Sikeresen lezajlott a Negyedik Szombathelyi Robotépítő és Programozó Verseny
2022. május 26-ra hirdette meg a Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület a Negyedik Szombathelyi Robotépítő és Programozó Versenyt, melyre összesen 27 csapat nevezett, és 26 csapat részt is vett. A versenyzőket, kísérőket és az érdeklődőket Bokányi Adrienn, Szombathely MJV tanácsnoka és Horváth Zoltán, az AGORA Szombathelyi Kulturális Központ ügyvezetője, valamint Dr. Nemes József , a szervező egyesület elnöke köszöntötte és nyitotta meg a versenyt. Majd Schubert József versenybíró ismertette a nap tervezett programját és a versenyszabályokat.
A meghirdetett versenyszámok a következők voltak:
Akadálypálya I. és II kategória, valamint labirintus. Az akadálypálya I. kategóriájában 13 csapat, míg a II. kategóriában 3 csapat mérte össze tudását. Ebben a versenyszámban a csapatoknak a helyszínen összeállított robotokkal és programokkal kellett a helyszínen megismert pályán a konténereket a kiindulási pontról a célpontokba szállítani.
Az első kategóriában kettő konténert, míg a második kategóriában három konténert kellett megtalálni és a célpontba, célpontokba juttatni továbbá a robotnak visszatérni a kiindulási területre. A szállítás nehézségét jelentette, hogy a konténerbe tárgyak is el voltak helyezve, és a tárgy kiesése a konténerből pontlevonással járt. A csapatok a megépített és programozott robotokkal való első futam után fejlesztési időt kaptak, javíthatták a konstrukciót és programot, de az ezután következő futam előtt a konténerek elhelyezései újból sorsolásra kerültek.
Tehát nem ismerhették a konténerek pozícióját.
Az első futamnál 5 perc, míg a második futamnál 3 perc állt rendelkezésre csapatonként a feladat végrehajtására.
A verseny két asztalon, párhuzamosan zajlott, a csapatoknak előírás volt a felszólítás után megadott időn belül elindítani a robotjukat, ez is feltétel volt a verseny eredményes teljesítéséhez. A robotok az összeállítás után és a verseny ideje alatt karanténba kerültek, csak a fejlesztési idő alatt módosíthattak a hardveren és a szoftveren.
Az ebédszünet után indult a labirintus versenye. A labirintus versenypálya alapja egy 2500x1250 mm-es rétegelt falemez, melyre 290 mm hosszúságú és 150 mm magasságú, szintén rétegelt lemez elemekből lett kialakítva a labirintus falazata, mely kialakítást – szintén - nem ismertek a versenyzők. Ebben a versenyszámban nem volt megszabva a hardver, tetszőleges alapelemekből engedélyezett volt a robot megépítse. A nyolc résztvevő csapatból hét így is LEGO elemekből készítette el a labirintuson átjutó robotját. A verseny lebonyolítása három futamból állt, a futamok között tuningolási lehetőséget kaptak a csapatok, de a verseny alatt az éppen nem futó robotok karanténban voltak. A start pozícióját és a cél helyzetét a bírók a verseny futamok közt változtathatták. A labirintuson való átjutást 3 percen belül kellett megtenni, de abban az esetben, ha nem ért célba a robot, a labirintus adott pontjain áthaladva pontszámot kapott a csapat.
A verseny 16:00 órakor az eredményhirdetéssel ért véget. Minden csapattag és csapatvezető emléklapot kapott, a versenyszámok első három helyezettje pedig érmet.
Az emléklapokat és az érmeket a Neumann János Számítógéptudományi Társaság ajánlotta fel. Szintén minden csapat kapott a TDK Hungary Components Kft-től ajándék csomagot. A három versenyszám dobogós helyezettjeinek a Horváth és Fia Árnyékolástechnika Kft. ajándékcsomagokat állított össze. A verseny helyszínét az AGORA Szombathelyi Kulturális Központ ingyenes biztosította. A versenyt anyagilag támogatta Szombathely MJV Önkormányzata, és az E.ON Hungary Kft.
A díjakon kívül a regisztrációnál minden versenyző és csapatvezető egy – előre megkért méret alapján – „IV. Szombathelyi Robotépítő és Programozó Verseny 2022” feliratozott pólót kapott.
Az eredményhirdetés után meghirdetésre került a Harmadik Szombathelyi Robolimpia verseny, mely Szombathelyen 2022. november 24-én kerül megrendezésre, a „klasszikus” szumo és új elemként a Drag Racing gyorsasági verseny számaiban. A versenyszabályok később kerülnek publikálásra.
A versenyre Vas megyén kívül még Fejér megyéből érkeztek csapatok, Dunaújváros és Velence településekről.
A versenyszámok első három helyezettjei a következők.
|
Terepasztal 1.kategória (junior) |
||
|
1. |
Dirty Blocks |
Future Generation Club, Szombathely |
|
2. |
Instand |
Győrvári Béri Balogh Ádám Általános Iskola |
|
3. |
Velence |
Zöldliget Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola és Gimnázium |
|
Terepasztal 2. kategória (senior) |
||
|
1. |
Scoregasm |
CROM, Robotikai Tehetséggondozó Klub, Szombathely |
|
2. |
Bánki elit |
Dunaújvárosi Egyetem Bánki Donát Technikum |
|
3. |
DTB Asszociáció |
Dunaújvárosi Egyetem Bánki Donát Technikum |
|
Labirintus |
||
|
1 |
MűszeRACE |
VMSZC Nádasdy Tamás Technikum és Kollégium Csepreg |
|
2 |
Velence |
Zöldliget Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola és Gimnázium |
|
3 |
Dirty Blocks |
Future Generation Club, Szombathely |
Összességében elmondható, hogy a verseny nagyon jó hangulatban zajlott, az egész napos verseny talán egy kicsit megterhelő volt, de a versenyzőkön ezt nem lehetett érezni, az egészséges versenylázban nem éreztek fáradságot a csapattagok.
Nagyon jellemző volt, hogy a csapatok milyen érdeklődve figyelték egymás robotjainak konstrukcióját, a technikai kivitelezéseket, értelemszerűen a programozási megoldások csapaton belül maradtak.
Szombathely, 2022. május 27.
Dr. Nemes József
elnök

