A hosszútávú működés záloga, hogy csapatban dolgozzunk

​​​​​​​Alelnökünk a Nemzetközi Informatikai Diákolimpia elnökségében

Sikeres diákolimpiai szezonon vagyunk túl, melyet a Nemzetközi Informatikai Diákolimpia (IOI) koronázott meg. Tehetséggondozásért felelős alelnökünkkel, az ELTE IK adjunktusával, Erdősné dr. Németh Ágnessel beszélgettünk, akit beválasztottak a világverseny Nemzetközi Bizottságába. Mesélt a diákolimpiák kihívásairól, a magyar úttörők, Dr. Hanák Péter, Dr. Horváth Gyula és az idén elhunyt Dr. Zsakó László elismeréséről – és a tehetséggondozás megújulásáról is. Határon innen és határon túl nyitott a lehetőség a magyar diákoknak a diákolimpiákon való részvételre – a Neumann Társaságnak, az ELTE Informatikai Karának és Tehetséggondozási Szakosztályunknak köszönhetően.

Az IOI elnökségében

Ági, az NJSZT felületein végig tudósítottunk az informatikai diákolimpiákról, melyek koronája az IOI, a Nemzetközi Informatikai Diákolimpia volt. A diákok kiváló eredményeiről már beszámoltunk, de azt még nem írtuk le, hogy a Te diákolimpiákon való szakértő részvételed is elismerést nyert az IOI-n. Kérlek számolj be erről!

A csapatvezetők tanácsa, azaz a GA (General Assembly) 96 ország csapatvezetőiből áll. Idén több ország különböző okok miatt IOI-zászlók alatt vett részt, nem a saját országa képviseletében. Így végül 85 ország szavazott – és ők az International Committee-be, azaz az IOI Nemzetközi Bizottságába választottak be. Mégpedig saját jogon az egyéni munkám alapján.

Erdősné dr. Németh Ágnes az IOI-n.
Erdősné dr. Németh Ágnes az IOI-n. Fotó: Vincze Dorottya

Gratulálunk! Mi az elnökség összetétele?

Az élén egy elnök van, idéntől Sun Teck Tan szingapúri professzor látja el ezt a feladatot, Benjamin Burton ausztrál professzor urat váltva. Az új elnökhöz számos remek kezdeményezés kötődött már a múltban is, szingapúri versenyszervezések, szponzorkeresés és az IOI Study Camp ötlete és első megvalósítása kapcsán. Az elnökség áll két nem szavazó tagból (titkár és pénztárnok) és áll a leendő három, a jelenlegi- és az előző fogadó ország képviselőjéből. És áll öt választott tagból, akiket három évre, a közösség választ meg – azt a megtiszteltetést kaptam, hogy közéjük tartozhatok.

Milyen feladatokkal és jogkörökkel jár ez a választott tisztség?

Sok-sok munkával: a következő vendéglátók segítésével, egyes kérdésekben képviselni a GA véleményét, részt venni a következő 6-7 év vendéglátóinak kiválasztásában, IOI-projektek megvalósításában. Múltbeli példákat villantanék fel: videósorozatok feladatmegoldásokról, különböző országok felkészüléseinek összehasonlítása, IOI Journal nemzetközi folyóirat és a nemzetközi konferencia megszervezése… Nagy feladat a különböző szabályzatok megalkotása is, amely azért is nagy felelősség, mert a különböző „kisolimpiák” is átveszik ezeket. Nekem személyes elkötelezettségem az is, hogy ne csak az IOI-k, de a következő lányolimpiák (EGOI) is megfelelő helyszínen kerüljenek megrendezésre. És még van egy nehéz feladat: a megfelelő szponzorok felkutatása és az olyan kezdeményezések, mint az aranyérmes versenyzőket vendégül látó IOI Study Camp megszervezése. Ebben is van tapasztalatom, hiszen 2023-ban, a Neumann120 évben az NJSZT és az ELTE IK vendégei voltak az IOI  legjobb eredményt elért versenyzői.

A következő 3 évre már tudjuk, kik lesznek a vendéglátó országok?

A jövő évben Bolívia rendezi a versenyt, egy professzor emlékére, de egy újonnan összeállt csapattal, nekik sok segítségre lesz szükségük. Utána Üzbegisztán, majd újra európai ország: Németország fogadja a világ  középiskolás versenyprogramozóit. És már keressük a következő rendezőket is.

Visszatekintés a diákolimpiákra

Hogyan értékeled Magyarország idei diákolimpiai szereplését?

Azt gondolom, hogy az a munka, amit belefektettünk az elmúlt, hosszú évek során, az folyamatosan hozza azokat a sikereket, pozitív megerősítéseket, amelyek továbbviszik a saját rendszerünket, tehetséggondozásunkat, az egész szakosztály életét.

Magyar IOI delegáció 2024-ben.
A magyar IOI-delegáció 2024-ben. Fotó: Vincze Dorottya.

Neked mi volt a legnagyobb élményed ebben a szezonban?

Az idei évben, januártól Zsakó tanár úrtól azt a feladatot kaptam, hogy mind a négy informatikai diákolimpián képviseljem hazánkat. Lássanak a kollégák, hogy átvesszük a stafétát, továbbvisszük az örökséget. Június végén a Közép-Európai Informatikai Diákolimpián (CEOI), Brnóban kezdtem, egy hónapra rá mentünk Veldhovenbe, Hollandiába, az Európai Lány Informatikai Diákolimpiára (EGOI), utána Moldovába a 16 év alatti, juniorokkal az EJOI-ra. És természetesen az ékkő, a korona az egészen az IOI, a Nemzetközi Informatikai Diákolimpia volt Egyiptomban.

Úgy éreztem egyébként, hogy a CEOI-n elért eredmény már előrevetítette az IOI sikereit. A CEOI-n koncentráltan erős a mezőny, a lengyel és a román csapatok például kiemelkedően magas szintet képviselnek. A CEOI-n Molnár István Ádám diákolimpikonunk abszolút első helyezett és aranyérmes lett – és hozta azt a formát, hogy aranyérmes lett a világversenyen is.

Magyar IOI diákolimpikonok.
Magyar diákolimpikonok, a képen balról a második: Molnár István Ádám. Fotó: Vincze Dorottya

Négy különböző léptékű diákolimpia. Hogyan láttad a szervezéseket, felkészültséget a fogadó országok részéről?

A diákolimpiáknak van egy nagyon pontos menetrendje. Mindenhol elég jól szervezetten feleltek meg ennek. A jó verseny és a jó versenyfeladatok az elsődlegesek – és többé-kevésbé működtek mindenhol az ehhez kapcsolódó  szabadidős programok is.

Térjünk rá az IOI-ra! 2022-ben, az indonéziai versenyt nekem is módom volt megtekinteni. Az egyiptomi záróceremónia közvetítését látva megdobbant a szívem, a két történelmi színhely prezentálása közötti hasonlóság miatt. Milyen volt az ókori történelem csodái között járni?

Egyiptom kulturális sokk volt mindannyiunk számára. Egy százmilliós lakosságú ország, ahol sokan mélyszegénységben élnek – mi pedig egy kőfallal körülvett, elzárt területen, pálmafák alatt, virágzó környezetben vettünk részt a programon. A vendéglátás színvonalas és szívélyes volt, de a kontraszt igen szívbemarkoló a mindennapi élettel összevetve. Még nagyobb is, mint a nagy népsűrűségű, trópusi Indonéziában… Kiváló ötlet volt a kivilágított Piramisok alatt megnézni az eredményhirdetést, a Szfinx mellett vacsorázni és ünnepelni azokat a gyerekeket, akik sok-sok év munkájának eredményeként és saját tehetségüknek és tudásuknak köszönhetően kiemelkedő teljesítményt nyújtottak.

Úgy érzem, nagyon elégedett vagy velük.

Igen – és érzem, hogy ebben a tehetséggondozó erőfeszítés is benne van. Beleértve azt a magyar szakértő csapatot, akikkel Egyiptomban is voltunk, s akik hosszú évek óta készítik fel a gyerekeket.

Ha jól tudom, jelentős magyar önkéntes jelenlét is volt Egyiptomban.

Igen, a magyarországi rendezés (IOI 2023) után kért segítséget tőlünk az egyiptomi főrendező kolléga. Magyarországon, az ELTE IK szakembereire építve nagyon jól működött a verseny, a háttérinformatika és nagyon jó feladatok voltak. A tavalyi rendezés kapcsán velünk volt Egyiptomban is az ELTE IK-ról Németh Zsolt, aki az IOI Tudományos Bizottság kiemelkedő tagja. Nagyon sok feladatot oldott végig és véleményezett idén is.

Németh Zsolt
Németh Zsolt. Fotó: Vincze Dorottya

Segítőként vett részt a Technikai Bizottságban Nikházy László és Pőcze Barnabás, akik mindketten a versenyértékelő szoftver mágusai. Laci a kommunikációs platformot működtette, míg Barnabás a fordításokért volt felelős és a versenynapok előtti, fordításra fordított éjszakákon hajnalig segítette a csapatvezetőket, no meg előtte beüzemelte a rendszert. Egy új szolgáltatás is került a versenyfordító platformba, egy kis Mesterséges Intelligencia gépi fordítás, amelyet persze kritikával kellett kezelni, de így is könnyítette a munkánkat.

Nikházy László
Nikházy László, munka közben. Fotó: Vincze Dorottya

Volt még két segítőnk, Vincze Dorka és Vincze Máté, akik a kommunikációt, a fotós csapatot erősítették. Lőttek jó néhány tízezer képet… Javarészt az ő fotóikat láthatjuk az IOI kommunikációjában és közösségi portálokon.

Vincze Dorottya
Vincze Dorottya, munka közben.

Egyébként önkénteseink saját maguk fizették a repülőjegyeiket, a fogadó ország a szállással és étkezéssel járult hozzá a munkához.

A csapatvezető Dr. Horváth Gyula tanár úr volt, Te pedig a helyettese voltál. Mi volt a funkciótok?

A szokásos feladataink voltak: segíteni a gyerekeket a mindennapokban, erősíteni a mentális állapotukat. Lefordítani a feladatokat. Kezelni a pozitív és negatív energiákat, érzéseket – és vigyázni rájuk, természetesen.

Úgy tudom, Horváth Gyula tanár úr elismerést is kapott.

Igen és nagyon büszkék vagyunk rá. De nemcsak ő, hanem a magyar IT tehetséggondozás, az NJSZT Tehetséggondozási Szakosztály úttörői: Horváth Gyula, Zsakó László és Hanák Péter tanár urak a hosszútávú részvételért és segítségért kaptak díjat. Gyula és – sajnos posztumusz – Zsakó tanár úr a 25+ év csapatvezetésért, Hanák tanár úr pedig a múltban végzett úttörő munkájáért.

Szegeden nyitjuk újra a magyar IT közoktatás történetéről szóló SCHOOL-COMPUTER kiállításunkat, amelyet már a budapesti helyszínen is Zsakó tanár úr emlékének ajánlottunk. Megtisztelő lenne, ha Zsakó tanár úr oklevelét Szegeden, az NJSZT Informatikatörténeti Kiállításán bemutathatnánk.

Először a család kapja meg az oklevelet, ez az ő döntésük lehet. 

A munka folytatódik

Ági, eddig a nemzetközi eseményekről beszélgettünk, de kérlek mondd el azt is, hogy Magyarországon, a Neumann Társaság és az ELTE IK együttműködésében, Tehetséggondozási Szakosztályunk által szervezett munkában mi várható?

A magyar versenyrendszer is megújuláson esik át. Hiszek abban, hogy csapatban sokkal nagyobb erő van. A hagyományos versenyeinket, mint a most már Kovács Mihály nevét viselő Országos Grafikus Programozási Versenyt, a Nemes Tihamér Országos Alkalmazói Versenyt, a Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny fiatalabb kollégák újabb ötleteivel frissítjük fel, a jó szerepléshez segítenek az online versenyek, mint a Nemes Tihamér Online Programozási Verseny és a különböző online és offline felkészítők.

A programozóversenynél azért indítunk harmadik kategóriát is, mert az OKTV-n nem vehetnek részt határon túli magyar 11-12-es diákjaink, viszont a magyar nyelvű és magyarul tanító diákokra is számítunk: részt vehetnek a diákolimpiai válogatóversenyeken és akár képviselhetik Magyarországot a diákolimpiákon.

Képes Gábor