Az ECDL távoli vizsgáztatás előnyei és hátrányai

Gerő Judit (ECDL Minősítő Bizottság) szubjektív beszámolója a távoli vizsgázgatásról, a vizsgaközpont nézőpontjából

Számtalan esetben sokkal kényelmesebb az ECDL vizsgáztatás úgy, hogy fizikailag nem jelennek meg az oktatóközpontban a vizsgázók. Természetesen a vészhelyzet egyértelműen indokolja a távoli vizsgáztatást, de nem csak ez:

  • Vidéken vagy külföldön élő vizsgázóknak nagyon kényelmes.
  • Iskolás osztályok utaztatása mindig gondot okoz, nem csak a felkészítő tanárnak kell őket elkísérni, de egy plusz kisérőt is meg kell szervezni.

Iskolások esetén többféle megoldást alkalmazunk:

  • Az egyik lehetőség, ha járhatnak iskolába a gyerekek, akkor a vizsgát az iskolában tartjuk. A felügyeletbe a ZOOM mellett a tanár is bekapcsolódik.
  • Ha járhatnak iskolába, de a gépeken nincs kamera és mikrofon, akkor a felkészítés az iskolában zajlik, de otthonról vizsgáznak.
  • Arra is volt példa, hogy egyetlen kamera működött, és úgy lett beállítva, hogy az összes gyerek tökéletesen látható és hallható volt.

távoli vizsgaAz otthoni vizsgáknál szemből nézzük a vizsgázókat, és a vizsga alatt nem kapcsolhatják ki a mikrofont és a kamerát. A teljes vizsga rögzítésre kerül a ZOOM saját rendszerében.

Régebben, illetve azokból a modulokból, amelyekben nincs automata vizsga, a biztonságot úgy oldjuk meg, hogy VPN segítségével a vizsgázók bejelentkeznek az oktatóközpont vizsgagépére, és ott találják meg a feladatokat és a mintafájlokat is. Ezeken a gépeken a távoli Copy/Paste le van tiltva, hogy ne tudjanak egy előre kidolgozott kész megoldást bemásolni a gépre. Ezeknél a vizsgáknál a vizsgázók figyelése mellett a vizsgáztató véletlenszerűen a vizsgázók monitorjaiba is „betekint” a ZOOM képernyőmegosztási funkciójával.

Tapasztalataink szerint:

  • Egyszer sem fordult elő, hogy bármiféle csalásra utaló jelet érzékeltünk volna. (Abban a pillanatban, ha a vizsgázó levenné a tekintetét a monitorról, azt azonnal észlelnénk.)
  • Az automatikus vizsga egyszer sem fagyott le, a vizsga aktiválása után zökkenőmentes haladt a vizsga.
  • Betartva az előírt 6 fős korlátot, egy képernyőről áttekinthető a vizsgázók munkája, fegyelmezett hozzáállása.
  • Mivel minden vizsgázó más feladatsort old meg, nincs jelentősége a távolságtartásnak a vizsgázás során. (Ezúttal nem a vírus miatti távolságtartásra gondolok.)
  • Majdnem minden vizsgahelyszínen 1-2 nappal előbb próba-bejelentkezést szervezünk, hogy kipróbáljuk a technikát, nehogy a vizsgán derüljön ki, hogy ez vagy az nem működik.

Néhány észrevételünk:

  • Az új rendszerben nagyon hiányolják a résztvevők, hogy a vizsga végén nem kapnak egy listát arról, hogy mely feladatokat rontották el. Tehát nem csak a témakörre történő utalásra volna szükségük, hanem a konkrét hibalistára. Ez nagymértékben segítené az esetleges ismétlő vizsgára történő felkészülést. Tény, hogy így előbb-utóbb „kiszivárognak” a kérdések, de ez a próbavizsgán is megtörténik.
  • Minden vizsgázónak kellene egy próbavizsga lehetőséget biztosítani, hogy megismerkedjék a rendszer működésével.
  • Szerencsés lenne a vizsgáztató számára, ha a vizsga során látná, hogy mikor kezdte meg a vizsgázó a vizsgát, vagy hogy mennyi idő van még hátra, illetve esetleg az is, hogy hány feladatot oldott már meg a vizsgázó. Így időnként lehetőségünk lenne őket figyelmeztetnünk, hogy gyorsítsanak, hagyják ki azokat a feladatokat, melyek nem mennek. (A vizsgázók többsége gyerek, akinek nincs még ilyenfajta vizsgarutinja.)