Kezd országos versennyé válni a Prograce
A napokban ért véget a PTE Műszaki és Informatikai Kar és a Neumann Társaság Baranya Megyei Szervezete által rendezett V. Prograce, 19 csapat mérte össze a programozói tudását a sikeres, különleges versenyen. Most megyei szervezetünk titkárával, Gyurák Gáborral beszélgettünk, aki azt mondja így közvetlenül a verseny után: a Prograce-t nem lehet kipihenni, hiszen az elmúlt két hónap erről a versenyről szólt. A lelkesedés pedig ki fog tartani a VI. Prograce-ig – és tovább…
A felvillanyozottságom nem kis részt a szervező csapatnak köszönhető – mondja Gyurák Gábor. – A szükségből kovácsoltunk előnyt. Mint mindenhol az országban, nálunk is vannak humánerőforrás problémák, kevés a hadra fogható IT-szakember, aki önkéntes munkákra tudja szánni az idejét. Olyan hallgatókat vontam be a munkára – három remek fiatalt –, akik azért jönnek, mert szeretnének egy fontos projektben részt venni – és nem a jobb jegy reményében.
Van egy tábla az irodámban, azt minden alkalommal teleírtuk a terveinkkel, hosszú-hosszú órákat töltve az előkészítéssel. Imádtam ezt az időszakot. Most picit gyászolunk is, hogy vége lett a versenynek, de reménykedünk a folytatásban.
Utazzunk vissza az időben. Hogyan kezdődött a Prograce?
2016-ban úgy éreztük, Pécsen picit kimaradunk az informatika fő vérkeringéséből. A hallgatókat, oktatókat érdeklő programokért tipikusan Budapestre kellett utazni. Akkor jött a gondolat, hogy csináljunk egy városhoz kötődő programozói versenyt. Éveken keresztül, minden évben sikerült megszervezni. Pont abban az évben alapítottuk újra az NJSZT Baranya Megyei Területi Szervezetet is. Előtte, 15 évvel ezelőtt benne voltam a megyei szervezetben, de engem is elszólítottak a feladatok, később kerültem vissza Pécsre, már oktatóként…
Milyen korosztályt érint a verseny, miben tér el a legtöbb hasonló megmérettetéstől?
Már önmagában érdekesség, hogy a Prograce a középiskolások és az egyetemisták közös versenye. Kiegyenlítjük a mezőnyt, nincs előny a nagyobb tapasztalattal rendelkezőknél, mert a belépő: a logikus, algoritmikus gondolkodás és a kreativitás. A feladatok játékosak, hogy jól érezzék magukat a versenyen a diákok. A versenybizottságunk már hónapokkal korábban ötletel: újszerű feladatokat keresünk, fontos, hogy a feladat ne legyen fent a neten. A diákversenyekre jellemző nehézség a rendezőelv. Éppen aktuális trendeket szívesen beívelünk, például a mesterséges intelligencia algoritmusait nem hagyhattuk ki. Idén más volt a Prograce, mert nem előre, inkább hátra tekintettünk, a retro játékok világába, a 80-as évekbe.
Ez mennyire volt otthonos és kedvelt?
A versenybizottság körében népszerű volt a gondolat, a diákok körében pedig, érthető okból, ismeretlen terület. Nagyon élvezték, hogy betekinthettek a 80-as évtizedbe.
Programozói szemmel mi a különleges benne?
Egy monokróm kijelzős kézikonzol emulálása volt a cél, annak korlátaival. Például az egyes objektumok nem fedhették át egymást, kezdetleges volt az irányítás, pixeles a grafika, a kort hűen tükrözőek voltak a beep-beep hanghatások. A nehézséget a kor eszközkészletéhez való hasonulás okozta. Scratchben kellett megírni, ez mindenkinek azonos nehézséget jelentett, mert nagyon korlátozott a fejlesztőkörnyezet. A játékokat illetően műfaji megkötés nem volt.
Hány diák, milyen pályaművekkel jelentkezett?
38 diák vett részt, tehát 19 csapat – és óriási volt a nyüzsgés a teli nagyelőadóban. Sok pályamű az ünnepekhez kapcsolódott, például a Télapóval kellett objektumokat, ajándékokat, virgácsokat összeszedni. Voltak lövöldözős játékok is, no meg a tipikus megoldás: a fentről leeső objektumok kezelése. Az extra mód számolt pontok, a különböző szintek, a score-ok rögzítése is jellegzetességek. A játékokat a prograce.hu oldalra feltöltjük, így bárki kipróbálhatja majd azokat.
A nyertes pályamű a nagykanizsai csapaté volt, a Batthyány Gimnáziumból. Ők, Erdősné dr. Németh Ágnes tehetséggondozó tevékenységének is köszönhetően, már több Prograce-en is arattak, kezdve 2016-tal…
Más versenyekkel építetek ki kapcsolatot?
A szekszárdi Neumann János Nemzetközi Tehetséggondozó Programtermék Versennyel mindenképp érdemes lenne. Az is a Neumann Társaság köréhez tartozik – és van a versenynek játékprogram kategóriája is. A diákok ott a marketinges vénájukat is kiaknázhatják.
Egészen biztos lehet kapcsolat, főleg most, hogy érezhetően országos hatókörre törekedtek.
Örömmel jelzem, hogy már most többen voltak megyén kívüli versenyzők, mint megyén belüliek. Mindenképp a folytatás a terv, nagyon szeretnénk országossá bővülni, országos hírt kapni – és hogy az egyetemen belül is jobban látszódjunk. De a versenyen túl, megyei szervezetként is vannak terveink, kiberbiztonsági kutatócsoport formálódik a Neumann Társaság megyei szakosztályán belül, már egy TDK első helyezettel büszkélkedhetünk is. Nem titkolom, egy tehetséggondozó műhelyt szeretnénk létrehozni.
Pontosan ez a Neumann Társaság értelme: hogy öntevékenységhez adjunk keretet és egy patinás brandet. Sok sikert a folytatáshoz!
KG