A mi jó példánk

ECDL-lel a fogyatékossággal élőkért, ECDL-lel a fogyatékossággal élőkkel

Immár 18 éve pörög az érzékszervi fogyatékossággal élők informatikai oktatása, hogy a ma már mindenki számára nélkülözhetetlen tudás és a kapcsolatteremtésnek ez a módja ne legyen elzárva embertársaink egy csoportja elől sem. Az informatikai jártasság nemcsak kenyeret adhat az ismereteket elsajátítók kezébe, de tartást – és az életminőségüket javító módszereket is.

A Fogyatékossággal Élőket Támogató Szakmai Közösségünk (FÉTSZK) 2001. április 10-én jött létre Tóth Egon iskolaigazgató kezdeményezésére, a testi, érzékszervi és/vagy értelmi sérült fiatalokat nevelő-oktató iskolák pedagógusainak részvételével.

A közvetlen előzmények a 90-es évek végére nyúlnak vissza, amikor a budapesti Siketek Általános Iskolája és a New York állambeli Rochester-i Műszaki Egyetem egyik kara, a Siketek Nemzeti Technikai Intézete együttműködni kezdett. Az amerikai intézmény a kelet-európai régióban először hazánkban kívánta meghonosítani számítástechnikai oktatási modelljét.

A gondolat amilyen egyszerű, olyan fontos: ha a siket gyermek a korai életszakaszában hozzáférhet a számítógép adta lehetőségekhez, akkor számos szakmához, felsőoktatási lehetőséghez és az anyagi biztonsághoz is könnyebben hozzájuthat.

Ebből nőtt ki 20 évvel ezelőtt a siket tanulók általános iskolai számítástechnika oktatása, 2001-ben pedig megkezdődött a számítógép-kezelői OKJ-s szakma oktatása is.

A szakosztály fórumot kíván teremteni a fogyatékossággal élők számára az ismeretek bővítésén túl speciális kiegészítő eszközök, szoftverek és szolgáltatások használatára is. Továbbá nemcsak a szakemberek tapasztalatcseréjét, továbbképzését támogatja, hanem a munkába álló fogyatékossággal élők tapasztalatainak összegyűjtését is, mely informatikai munkahely adatbázisban összegződik.

Az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Karának Kiberfizikai Rendszerek Intézete (ÓE NIK KRI) Dr. Kutor László címzetes egyetemi tanár vezetésével, 2001 őszétől, hazánkban elsőként, térítésmentes felkészítő tanfolyamokat szervez látás-, hallás- és mozgássérültek részére.

Labor
Fejlesztő Labor. (Képernyőkép esélyegyenlőségi videónkból.)

A látássérültek számára speciális beszélő programokkal és egyéb segédeszközökkel felszerelt laboratórium áll rendelkezésre. A felkészítő tanárok Cserfalvi Annamária (hallássérült ÓE NIK KRI tanszéki mérnök, középiskolai informatikai mérnöktanár) és Ecsedi Csaba (látássérült, programozó matematikus), akik a személyes érintettségüknél, tapasztalatuknál fogva is rendelkeznek az informatikai rendszerek használatával kapcsolatos tudással.

Cserfalvi Annamária tanít
Cserfalvi Annamária tanít. Képernyőkép esélyegyenlőségi videónkból.

A laboratórium az Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar és a Magyar Számítástechnika az Ifjúságért Alapítvány mellett a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) támogatásával és szakmai felügyeletével jöhetett létre.

Az NJSZT FÉTSZK szakosztálya a Vakok Speciális Szakiskolájában és a Hallássérültek Speciális Szakiskolájában is segítséget nyújtott az ECDL-vizsgaközpontok kialakításához: mindkét központban elindult 2005-ben a tanfolyami képzés és vizsgáztatás, először 16 sérült fiatal tett eredményes vizsgát.

Ezekben a laboratóriumokban tanulhatnak és vizsgát is tehetnek a fogyatékossággal élők, megszerezhetik a digitális tudás minősítését igazoló ECDL bizonyítványt, támogatjuk az új módszerek és tapasztalatok folyamatos beépítését ebbe a speciális oktatásba.

Kimondottan vakok számára készült ECDL-modulunk a képernyőolvasás és az optikai karakterfelismerés világában segít tájékozódni, a JAWS – OCR modulhoz először 2009-ben, majd 2016-ban készültek el a vizsgafeladatok, melyek megújítására most 2019 év végén került sor.

Az indulás óta 270 látássérült és 260 hallássérült rugaszkodott neki az ECDL bizonyítvány megszerzésének, túlnyomó részük sikerrel is vette az akadályt, s több mint fele a végzetteknek hét modulból tett vizsgát.

Egy közhasznú, nonprofit szervezet számára fontos feladat és önként vállalt kötelesség is a társadalmi felelősségvállalás, ezért hoztuk ezt a példát – így karácsony közeledtén -, hogy a digitális kompetencia, tudás megszerzését milyen sikerként vették nehezebb sorsú embertársaink.

 

Linkek

Az Óbudai Egyetem Kiberfizikai Rendszerek Intézet ECDL vizsgaközpont (72. számú) honlapja: http://nik.uni-obuda.hu/hu/tanfolyamok/ecdl-fogyatekkal-elok-szamara

Fogyatékossággal Élőket Támogató Szakmai Közösség: http://fetszk.njszt.hu/

Esélyegyenlőségi videó: https://www.youtube.com/watch?v=465j_GO3bNs&feature=youtu.be