A Robotiáda versenyen voltunk
A robotika versenyek szervezési és lebonyolítási folyamatának tanulmányozási céljából utaztunk Brnoba, ahol 2013-tól rendezik meg a Robotiáda versenyt. A „Diákból tudóssá” projekt részeként a dél-morva régió műszaki oktatásának támogatásának céljából 20 robotikai klubot hoztak létre, amelyek számára a létrehozott verseny az egész éves munkálataik betetőzése volt. 2022-ig a Robotiádát a Dél-Morva Nemzetközi Mobilitási Központ szervezte, amely a Dél-Morva Régió közreműködésével cseh és külföldi diákok, hallgatók és tudósok támogatását tűzte ki célul a természettudomány és a technika területén. 2023-tól a verseny lebonyolítását a Brno-i Gyermek- és Ifjúsági Ház, a Helceletova vette át.
A szervezők elképzelése az, hogy a Robotiádát egy nagy brnoi robotikanapként valósítják meg, ahol általános, középiskolák és egyéb érdeklődési körök, műszaki középiskolák, egyetemek és cégek robotkörei mutatkozzanak be. A bajnokságot fontos motiváló tényezőnek tartják a szakköri/iskolai munkához is.
A verseny első éve a Vaňkovka bevásárlóközpontban zajlott, amikor ezt a belvárosi teret teljesen megtöltötték egy interaktív robotkiállítással, melynek középpontjában a Robotiáda kapott helyet. Második éve kerül megrendezésre a Robotiáda a VIDA-ban, amely egy science centrum, de inkább egy tudományos játszóház Brnoban. A verseny hamar népszerűvé lett, és rövid fennállása alatt Csehország legnagyobb robotika versenyévé vált. A Robotiáda a kezdetek óta nemzetközi versennyé fejlődött, a hazai versenyzők mellett az idei évben szlovákiai, lengyel, görög, ukrán és magyar csapatok is neveztek és álltak rajthoz.
Idén - február 24-én -, 3+1 versenyszámban hirdettek versenyt: a gyorsasági vonalkövetős versenyszám, a mackómentő (labirintus) verseny, ugyanez a verseny távirányítású megoldással, a gyorsasági Drag Race verseny, és az úgynevezett freestyle verseny, mely egyéni konstrukciók kiállítását jelentette. A csapatok létszáma 1 és 4 fő között lehet, csak a maximális létszámot korlátozzák. Egy-egy versenyszámban mind Lego, mind NonLego verziók is előfordultak.
A csapatokat egy előre elrendezett helyszínen készülhettek fel, tetszőlegesen kiválasztva a területen az adott asztalokat, a robotok ellenőrzése után nem alkalmaztak karantént, egy csapat akár minden versenyszámban is indulhatott, de ez a nagyon kifeszített program miatt, azért nem igazából kivitelezhető. A mellékelt képeken is jól látható, hogy a verseny lebonyolításához, több tucat versenybírót, ellenőrt, sőt egészségügyi személyzetet is biztosítottak.
A vonalkövetős gyorsasági versenypálya előre ismert, ez a publikált szabályzatban meg is található. A versenyfelület mérete 2800 × 1400 mm, az oldalfal magassága 100 mm. A vonal fekete, szélessége kb. 19 mm.
A vonal nem metszi magát. A vonal minimális távolsága (tengelyirányban) a tábla szélétől minimum 150 mm, két vonal egymástól való minimális távolsága szintén 150 mm. A minimális vonal ív sugara 100 mm. Az időmérő „alagút” belső mérete 500 × 360 × 420 mm. A fotocellák az alagút mindkét végétől 30 mm-re vannak. Az alagút előtt és után van egy legalább 420 mm hosszú egyenes szakasz.

1. ábra Nyomkövetős pálya
A medvemenő verseny egy egyszerű labirintus, melyen sorsolással döntik el a menteni szükséges plüssmaci pozícióját. A robot méreteinek olyannak kell lenniük, hogy az 500 × 360 × 420 mm magasságú időmérő alagúton még a medvével együtt is át tudjon haladni. A medve 150-200 mm magas plüss, kellően kontrasztos a padlóhoz képest. A verseny előtt a robotnak egy műszaki ellenőrzésen kellett átesni. Az első futam előtt a robotnak be kell mutatnia az a képességét, hogy a pálya megrongálása nélkül képes áthaladni az időmérő kapun. A STOP gomb megléte az autonóm (nem távirányításos) kategóriában kötelező. Amennyiben a robotot a verseny alatt lecserélik, akkor az új robotnak ismét át kell mennie a műszaki vizsgán.
A futam indításakor a versenyző a bíró utasítására (autonóm robot esetén a start gomb megnyomásával) indította el a robotot. Az idő mérése az időmérő kapun való áthaladással kezdődik. A verseny akkor ér véget, amikor a robot a medvével visszatér a kiindulási pontra. Az időmérést az időmérő kapun való áthaladással állítja le. Ebben a versenyszámban – kezdők számára – hirdettek távirányítású futamot is, ahol egy távirányító eszköz segítségével tudták irányítani a saját építésű mentő robotot.

2. ábra Mackómentő versenyszám alaprajza
A harmadik versenyszám a Drag Racing, azaz gyorsulási verseny, ahol az ábrán látható pályát kellett a leggyorsabban, és az oldalfal érintése nélkül megtenni, 5 méteren belül lefékezni, és megállni. Ebben a versenyszámban lehetett indulni Lego és NonLego elemekből épített robotokkal is.

3. ábra Gyorsulási versenypálya
A vonalkövető versenyen 85 csapat vett részt, melyből 49 csapat ért el teljesített futamot. A „medvementő” versenyen 21 csapat vett részt, meglepő módon csak 5 csapat tudta teljesíteni a kiírt versenyt, azaz a területen elhelyezett plüssmackót megtalálni, megfogni és visszavinni a kiindulási pontra. A távirányításos „medvementő” versenyszámba 30 csapat nevezett és vett részt. A negyedik versenyszám a gyorsulási „Drag Racing” volt, ahol 60 csapat indult és 34 csapat teljesítette a versenyszabály alapján kiírt feltételt és sikeresen célba írt. A Drag Racing versenyben volt NonLego kategória is, ahol 7 csapat indult. A verseny ideje alatt tartották a Freestyle versenyszámot, ahol a csapatok szabad építési konstrukciókat mutathattak be, itt a versenybírók a konstrukciókat pontozták, így történt a helyezettek eldöntése. Itt nagyon kreatív, ötletes megoldásokkal találkozhattunk.
Magyarországot Szombathelyről érkezett csapatok képviselték, melyek a gyorsasági vonalkövetős, a medvementő és a gyorsulási versenyszámban indultak. A Future Generation Club Dirty Blocks (Vincze Bence - Horváth Mihály) és a CROM Club Pixel team (Ihász Zénó - Maczkó Márk), Smart Bro (Repcsényi Dóra - Repcsényi Zoltán) nevű csapatok egymástól függetlenül készültek a versenyre.
A Dirty Blocks (Vincze Bence - Horváth Mihály) csapat két kategóriában indult: A Line following/Gyorsasági vonalkövetés kategóriában 25,1 s alatt száguldott végig a szombathelyi robot a pályán. Ez az idő a versenyzőknek első helyezést hozott.
A Smart Bro (Repcsényi Dóra - Repcsényi Zoltán) csapat szintén a Line following/Gyorsasági vonalkövetés kategóriában indult és a 85 csapatból álló mezőny első felében végzett.
A Bear rescue/Mackómentés feladatot 26 másodperc alatt sikerült teljesíteni, így a csapat ebben a kategóriában a dobogó második fokára állhatott.
A Pixel Team (Ihász Zénó - Maczkó Márk) csapat a Drag Racing/Gyorsulási kategóriában negyedik helyezéssel zárta a versenyt az induló 60 csapat közül.
Összességében elmondható, hogy a versenyen való részvétel, mind a versenyző diákok, mind a szombathelyi robotverseny szervezőinek eredményes szakmai útnak nevezhető. Mint szervezők olyan tapasztalatokkal gazdagodtunk, melyeket adaptálva, igazítva a hazai/helyi rendezésű versenyek szabályaihoz, a rendezés kivitelezéséhez a későbbiekben hatékonyan tudjuk hasznosítani. A szakmai utat támogatta az ELTE IK Műszaki Intézete, valamint a Neumann János Számítógéptudományi Társaság.
Dr. Nemes József
NJSZT Vas Megyei Területi Szervezet
elnök

