Sikeresen lezajlott a Negyedik Szombathelyi Robotépítő és Programozó Verseny

 

2022. május 26-ra hirdette meg a Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület a Negyedik Szombathelyi Robotépítő és Programozó Versenyt, melyre összesen 27 csapat nevezett, és 26 csapat részt is vett. A versenyzőket, kísérőket és az érdeklődőket Bokányi Adrienn, Szombathely MJV tanácsnoka és Horváth Zoltán, az AGORA Szombathelyi Kulturális Központ ügyvezetője, valamint Dr. Nemes József , a szervező egyesület elnöke köszöntötte és nyitotta meg a versenyt. Majd Schubert József versenybíró ismertette a nap tervezett programját és a versenyszabályokat.

Fotók: Nemes József, NJSZT

A meghirdetett versenyszámok a következők voltak: 

Akadálypálya I. és II kategória, valamint labirintus. Az akadálypálya I. kategóriájában 13 csapat, míg a II. kategóriában 3 csapat mérte össze tudását. Ebben a versenyszámban a csapatoknak a helyszínen összeállított robotokkal és programokkal kellett a helyszínen megismert pályán a konténereket a kiindulási pontról a célpontokba szállítani.

Az első kategóriában kettő konténert, míg a második kategóriában három konténert kellett megtalálni és a célpontba, célpontokba juttatni továbbá a robotnak visszatérni a kiindulási területre. A szállítás nehézségét jelentette, hogy a konténerbe tárgyak is el voltak helyezve, és a tárgy kiesése a konténerből pontlevonással járt. A csapatok a megépített és programozott robotokkal való első futam után fejlesztési időt kaptak, javíthatták a konstrukciót és programot, de az ezután következő futam előtt a konténerek elhelyezései újból sorsolásra kerültek.

Tehát nem ismerhették a konténerek pozícióját.

Az első futamnál 5 perc, míg a második futamnál 3 perc állt rendelkezésre csapatonként a feladat végrehajtására.

A verseny két asztalon, párhuzamosan zajlott, a csapatoknak előírás volt a felszólítás után megadott időn belül elindítani a robotjukat, ez is feltétel volt a verseny eredményes teljesítéséhez. A robotok az összeállítás után és a verseny ideje alatt karanténba kerültek, csak a fejlesztési idő alatt módosíthattak a hardveren és a szoftveren.

Az ebédszünet után indult a labirintus versenye. A labirintus versenypálya alapja egy 2500x1250 mm-es rétegelt falemez, melyre 290 mm hosszúságú és 150 mm magasságú, szintén rétegelt lemez elemekből lett kialakítva a labirintus falazata, mely kialakítást – szintén - nem ismertek a versenyzők. Ebben a versenyszámban nem volt megszabva a hardver, tetszőleges alapelemekből engedélyezett volt a robot megépítse. A nyolc résztvevő csapatból hét így is LEGO elemekből készítette el a labirintuson átjutó robotját. A verseny lebonyolítása három futamból állt, a futamok között tuningolási lehetőséget kaptak a csapatok, de a verseny alatt az éppen nem futó robotok karanténban voltak. A start pozícióját és a cél helyzetét a bírók a verseny futamok közt változtathatták. A labirintuson való átjutást 3 percen belül kellett megtenni, de abban az esetben, ha nem ért célba a robot, a labirintus adott pontjain áthaladva pontszámot kapott a csapat.

A verseny 16:00 órakor az eredményhirdetéssel ért véget. Minden csapattag és csapatvezető emléklapot kapott, a versenyszámok első három helyezettje pedig érmet.

Fotók: Nemes József, NJSZT

Az emléklapokat és az érmeket a Neumann János Számítógéptudományi Társaság ajánlotta fel. Szintén minden csapat kapott a TDK Hungary Components Kft-től ajándék csomagot. A három versenyszám dobogós helyezettjeinek a Horváth és Fia Árnyékolástechnika Kft. ajándékcsomagokat állított össze. A verseny helyszínét az AGORA Szombathelyi Kulturális Központ ingyenes biztosította. A versenyt anyagilag támogatta Szombathely MJV Önkormányzata, és az E.ON Hungary Kft.

Fotók: Nemes József, NJSZT

A díjakon kívül a regisztrációnál minden versenyző és csapatvezető egy – előre megkért méret alapján – „IV. Szombathelyi Robotépítő és Programozó Verseny 2022” feliratozott pólót kapott.

Az eredményhirdetés után meghirdetésre került a Harmadik Szombathelyi Robolimpia verseny, mely Szombathelyen 2022. november 24-én kerül megrendezésre, a „klasszikus” szumo és új elemként a Drag Racing gyorsasági verseny számaiban. A versenyszabályok később kerülnek publikálásra.

Fotók: Nemes József, NJSZT

A versenyre Vas megyén kívül még Fejér megyéből érkeztek csapatok, Dunaújváros és Velence településekről.

A versenyszámok első három helyezettjei a következők.

Terepasztal 1.kategória (junior)

1.

Dirty Blocks

Future Generation Club, Szombathely

2.

Instand

Győrvári Béri Balogh Ádám Általános Iskola

3.

Velence

Zöldliget Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola és Gimnázium

Terepasztal 2. kategória (senior)

1.

Scoregasm

CROM, Robotikai Tehetséggondozó Klub, Szombathely

2.

Bánki elit

Dunaújvárosi Egyetem Bánki Donát Technikum

3.

DTB Asszociáció

Dunaújvárosi Egyetem Bánki Donát Technikum

Labirintus

1

MűszeRACE

VMSZC Nádasdy Tamás Technikum és Kollégium Csepreg

2

Velence

Zöldliget Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola és Gimnázium

3

Dirty Blocks

Future Generation Club, Szombathely

Összességében elmondható, hogy a verseny nagyon jó hangulatban zajlott, az egész napos verseny talán egy kicsit megterhelő volt, de a versenyzőkön ezt nem lehetett érezni, az egészséges versenylázban nem éreztek fáradságot a csapattagok.

Örömteli versenyzők

Nagyon jellemző volt, hogy a csapatok milyen érdeklődve figyelték egymás robotjainak konstrukcióját, a technikai kivitelezéseket, értelemszerűen a programozási megoldások csapaton belül maradtak.

Szombathely, 2022. május 27.

                                                                                          Dr. Nemes József

                                                                                                    elnök