Interjú Nikházy Lászlóval, a Kódkupa verseny főszervezőjével

Március 10-én Kódkupa döntőt rendeztek a Neumann Társaság, az Algo Pro Club és a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium szervezésében.

A Neumann Társaság Tehetséggondozó szakosztályának 2023-ban Tarján-emlékéremmel kitüntetett tehetséggondozója a Kódkupa verseny szellemi atyja, meghonosítója, egyszersmind főszervezője. Vele beszélgettem a Kódkupa döntő másnapján.

Kérlek, foglald össze a beavatatlanoknak, mi az a Kódkupa és IIOT?

A versenynek nincs nagy múltja, harmadik éve vagyunk IIOT-tagország. Ez a Neumann Társaság által gondozott egyetlen csapatverseny algoritmikus programozásból, mely az International Informatics Olympiad in Teamsbe torkollik (IIOT, Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpia). Az IIOT-kezdeményezés Olaszországból indult. Az IIOT nemzeti fordulóit hívjuk Kódkupának.

A tanévben lefolytatott négy Kódkupa-forduló legjobb tíz csapata és a fiatalabb „utánpótlás” korosztálynak szervezett ProgramPohár-verseny legjobbika került a március 10-i Kódkupa döntőbe.

Miben tér el egy csapatverseny az egyénitől?

A verseny fő célja ugyanaz: az informatika iránti érdeklődésre motiválni a tizenéveseket. De ebben a hiánypótló versenyben úgy van erre lehetőség, ha képesek együttműködni, megvitatni a megoldások stratégiáját. Tehát a tudáson kívül más készségekre is jócskán szükség van, úgymint: megfelelő érvek, asszertív kommunikáció, fejlett retorikai készség. Egyszóval: a sikerhez együttműködésre van szükség. Amit most elsajátítanak, a későbbi karrierjük vállalati munkakultúrájában elengedhetetlen lesz – de minimum jól fog jönni.

A csapatban versenyzés arra készteti a diákokat, hogy egymást képezzék és ösztönözzék. Egy-egy programozásban jártas diák húzza a csapattársait magával. Ez a jelenség az elmúlt években már jól érzékelhető volt. A nemzetközi versenyre kijutás lehetősége hatalmas motivációs tényező a diákok számára.

Milyen speciális feltételrendszer vonatkozik még a Kódkupa versenyre?

A csapatok összeállítására vonatkozóan a szűk keresztmetszet, hogy minden csapattagnak ugyanabba az iskolába kell járnia (7-12. évf.). A versenykiírásból adódó további feltétel, hogy csapatonként legfeljebb egy versenyző lehet, aki az előző évi Informatika OKTV II. kategória első tíz helyezettje vagy az előző évi Nemes Tihamért Nemzetközi Programozási Verseny II. korcsoportjának első 5 helyezettje között van. Emiatt több, tavaly kialakult csapatot meg kellett bontani. Ennek során egyes csapatok idén gyengébb eredményt értek el, mint tavaly, ugyanakkor jó látni, hogy az erősebb versenyző hogyan húzza fel a kevésbé rutinos versenyzőtársait. Ha valakit ennél részletesebben érdekelnek a verseny feltételei, ide kattintva elolvashatja.

Hogy sikerült az idei Kódkupa döntő? Milyenek voltak a feladatok?

A szervezés kiválóan sikerült, ezúton is köszönöm mindenki segítségét, támogatását. Ha szabad magunkat dicsérni, úgy tűnik, az idei verseny feladatsorának nehézsége ideálisra sikerült.

Ez miből szűrhető le?

Az eredmények ponteloszlásán érhető tetten. A győztes csapat idén 697 pontot pontot szerzett a 800-ból, míg a tavalyi győztesnek csak 553 pontot sikerült, azaz tavaly nehezebb feladatsort adtunk. A korábbi évek feladatait a verseny archívumában lehet megtekinteni.

Minden ország IIOT kvalifikációs versenyén ugyanaz a feladatsor szerepel?

Nem feltétlenül, a feladatsort minden ország szuverén módon, a saját hatáskörében állítja össze és rendezi meg a nemzeti döntőjét, természetesen a csapatok összeállítására vonatkozó kötelmeket betartva. Azonban van lehetőség nemzetközi együttműködésre is, idén a döntős feladatsorunkat a tudományos bizottságunk az olaszok bizottságával közösen állította össze, és ezt a feladatsort használják Szíriában is. Mi nem egész egy hét különbséggel tartjuk a döntőinket, ezért sem fedtük fel korábban az eredményeket és a feladatokat, nehogy kiszivárogjanak az olasz és szír csapatoknak. (Olaszországban és Szíriában március 15-én van a döntő.) A többi ország más feladatokkal és más-más időben rendezi a döntőt.

1
A Kódkupa döntő résztvevői a Budapesti Fazekasban, fotó: Sohár Adrienn

Hogyan alakult az idei Kódkupa döntője?

A döntőt a miskolci Földes Ferenc Gimnázium „42” nevű csapata nyerte. A második helyezett a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium „Zöld, és ha fáról rád ugrik, meghalsz” csapata, a harmadik a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium „Fazekas Igazi 2.” csapata. A negyedik, egyszersmind az IIOT világversenyre kijutott második csapat a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium „Dzsanos Buliáj” nevű csapata.

2
A győztes csapat, balra: Nikházy László, hátul: Képes Gábor, fotó: Sohár Adrienn

A csapat résztvevőit és az elért pontszámokat is tartalmazó eredménylista ide kattintva érhető el.

Miért ők jutnak ki második csapatként az IIOT világversenyre?

A versenyszabályzat szerint a világversenyre az első helyezett és a döntő szervező iskolájának legjobb helyezést elért csapata jut ki.

És hogy végeztek a legjobb újoncok, a ProgramPohár döntőjének győztesei?

Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola „Zöld Befőttek” csapata a 11. helyen végzett, de ez érthető, hiszen sokkal fiatalabbak, kevesebb algoritmust, problémamegoldási módszert ismernek. De elindultak a rutinszerzés útján. Számukra megtiszteltetés volt, hogy a nagyokkal versenyezhettek, és biztos vagyok benne, találkozunk még velük.

Hol lesz az idei IIOT?

Szíriában. Tekintettel a rendező ország közbiztonsági és geopolitikai helyzetére, a magyar csapatok online fognak versenyezni, sajnos.

Milyen eredmények vannak a hátatok mögött?

Az elmúlt három évben a magyar csapatok összesen 5 bronzérmet szereztek az IIOT versenyen. Az IIOT-n először 2021-ben vett részt három magyar csapat, online. Két csapat, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium és a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium csapata bronzérmet érő helyen végzett, a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium csapata 12. helyezett lett. 2022-től Magyarország a verseny tagországa, így a versenyre utazhat az országot képviselő csapat mellett a hazai szervező iskolát, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnáziumot képviselő csapat is. 2022-ben Olaszországban mindkét magyar csapat, a Budapesti Fazekas (csapatnév: Tu vuo' fa' l'americano) és a miskolci Földes Ferenc Gimnázium csapata (csapatnév: 42) is bronzérmet szerzett. 2023-ban Egyiptomban a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium csapata (P=NP) bronzérmet szerzett, míg a Budapesti Fazekas csapata (Should I put ketchup on rice?) a 11. helyen végzett.

Csapatvezetőként vagy helyettesként több alkalommal kísérted a magyar versenyzőket a Romanian Master of Informatics versenyre és különböző diákolimpiákra. A világversenyeken a román versenyzők eredményei mindig kicsit előttünk járnak. Véleményed szerint mi lehet ennek az oka?

Romániában a 9. osztálytól a középiskola szakosított, vagy humán- vagy reáltantervű. A reáltantervű középiskolákban heti 5 órában tanítanak informatikát, és a miénktől eltérő megközelítéssel. Talán kevesebb felhasználói ismeretet, de sokkal több IT-tudományt, algoritmust és programozást. Az IT-versenyeken induló versenyzők tehát szélesebb körből verbuválódnak, de ahhoz, hogy a programozói versenyen jó eredményeket érjenek el, ott is szükség van az iskolán kívüli (szakköri) tanulásra.

Köszönöm az interjút és sok sikert az IIOT-felkészüléshez!

Dandoy Gabriella

Köszönjük, Nemzeti Tehetség Program – 1823!

NTPKIM