesterséges intelligencia oktatási, képzési rendszerre gyakorolt kihívásai
Az AICA (Associazione Italiana per l’Informatica e il Calcolo Automatico), vagyis az ICDL olasz nemzeti szervezete is kiemelt témaként foglalkozik a mesterséges intelligencia kérdésével.
Antonio Piva, az AICA elnöke nemrégiben arról számolt be szervezetük legutóbbi hírlevelében, hogy az AICA-t meghívták Rómába, ahol a „Mesterséges intelligencia és a munka világa” témájáról készült vizsgálat záródokumentumát mutatták be az ipar, a felsőoktatás, a közintézmények megjelent résztvevőinek. Az olasz Képviselőházban szervezett eseményen a mesterséges intelligenciának az iskolai és szakmai képzés területén jelentkező kihívásaival is foglalkoztak.
Az elnök az esemény kapcsán néhány gondolatot vetett fel: „Nyilvánvaló, hogy a mesterséges intelligencia munkaerőpiacra gyakorolt hatása megköveteli a képzések struktúrájának alapos átgondolását annak érdekében, hogy szakképzett munkaerőt tudjunk biztosítani a piac számára.” Az AICA egyébiránt két másik szervezettel együtt maga is végzett kutatásokat, amelyek azt támasztják alá, hogy jelentősek az elmaradások a digitális kompetenciák terén: a csaknem 15 000 megkérdezettből 79 százalék az irodai programcsomagok tekintetében, 82 százalék a kiberbiztonság terén és szintén 79 százalék az alapvető mesterséges intelligencia témájában bizonyult alulképzettnek.
Antonio Piva úgy véli, hogy a jövőben a tevékenységüket három fő irányra kell összpontosítani:
- Különböző mérésekkel, tesztekkel, széles körben alkalmazott eszközökkel szükséges tudatosítani az egyének számára, hogy melyek a már meglévő, illetve a hiányzó digitális kompetenciáik;
- Szükséges lenne a standardnak tekintett digitális tanúsítványok (bizonyítványok) nemzetközi szintű elismerése (valorizációja);
- Bővíteni kell a minőségi és speciális képzések kínálatát az ICDL központok országos hálózatában.
Az olasz nemzeti ICDL szervezet egy nemrégiben megszervezett konferenciáján is a mesterséges intelligencia kapott központi szerepet. Az AICA és az olasz oktatási minisztérium „A mesterséges intelligencia a tanítás támogatásában” elnevezésű közös rendezvényének az volt a célja, hogy bemutassák, hogyan hat az MI – különösen a generatív MI – a tanítási és tanulási folyamatokra, elősegítsék a tudatos és felelős MI-használatot az oktatásban, valamint biztosítani, hogy a résztvevő tanárok teret kaphassanak tapasztalataik, kísérleteik, gondolataik megosztására.
Rákosi Szilvia