Legjobb ICDL gyakorlatok a társországokból
Hosszú idő után személyesen is találkozhattak az ICDL európai országainak vezetői május végén Bécsben. Az ICDL éves igazgatói értekezletének legérdekesebb része volt az egyes országok beszámolói valamilyen sikeres kezdeményezésről, ami az ICDL terjesztésének, bővítésének új útjaira adott inspirációkat. Ezeket foglaljuk össze röviden, továbbgondolkodásra, s esetleges hazai adaptációra.
Egyik fontos üzenet: a bizonyítvány, „a minősítés mint szerviz” megközelítés. A közel-keleti, afrikai új régiókban ez látszik beválni. Erre az ajánlatra kiváló példa Írország, ahol a minősítés, a digitális jogosítvány megszerzésének teljes infrastruktúráját tartalmazó csomagokkal vannak jelen a piacon. Ez tartalmazza nemcsak a regisztrációt, hanem az online tananyagot, próbavizsgát, s a vizsgát is 4 modulra. Így lesz teljes a kiszolgálás a minősítés megszerzéséhez.
Ausztriában a kormányzat komoly elvárást támaszt az iskolák felé, az országra adaptált DigComp, digitális kompetencia teljesítésére. Jelenleg 800 iskola működik ICDL-vizsgaközpontként Ausztriában, ahol egységes csomagban 7 modult kell elvégezniük a bizonyítványért, ami egyben a tanulók digitális kompetenciájának igazolását is jelenti. Az utóbbi 2 évben 100 iskola csatlakozott a programhoz, a tanárokat webinárokon győzték meg, készítették fel az osztrák kollégák. S ők is fontosnak tartják – ahogy mi is tesszük – a legjobb vizsgaközpontok, iskolák, tanárok kiemelését, kitüntetését.
Franciaországban új modul kifejlesztésével igyekeztek megfelelni a digitális állampolgárság célkitűzésnek. A digitális világnak való megfelelésre itt egy 5 nap alatt elvégezhető tanfolyamot és ráépülő vizsgát dolgoztak ki, ami a különböző mindennapjainkban szembejövő digitális eszközök, alkalmazások alapjaival ismertet meg beleértve a digitális világban a munkahely keresés vagy a közszolgálatások használatának bemutatását is. Itt is egy csomagtermékről van szó, egységes tananyaggal, gyakorlatokkal, vizsgával, sőt a hozzátartozó megjelenéssel (logók, színek, szlogenek).
Olaszország az ICDL szempontból is egy külön világ. 2200 vizsgaközpontjával egy eléggé lefedett, érett piac. Ebben a környezetben találtak új célpontokat, célkitűzéseket az ICDL helyi központjának munkatársai. Egy magánegyetemmel való együttműködésben a jogi, közgazdasági, szociológiai végzettség mellé, kicsit az adott területre specializálva építették be a képzésbe a digitális ismereteket, hogy az egyetemről kikerülő nem informatikusok is kellő háttérrel tudjanak szakmájuk digitalizálódó világában sikeresek lenni.
Másik piacbővítő megállapodásukat a Google-lal kötötték, hogy a G-suites elemeivel oktatják az ICDL alapmodulokat, tehát a Google szövegszerkesztőjét és alkalmazásokat használva jutnak bizonyítványhoz. Szintén érdekes megállapodás egy nagy nemzetközi recruitment céggel, hogy a munkahelyről kikerülve a levezető és átvezető időszak alatt lehet napi jó elfoglaltság egy ICDL bizonyítvány megszerzése.
Olaszországban és másutt is felmerült, hogy bizonyos cégek, állami intézmények a dolgozóikat képzik ki, hogy a munkában az informatikai alapkészségek elvárhatóak legyenek.
Miközben a ICDL Foundation 2018-ban kialakított négy pilléren nyugvó stratégiája nem változott https://njszt.hu/hu/news/2021-05-03/az-ecdl-nemzetkozisege, az egyes országokban ennek a megvalósítása igazán érdekes tapasztalatokat és megbeszélendőket hozhat.
Szalay Imre