​​​​​​​Kódkupa 2022-23 beszámoló

Nikházy László írása

A 2022-23-as tanévben másodszor rendeztük meg 7-12. osztályos diákoknak a Kódkupát, ami az IIOT (International Informatics Olympiad in Teams - Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpia) magyarországi válogatóversenye. A versenyben az algoritmikus gondolkodás mellett a kollaboráció is nagy szerepet kap, hiszen a programozási feladatokat 2-4 fős csapatokban, együttműködve kell megoldani. A három online forduló után a március 12-i döntőnek a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium adott otthont. A több, mint 70 induló csapat közül a selejtezőkön legjobbnak bizonyult 10 csapat vehetett részt a döntőn.

Kódkupa játék

A döntő különlegessége, hogy csapatonként csak két számítógép használható, ez tovább erősíti a csapaton belüli együttműködés és a versenystratégia fontosságát. 8 különböző nehézségű feladatot kellett a csapatoknak megoldaniuk, amelyeket az olasz és magyar tagokból álló tudományos bizottság állított össze, angol nyelven. Mivel az IIOT-n is angol lesz a feladatok szövege, ezért hazai döntőn sem kaptak magyar fordítást a versenyzők, de ez egyáltalán nem okozott gondot nekik, a verseny alatt egy kérdést sem tettek fel a feladatok értelmezésével kapcsolatban.

Kódkupa versenyző

A feladatok témája nagyon változatos volt. A feladatok meséiben előkerült Tom és Jerry, a Rizikó társasjáték, tűzoltás, a gyorshajtás elkerülése, varázspálcákkal rendezés, sőt rágcsálnivalók nem túl hangos elfogyasztása is. A megoldási módszerek között szerepeltek mohó algoritmusok, dinamikus programozás, mélységi gráfbejárás, rendezés, két mutató technika, geometriai és számelméleti algoritmusok is. Két feladatot minden csapat megoldott, és volt két feladat, amin szinte senki sem szerzett pontot - külön tiszteletet érdemel a budapesti fazekasos Csak a matek csapat, akiknek annyira megtetszett a legnehezebb, Tom és Jerryről szóló feladat, hogy szinte végig azzal foglalkoztak, és egyedül ők szereztek pontot rajta. A sorrend viszont a középső 4 feladaton múlt. 

Különös helyzetet teremtett, hogy az egyik feladat elméletben könnyű volt, de a helyes implementáció sok buktatót rejtett magában.

Kódkupa diákok

A feladatban egy nagyon nagy számból úgy kellett számjegyeket törölni, hogy hárommal osztható legyen az eredmény, és a lehető legnagyobb. A Veres Péter Gimnázium diákjaiból álló győztes P=NP csapatnak is csak a verseny vége előtt fél órával sikerült kijavítaniuk hibátlanra a kódukat, és rajtuk kívül csak a 4. helyezett debreceni Fazekas_igazi csapat oldotta még meg.

A 2. helyezett Should I put ketchup on rice? és 3. helyezett //Kell egy csapatnév KI NE TÖRÖLD!!!!! csapat között nagyon kiélezett volt a verseny, csak néhány pont döntött. Mindkét csapat 4 teljes feladatot oldott meg és két másikon szerzett részpontokat, viszont az előbbi csapat által megoldott részfeladatok több pontot értek.

Mindkét csapat a rendező iskola csapata, és így közöttük dőlt el, hogy a győztes csapat mellett ki utazhat még a nemzetközi döntőre, ami májusban lesz, Egyiptomban. A tavalyi második helyezett miskolci 42 csapat ezúttal az 5. helyen végzett.

A teljes eredménylista: https://kodkupa.hu/results.html 

Kódkupa díjátadó

Úgy látjuk, hogy a versenynek nagyon pozitív hatásai vannak, hiszen a csapatban programozás különleges élményt nyújt a résztvevőknek, miközben az iskolatársak motiválják egymást és sok esetben képzik is társaikat. Bízunk benne, hogy a jövőben ennél is több diákot tudunk bevonni a versenysorozatba.

Nikházy László,

szakmai koordinátor