Rövid tudósítás a Negyedik Szombathelyi RobOlimpia Versenyről

 

2023. november 30-ra hirdette meg a Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület a Negyedik Szombathelyi RobOlimpia Versenyt, melyre 20 csapat nevezett, és 19 vett részt. A versenyzőket, kísérőket és az érdeklődőket Bokányi Adrien, Szombathely MJV városi tanácsnoka, Horváth Zoltán, az AGORA Szombathelyi Kulturális Központ ügyvezetője, valamint Dr. Nemes József a szervező egyesület elnöke köszöntötte és nyitotta meg a versenyt. Majd Schubert József versenybíró ismertette a nap tervezett programját és a versenyszabályokat.

Robotverseny

A tavalyi versenyekhez hasonlóan az idei versenynap egyik szabálya az volt, hogy a robotok akkumulátorainak töltése vagy az elemek cseréje, csak meghatározott időpontokban voltak lehetségesek, ösztönözve a versenyzőket a műszaki megoldások energiahatékony felhasználására.

A meghirdetett versenyszámok a következők voltak:

Szumó verseny. A verseny előtt a robotok mérlegelésre kerültek. Tömegük nem lehetett 1000 gr-nál több, és 300 mm-es oldalhosszúságú kockánál nagyobbak. Egy-két esetben néhány alkatrészt le kellett szerelni a robotokról, mert túllépték a megengedett 1000 gr tömeget. A versenyre 12 csapat jelentkezett, 27 fővel. A csapatok két csoportra lettek osztva és körmérkőzések formájában alakultak ki a csoportok eredményei, majd a két csoport első három és a második hármasa szintén körmérkőzések alapján döntötték el a helyezéseket. Az első helyezett csapat kapta meg a 2021-ben meghirdetett vándorkupát.

Első helyezett lett, így a vándorkupát idén a „Pixel Team” csapat érdemelte ki, Szombathelyről. Második helyezést ért el „Mint a múltkor” nevezetű csapat szintén Szombathelyről, míg harmadik az „örök 4. hely” Sárvárról a VVSZC Barabás György Műszaki Szakképző Iskolából.

A szumó verseny után a következő versenyszámra való felkészülés kezdődött. Mivel egy-egy csapat több versenyszámra is jelentkezhetett, így a csapatok egy jelentős hányada a vonalkövetős gyorsasági versenyre építette át a szumó robotját. Minden csapat nem rendelkezett annyi hardver eszközzel, amely lehetővé tette volna a különböző versenyszámokra előre összeállított robotokat.

A vonalkövetős gyorsasági verseny, kategória és hardver megkülönböztetés nélkül került lebonyolításra. Döntően LEGO alkatelemekből épült csapatok neveztek, de volt „saját” gyártmányú robot is. A versenyszámra 11 csapat 17 versenyzővel nevezett. A verseny két futamból és a futamok közötti tuningolási lehetőséggel zajlott. A csapatok egyre jobb időeredményeket értek el, és egyre kisebb számban történt pályaelhagyás, mindez jelezve a csapatok jó konstrukciós és programozási képességüket. Első helyezést ért el a „Dirty Blocks” csapata Szombathelyről 12,115 másodperccel, második helyezést ért el a „KarbeszekRC” csapata Sárvárról, 16,565 másodperces idővel, míg a harmadik helyezést a „Velence” nevű csapat a Fejér vármegyei Velencéről szerezte meg.

A harmadik versenyszám a gyorsulási, Drag Racing verseny volt. Erre 14 csapat nevezett 33 versenyzővel. A verseny lényege, hogy 6 méter hosszú és 1 méter szélességű pályán kell a robotjárműnek haladni, és a célba érkezés után két méteren belül megállnia. Amennyiben a nyolc méteren belül a robot érinti az oldalfalat akkor az a futam érvénytelen, amennyiben a robot túl fut a nyolc méteres jelölésen, akkor pedig kettő másodperc kerül hozzáadásra a futamidőhöz. Ebben a versenyszámban kettő futamot hirdettünk, közben tuningolási lehetőségekkel. Az első három helyezett a következő időket érte el. Első helyezett a „Dirty Blocks” csapata Szombathelyről, 2,234 másodperccel. Második helyezett a „Velence” csapat Velencéről, 2,59 másodperccel. Harmadik helyezett a „Pixel team” csapat 2,76 másodperccel.

A negyedik versenyszámot újként hirdettük meg. Kötélhúzásban LEGO és NONLEGO eszközökkel is nevezhettek a csapatok, itt is 14 csapat jelentkezett. A tesztelések után a versenybírók úgy döntöttek, hogy az indulókat két csoportra osztják, LEGO alkatrészből épített robotokra és NONLEGO alkatrészekből épített modellekre. A csoportok körmérkőzéseket játszottak, itt számos olyan kérdés, problémafelvetés adódott, amelyre a bírók leállították a kötélhúzó verseny folytatását, így ebben a versenyszámban végeredményt nem hirdettek. Emléklapokat viszont igen.  Olyan „extrém” kérdések merültek fel, amelyekre a versenyszabályok megírásánál nem lehetett felkészülni, így szabályozni sem. A tapasztalatok összegzése után a jövő évben újból szeretnénk meghirdetni ezt a versenyszámot.

Mind a négy versenyszámban a nevezett csapatok robotjai a futamok után úgynevezett karanténba kerültek, ami azt jelenti, hogy a csapatok csak addig férnek hozzá a modelljeikhez, amíg a versenyszámot teljesítik. Így minden csapat – sorrendtől függetlenül – azonos időt tölthet a robotok javításával és fejlesztésével.

A verseny 16:30 órakor az eredményhirdetéssel ért véget. Minden csapattag oklevelet kapott, a versenyszámok első három helyezettjei pedig érmeket is. A verseny helyszínét az AGORA Savaria Kulturális és Médiaközpont Nonprofit Kft. ingyenes biztosította. A versenyt anyagilag támogatta Szombathely MJV Önkormányzata, a TESCO, az E.ON Hungaria, a Bethlen Gábor Alap, a NJSZT, valamint Horváth és Fia Kft.

A díjakon kívül a regisztrációnál minden versenyző egy – előre megkért méret alapján – „Negyedik Szombathelyi RobOlimpia Verseny 2023” feliratozott pólót kapott. A verseny ideje alatt a versenyzők ásványvizet és péksüteményeket kaptak a rendező szervezettől.

Ahogy az elmúlt versenyeken is, a mostani RobOlimpiára is a nevezés ingyenes volt, így tervezzük a jövőben is.

Az eredményhirdetés után meghirdetésre került a Hatodik Szombathelyi Robotépítő és Programozó Verseny, mely Szombathelyen 2024. május 30-án kerül megrendezésre, a „klasszikus” terepasztal, és a labirintus számaiban. A versenyszabályok később kerülnek publikálásra.

Az elmúlt évek alapján megfogalmazható, hogy a szumó versenyszámban már nagyon jó konstrukciókkal és programozásokkal találkozhattunk. Ez évről évre visszatérő versenyszám, látszik a tudatos fejlesztések eredményei.

A vonalkövetős versenyre viszonylag kevesen jelentkeztek, az idei volt a harmadik alkalom ebben a versenyszámban. Az első helyezett 12,115sec alatt teljesítette a pályát. Ez több mint 3 másodperccel jobb a tavalyi győztes idejénél, de a csapatok átlag ideje is csökkenő tendenciát mutat. Szintén érezhetően javultak a csapatok eredményei.

Másodszor hirdettük meg be a Drag Racing gyorsulási versenyt. Ennek ellenére magas volt a nevezett csapatok száma. Itt leginkább a „hardver” megépítése volt a hangsúlyosabb, de a szoftver támogatás is fontos volt, főleg a fékezési stratégia alkalmazásánál. Úgy kellett megoldani, hogy a fékezésnél is maradjon egyenesben a robot, ne csússzon a pálya falához. A modellek versenyideje a tavalyi eredményekkel vetekszik, habár tavaly a legjobb idő kevesebb volt az ideinél.

Szombathely, 2023. november 30.

                                                                                          Dr. Nemes József

                                                                                          

Slide show:

https://www.youtube.com/watch?v=NMXSs575CCk&t=2s&pp=ygUTbmVneWVkaWsgcm9ib2xpbXBpYQ%3D%3D