e-Hétköznapok – óvodások a képernyők előtt
Az e-Hétköznapok szakosztály Óvodások a képernyő előtt címmel tartottak február 27-én on-line workshop rendezvényt.

Az előadók: Dr. Bethlenfalvy Ádám: több mint két évtizede foglalkozik színházi neveléssel, drámapedagógiával, jelenleg a Károli Gáspár Református Egyetem oktatója.
Hartai László: mérnök, filmrendező és operatőr, 2017-től a digitális gyermekvédelemben szakértőként dolgozik és Nagy Ildikó Mária: a Zuglói Egyesített Óvoda Csicsergő Tagóvoda vezetője, az Oktatási Hivatal Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ, vezető szaktanácsadója
Az előadóktól megtudhattuk, hogy két ún. DIGIMINI kutatást végeztek óvodákban, az óvodapedagógusok és az óvodás gyerekek körében, 2020-21-ben, a mobileszközök, általános nevükön kütyük használatáról és annak vélhető hatásairól. A felmérések országos kiterjedésűek, de nem reprezentatívak, mert nem felelnek meg az ország településeloszlásnak. Mégis nagyon izgalmas: 5 óvoda 18 csoportjában 250 gyereket sikerült megszólítani e témában.

Néhány adat: a gyerekek – óvodások 87%-a használ mobileszközt és 40%-nak – azt mondják, ennek hitelessége nem ellenőrizhető –, van saját mobilja vagy tabletje. A gyerekek játszanak, videót néznek, esetleg zenét hallgatnak ezeken az eszközökön. A gyerekek válaszaiból úgy tűnik, tisztában vannak a veszélyekkel (függőség) és előnyökkel. Fontos a birtoklás és a játék feletti kontroll számukra (is).
A gyerekeket kérdezve, mikor szabad mobilozniuk – a mindig-től, az esőben; ha várakozunk a fogorvosnál; …… – válaszok alapján, a korlátozás vagy éppen korlátlan használat szokásrendjét találjuk a családoknál. A gyerekek javaslatai: funkciók szerint lehetne korlátozni őket, de fényképezni lehessen!
(A gyerekeket drámapedagógiai módszerekkel kérdezték, eljátszottak mesét, ahol a király kérdéseire adtak választ, pl. vegyen-e a fiának mobilt? vagy mikor engedje az alattvalók gyerekeinek a mobilozást.)
No és a gyerekeket egyértelműen bántja: a szülők sokat kütyüznek!!!
Ezzel párhuzamosan 198 óvodavezetőt és 301 óvodapedagógust kérdeztek meg országosan, kérdőíves felméréssel a témában. Ezek a gyerekek egészen mások... ez a rövid összegzése a kérdőívek feldolgozásának. Persze ez mindig így van...de most mitől mások??
Kevesebbet beszélnek... és a fotózás az igényük. Az van, amit látnak a képen, s nem az, amit mondanak. A gyerekek később is kezdenek el beszélni, kevesebb a közös játékigényük. Mesedeficitjük van! Türelmetlenebbek, lemaradt időben a tisztálkodás és öltözködés kultúrája. Mindenki magányos eszközhasználó!
Ez akkor is így van, ha az előírt napi két mesét megkapják az óvodában. De a szülő mellett az óvónő felelőssége, hogy milyen mintát mutat, napközben a gyerekek előtt mennyit telefonál, kütyüzik...
Jó lenne óvodás korban elkezdeni – ez a felmérés egyik megfogalmazott javaslata - a digitális eszközhasználatot. Mire használják ebben a korban, és hogyan a gyerekek? De nincs eszközellátottság ehhez az óvodákban, sőt általában a kötelező számítógépes adminisztrációt is saját eszközön végzik az óvodákban. Fel se merül, központi eszközellátás vagy képzés, pedagógus a digitális technika tudatos használatának óvodai megalapozásához.
A felmérés alapján az óvodapedagógusok között az idősebb korosztály és azt követően a fiatalok voltak a változás iránti legelfogadóbbak, a legelutasítóbbak a középgeneráció.
Megfogalmazódott, hogy csak a szülőkkel együttműködve lehet a gyerekek kütyühasználatát tudatos, értelmes foglalatossággá tenni. A kisgyerekeknek szükségük van több ingerre a való világból, mert jelenleg többségüknél a virtuális és a valós világ képe teljesen összekeveredik. Ehhez szükséges, hogy a szülő a saját maga és a gyerekek kütyühasználatát is tudja szabályozni.
Az Óvodai Nevelési Országos Alapprogram semmit se tartalmaz e probléma kezeléséről, de nincsen mintaóvoda hálózat sem.
Felnőhet egy generáció a kütyük bűvöletében, nehezebben tájékozódva a való világban, beszédproblémákkal és a közös gyerekprogramok, a mozgás és a mesék örömének és tapasztalatának hiányával.
Az előadások előtti beszélgetésben felmerült, hogy amíg gyülekezik a hallgatóság – 29-en voltunk – jó lenne beszélgetni, ismerkedni. Ezt az online tér nem biztosítja. De ha valahol személyesen találkoznánk, sokan nem érnének oda vidékről vagy a város távoli pontjáról. Nos, ilyen változó előnyökkel jár az életünk.
2022. március 1.
Talyigás Judit

